Få hästen i form.

Sv: Få hästen i form.

Många vettiga svar, men en sak tycker jag många har missat: hästen består av både kropp och knopp.
Om jag ser till min häst så kan man sätta sig upp och ha jättebra teknik, jättebra sits osv men ändå går hon och kikar på stjärnor och släpar bakben.
Så sätter man upp en "halvdan" ryttare som kanske råkar rida henne rak i vissa hörn, lite böjd på diagonalen och kanske har lite för lång tygel. Ändå ser man att hon söker sig fram mot bettet, musklerna bakom sadeln börjar röra sig och bakhovarna lyfts från backen.
Skillnaden är då att den andra ryttaren, trots sin sämre teknik, kan få hästen psykiskt avslappnad.
I just min hästs fall handlar det tex om att alltid behålla sitt lugn, låta henne jobba sig in i övningen (min häst misstror alla nya övningar tills hon inser att de är roliga) och att berömma vid rätt tillfällen. Självklart blir resultatet ännu bättre om tekniken också stämmer.

Kortfattat: "för att en häst ska kunna arbeta i rätt form krävs att den är fysiskt och psykiskt avspänd" (citat en av mina gamla ridlärare)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen i form.

Min tränare blir inte glad på mig när jag försöker använda ledandetygel tag, ovana sedan ridskolan då vi lärde oss svänga så. Enligt henne är det något man använder på unghästar, som inte förstår bättre.

Övar på att rida mer med sätet och för ytterhjälper. Men det är svårt!

OBS, såga skulle aldrig falla mig in. OBS

Det här har väl inte jättemkt med tråden att göra, men som jag har lärt mig rubbar man hästens (och sin egen) balans om man tar ledande tygeltag. Eftersom man flyttar ut sin tyngdpunkt vid sidan av hästen. I och för sig kanske det räknas till ämnet ändå eftersom en häst i obalans inte kan gå i rätt form :angel:

TS: Att rida hästen i rätt form handlar i huvudsak om att renodla sina hjälper för att hästen ska förstå vad man vill, ex: skänkel- aktivera rumpan, tryck i inner mungipa-vrid på nacken, osv. Inte massa fladderfladder och "skrik" från ryttaren. Sen måste man också lära sig att känna hur mycket man kan kräva av hästen. Så man själv vet om hästen gör "fel" för att den inte förstår eller för att den inte orkar. Eller för den delen ifall hästen har ont... Höll på att glömma det:angel:
 
Sv: Få hästen i form.

Jag tror inte att något vill driva med dig egentligen men på ett sådant här forum får man alltid svar av olika karaktär, de bästa svaren är förstås från de som verkligen vill hjälpa en, lite sämre (men ibland ganska roliga) svar får man från de som är ironiska och slutligen får man ibland direkt elaka svar. Jag ser det diskuterade svaret som ett ironiskt svar som främst påpekar hur man INTE skall göra/tänka och som nog vill att vi skall se ut så här :rofl: när vi läser...

Personligen tycker jag att din fråga är bra och intressant, det är alltid kul att höra hur olika personer gör för att uppnå ett visst resultat. Eftersom jag tyvärr inte är något föredöme på området har jag inte svarat på din egentliga fråga utan kan bara önska dig lycka till med ridningen och hoppas att du fortsätter att vara nyfiken för det är det bästa sättet att lära sig på!
 
Sv: Få hästen i form.

Rid över caveletti, ut i skogen, klättra i backar!
(fö väldigt roliga övningar tycker jag!)

Sedan tycker jag personligen att hästen måste ha mycket framåtbjudning för att komma nån vart!
 
Sv: Få hästen i form.

Jag tror inte att något vill driva med dig egentligen men på ett sådant här forum får man alltid svar av olika karaktär, de bästa svaren är förstås från de som verkligen vill hjälpa en, lite sämre (men ibland ganska roliga) svar får man från de som är ironiska och slutligen får man ibland direkt elaka svar. Jag ser det diskuterade svaret som ett ironiskt svar som främst påpekar hur man INTE skall göra/tänka och som nog vill att vi skall se ut så här :rofl: när vi läser...

Personligen tycker jag att din fråga är bra och intressant, det är alltid kul att höra hur olika personer gör för att uppnå ett visst resultat. Eftersom jag tyvärr inte är något föredöme på området har jag inte svarat på din egentliga fråga utan kan bara önska dig lycka till med ridningen och hoppas att du fortsätter att vara nyfiken för det är det bästa sättet att lära sig på!

Tack! Detsamma! :)
 
Sv: Få hästen i form.

*kl*

Följer tråden med intresse eftersom jag, orutinerad som jag är, försöker utforska fenomenet "i form" :-)

Så nu har jag en fråga; hur ska det kännas då när de jobbar med ryggen och trampar under sig? Jag rider en rutinerad dam som känns bra, och har kommer jag ihåg stödet på yttertygeln böjer hon på nacken oxå, men jag känner att jag faktiskt inte har stor koll på att hon går i rätt form... och tvärtom; om de går och släpar benen efter sig men kröker på nacken, hur känns det då? Det är kanske bara möjligt att veta om man har tränaren med sig?


mvh
/Vetgirigast ;-)
 
Sv: Få hästen i form.

Det krävs nog att du har provat för att förstå hur det känns. Du har ingen kompis som har en häst du kan prova? Eller om du ber någon filma dig när du rider?
Ulrika
 
Sv: Få hästen i form.

öö? sågar lite? okej.. Visst jag är inte rutinerad när det gäller hästens form men det är så vi börjar på ridskolan iallafall! Men såga inte hästen i munnen, det är det sista man ska göra. Man ska rida från skänkeln till handen och inte tvärt om!

Jag vet inte men jag uppfattade Cronis svar som ett skämt...
 
Sv: Få hästen i form.

jaaa (usch! ) filmning är ju ett alternativ.... Jag har ju ridit för tränare, men då är det så mkt att tänka på så jag missar feelingen så att säga. Tack för tipset, jag ska se om jag vågar använda mej av det;)

TS: hoppas det är ok att jag kapade din tråd lite:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp