Få hästen i form.

T

TallYTallY

Av ren nyfikenhet, hur gör ni? (:
Jag tänker inte så mkt på hur jag gör.. När jag har en häst som inte vill gå ner leder jag x-tra inåt i hörnen och är stark i yttersidan. Rundar med innersk. :smirk:
 
Sv: Få hästen i form.

Ja, det är ibland inte så enkelt som det kan se ut ..
Vad tycker du det är som mer krävs då?
 
Sv: Få hästen i form.

Jag gör lite tvärt om. Håller stödet på yttertygel även i "hörnorna", och håller formen med innerskänkel. Aningen lite mer stöd i innertygel i själva svängen, men absolut fortfarande mest i yttertygel. Korrigerar bålens böjning med ytterskänkeln. Oj vad det var svårt att förklara. Men jag tror inte att en överställning vid svängar hjälper hästen att hitta balans och rätt form. Fungerar din teknik som du vill? Vad skulle hända om det inte var ett staket i svängen? Hur vänder du på en öppen plats?
Ulrika
 
Sv: Få hästen i form.

Av ren nyfikenhet, hur gör ni? (:
Jag tänker inte så mkt på hur jag gör.. När jag har en häst som inte vill gå ner leder jag x-tra inåt i hörnen och är stark i yttersidan. Rundar med innersk. :smirk:

Vad är din definition med "få hästen i form"?
 
Sv: Få hästen i form.

men så här går de juh inte att resonera beror juh helt på va de är för häst...

tex min nuvarande kämpar jag för att han inte ska "bara gå på tygeln" han är super rätt byggt och kröker på nacken hel av sig själv...håll på ytter ta me den sidan me hjälp av skänkeln och putta ut han för inner så spårar han oftast å går super bra....så hmm de är en definitions fråga väll?
 
Sv: Få hästen i form.

Då är alltså din definition på att hästen går i form/på tygel, alltså att hästen kröker på nacken.

Min definition på att hästen går i form/på tygel, är att hästen

  • går med framåtbjudning
  • går med ett lätt stöd på bägge tyglar. (Hästen ska "hålla mig i handen")
  • accepterar bettet
  • Söker sig framåt nedåt, respektive "i uppförsbacke", beroende på var i utbildningen häst och ryttare står.
  • trampar in under sig
  • höjer ryggen
  • har nacken som högsta punkt
  • är mjuk o lydig för hjälperna

Jag kanske har lite för mkt krav på min häst... :o

Jag kan tänka mig, att du menar att det ser ut som att din häst går på tygel, när den kröker på nacken. Men då är det bättre att du även förklarar att du vill att hästen ska jobba med hela kroppen och inte bara skriva "går på tygeln" - kröker på nacken. För då är det lätt att orutinerade hästomaner missförstår och tycker att min häst ser asspänd ut i 90 % av ridpassen, för att hon inte "kröker på nacken", mer än den stunden, hon smiter ut med bogen, eller hittar på något annat hyss. :angel:

Mvh

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen i form.

Tycker det låter som den form jag vill rida i. Jag vet bara att det inte alltid är så det är i verkligheten. Allt för ofta räcker en böj på halsen så tycker många att det är helt fantastiskt.
Ulrika
 
Sv: Få hästen i form.

Mycket bra och nyttig fråga att tänka efter på.

Jag får min häst att gå i form/på tygel genom

  • Taktövergångar (växling av gångart) - skritt-halt, visst antal steg, skritt-trav, visst antal steg, trav-galopp, visst antal steg och trav-halt, visst antal steg. Min dam har nämligen väldigt mkt motor i sig själv och därför är det många gånger bättre för mig att jobba korta bitar i de olika gångarterna (takterna)
  • Tempoväxlingar - Öka och minska tempot, med så fina hjälper som möjligt. Takt och tempoövningarna är väldigt mkt framridningen för mig och då jag fångar upp hästens sökande av stöd i handen. Jag vill att min häst själv ska "ta mig i handen" utan att jag behöver plocka och lirka för mkt.
  • Flytta framdel - lite tanke vända på bakdelen, men ändå inte, utan mer liten "volt tillbaka", liksom bara "ändring av riktning. Jag tränger med yttertygel och leder med inner tygel, så att ytter bog "försvinner" in under hästens framdel och försöker samtidigt se till att ytter bakben inte skjuts utåt/bakåt utan hålls på plats under hästen.
  • Flytta bakdel - lite tanke vända på framdelen, jag sitter ofta på en "åttkantig volt" när jag jobbar denna övning, så jag även kan variera framåtbjudning och minskning av tempo efter behov. Jag vill bara att hästen flyttar tre-fyra steg, på bakdelen, så pass att den byter riktning.
  • Böja hästen - precis vad det låter som, volter och serpentiner. Det var det jag och min häst levde för första halvåret, som jag red igång henne 2003. Även här kan man med tiden lägga in flytta framdel och bakdel med tanke öppna och sluta.

Mvh

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen i form.

oftas räcker det med att jag ställer haflingret lite & visp så trampar han under sig som en gud & går perfekt, fjordingen kräver RIDNING, han är skitsvår, men när det väll säger klick så är han som en fjäder i handen, me nannars så får man lätt stora sår på fingrarna om ha nfår dra som han själv vill.
 
Sv: Få hästen i form.

Av ren nyfikenhet, hur gör ni? (:
Jag tänker inte så mkt på hur jag gör.. När jag har en häst som inte vill gå ner leder jag x-tra inåt i hörnen och är stark i yttersidan. Rundar med innersk. :smirk:

:eek:
Så gör jag oxå, å så sågar jag lite, samt rider mycket ått-volter.
Det blir jättebra!




:smirk:
 
Sv: Få hästen i form.

Det är väldigt olika från häst till häst och hur de känns.
Men rent allmänt så försöker jag erbjuda en snäll och mjuk hand som stör så lite som möjligt. Sitter i balans och rör mig mjukt och håller om med underskänkeln. Överskänkeln använder jag när jag ska svänga, förhålla och öka.
På min häst så räcker det med detta, att man försöker störa så lite som möjligt. Sen rider jag övergångar och mkt halter så börjar han arbeta, skulle han av nån anledning tappa baken under passet senare så räcker det jag håller om han lite extra så hittar han dem igen.

Men sen om nån annan rider han har jag märkt att när de försöker göra som mig så funkar det inte alls. Så antagligen rider jag på ett sätt jag inte tänker på, eftersom jag är så van vid hästen.

Min häst är den som gärna springer med "fin krökt nacke" när han inte vet vad ryttaren vill och blir väldigt lätt framtung och då blir det lätt att han bara älgar på med sin krökta nacke med en förtvivlad ryttare som inte får stopp på han.
 
Sv: Få hästen i form.

Då är alltså din definition på att hästen går i form/på tygel, alltså att hästen kröker på nacken.

Min definition på att hästen går i form/på tygel, är att hästen

  • går med framåtbjudning
  • går med ett lätt stöd på bägge tyglar. (Hästen ska "hålla mig i handen")
  • accepterar bettet
  • Söker sig framåt nedåt, respektive "i uppförsbacke", beroende på var i utbildningen häst och ryttare står.
  • trampar in under sig
  • höjer ryggen
  • har nacken som högsta punkt
  • är mjuk o lydig för hjälperna

Jag kanske har lite för mkt krav på min häst... :o

Jag kan tänka mig, att du menar att det ser ut som att din häst går på tygel, när den kröker på nacken. Men då är det bättre att du även förklarar att du vill att hästen ska jobba med hela kroppen och inte bara skriva "går på tygeln" - kröker på nacken. För då är det lätt att orutinerade hästomaner missförstår och tycker att min häst ser asspänd ut i 90 % av ridpassen, för att hon inte "kröker på nacken", mer än den stunden, hon smiter ut med bogen, eller hittar på något annat hyss. :angel:

Mvh

/IH

Håller helt med dig jag.

För att komma ditt så jobar jag hästen, böjer, ställer, gör olika övningar, ökar, minskar m.m.
 
Sv: Få hästen i form.

:eek:
Så gör jag oxå, å så sågar jag lite, samt rider mycket ått-volter.
Det blir jättebra!




:smirk:


öö? sågar lite? okej.. Visst jag är inte rutinerad när det gäller hästens form men det är så vi börjar på ridskolan iallafall! Men såga inte hästen i munnen, det är det sista man ska göra. Man ska rida från skänkeln till handen och inte tvärt om!
 
Sv: Få hästen i form.

IngelaH, du verkar jätteduktig :) Ville bara säga det ! Tack för hjälpen du gett mig :D SKa nog skriva ut det :) Tack! / Natta
 
Sv: Få hästen i form.

Sitter på en välutbildad men lite sned och vinglig häst, så jag har märkt att MIN form är A och O. Om inte jag rider i from så kan inte hästen gå i form. Min ridform är en stark och stabil ländrygg, bakåtdragna och stabila axlar och skulderblad (har lätt för att åka frammåt med överlivdet, så jag tänker särskilt mycket på att vinkla bakåt i höfterna och axlar/skulderblad), avslappnade men stabila armbågar intill sidorna och en avslappnad handled på en hand som håller samma position (med undantag för väl avvägada ledande tygeltag) oavsett vart hästen tar vägen. Sedan gäller det att med sitts och säte jobba hästen frammåt-frammåt-frammåt och in i en mjuk hand, samtidigt som min sitts är stabil och säker och bogarna hålls rätt. För mig är det också A och O att ha stödet på yttersidan och inte lura mig genom att ta för mycket ledande tygeltag - då följer hästen bara med tygeln ner och kröker på nacken en liten stund, tills han märker att yttern är fri - då försvinner han bokstavligt talat ut där. Superenkelt! :angel: Tyvärr klarar jag bara av att göra en sak i taget, max två. Men när jag i slutet av ridpassen får till allting samtidigt så är det helt fantastiskt!
 
Sv: Få hästen i form.

rider på i bra grund tempo, visar med ledande tygeltag i svängarna (rider unghäst) annars bara en stadig hand så kommer han av sig själv, även om han slår upp med huvudet ibland håller jag kvar handen som tidigare.
 
Sv: Få hästen i form.

Formen kommer när allt stämmer ihop.
Först och främst måste ju hästen lyssna väl både framåt och på förhållande.
Motorn måste vara igång, alltså trampa på bra med bakbenen, och därmed bli lättare i framdelen. Schwung i steget, inget trippande eller hasande liksom.

Sen måste hästen vara ordentligt lösgjord i hela kroppen annars fungerar ingenting.
Lätt stöd i handen, absolut inget hängande och inte tvärsom heller.

Sen måste JAG sitta rätt, vara avslappnad och komma ner i sadeln, inget knip med knäna eller kutrygg utan rak och stolt men samtidigt mjuk och följsam.
Lika mycket tyngd på bägge sittbenen och i bägge stigbyglarna, likt stöd i båda tyglarna. Använder hjälperna lite diagonalt, ytter tygel möter inner skänkel ungefär.

Jag har inte kommit så långt ännu, men det är väl ungefär så jag tänker hittils :D

Ofta känns det så att om jag känner mig lugn och harmonisk, avslappnad och säker på mig själv så kommer hästen med mig ganska snart.

Jag gillar övningarna som IngelaH skrivit upp i sitt inlägg :bow: Serpentinbågar, öppna, tempoväxling, övergångar bla. tycker jag fungerar bra som lösgörande. Äv skänkelvikning ibland.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen i form.

öö? sågar lite? okej.. Visst jag är inte rutinerad när det gäller hästens form men det är så vi börjar på ridskolan iallafall! Men såga inte hästen i munnen, det är det sista man ska göra. Man ska rida från skänkeln till handen och inte tvärt om!

Jag tror att du missade en liiiiiiten ironi där... såvitt jag har förstått av Cronis tidigare inlägg så rider hon bra mycket bättre än så... och om man kikar på symbolerna :eek: och :) så får man en ledtråd...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp