Få hästen i form.

Sv: Få hästen i form.

Jag tror att du missade en liiiiiiten ironi där... såvitt jag har förstått av Cronis tidigare inlägg så rider hon bra mycket bättre än så... och om man kikar på symbolerna :eek: och :smirk: så får man en ledtråd...

Precis.
Tack.
 
Sv: Få hästen i form.

jo ok de anser jag oxå... orkade dock inte skriva så mycke... fel av mig..min häst vill va för mycke vuxen dressyr häst när jag istället vill ha han lång å låg... så skulle jag kanske uttryckt mig
 
Sv: Få hästen i form.

Då är alltså din definition på att hästen går i form/på tygel, alltså att hästen kröker på nacken.

Ingela, och ni andra!
Här är min definiton:

Hästen går på tygeln antingen när den ligger på marken.

ELLER, när jag snörper åt med halsförlängaren så att hästen kan slicka sig själv under magen.
Ju mer han böjer på nacken desto snyggare, eller jag menar bättre!

:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen i form.

jo ok de anser jag oxå... orkade dock inte skriva så mycke... fel av mig..min häst vill va för mycke vuxen dressyr häst när jag istället vill ha han lång å låg... så skulle jag kanske uttryckt mig

varför gjorde du inte det då?

Tyckte nästan ditt första inlägg lät lite personligt, som om du själv startat tråden...
 
Sv: Få hästen i form.

varför gjorde du inte det då?

Tyckte nästan ditt första inlägg lät lite personligt, som om du själv startat tråden...

NU FÅR DU LÄGGA AV. Lekstuga för hästintresserad är på gnägg.

Kan du inte svara ordenlgit och hövligt på frågan som ställs, behöver du inte svara någon alls. Spydiga och ironiska inlägg från dig, kommer raderas i denna tråd hädanefter.

Jag är på ett diskussionsforum, för hästintresserade för att diskutera det lilla jag kan och bolla med andra intresserade. Om jag bara är ute för att spexa, så gör jag det på gnägg.

Vi har också varit nybörjare eller orutinerade en gång i tiden och ställde säkert tröttsamma frågor vi också då även om vi inte vill komma ihåg det idag.

Orkar vi inte svara såna här elementära frågor. Då kan vi skippa att öppna trådarna alls.

MVH

/IH
moderator
 
Sv: Få hästen i form.

jag anser att hästen själv ska välja att komma iform. man ska inte tvinga ner hästen i form. om hästen inte vill gå i form, beror det endast på oss människor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen i form.

jag anser att hästen själv ska välja att komma iform. man ska inte tvinga ner hästen i form. om hästen inte vill gå i form, beror det endast på oss människor.


Men för att hästen ska vilja arbeta i form, måste ju vi ryttare vara en "bekväm koffert" att bära. Vi måste göra allt för att inte störa och inte förstöra, utan underlätta för hästen att balansera upp oss.
 
Sv: Få hästen i form.

Av ren nyfikenhet, hur gör ni? (:
Jag tänker inte så mkt på hur jag gör.. När jag har en häst som inte vill gå ner leder jag x-tra inåt i hörnen och är stark i yttersidan. Rundar med innersk. :smirk:

Min tränare blir inte glad på mig när jag försöker använda ledandetygel tag, ovana sedan ridskolan då vi lärde oss svänga så. Enligt henne är det något man använder på unghästar, som inte förstår bättre.

Övar på att rida mer med sätet och för ytterhjälper. Men det är svårt!

OBS, såga skulle aldrig falla mig in. OBS
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen i form.

Men för att hästen ska vilja arbeta i form, måste ju vi ryttare vara en "bekväm koffert" att bära. Vi måste göra allt för att inte störa och inte förstöra, utan underlätta för hästen att balansera upp oss.

ja självklart! jag säger inte att jag bara ska sitta där och skumpa runt och göra ingenting och helt plötsligt kommer hästen ner i form. jag jobbar med ställning och böjning, övergångar och mkt avlastnings sits (och min sits är en stor det i arbetet) för att värma upp hästen. men det jag vill ha sagt är att jag tycker att man inte ska tvinga ner hästen genom att trycka på vissa knappar. kanske dra i tyglarna eller överställa för att den ska böja på halsen.
förstår du hur jag tänker. jag tror vi tänker ganska lika bara att vi förklarar med andra ord?
 
Sv: Få hästen i form.

men så här går de juh inte att resonera beror juh helt på va de är för häst...

Jag håller inte med där riktigt, IngelaH!

Ingela, och ni andra!
Här är min definiton:

Hästen går på tygeln antingen när den ligger på marken.

ELLER, när jag snörper åt med halsförlängaren så att hästen kan slicka sig själv under magen.
Ju mer han böjer på nacken desto snyggare, eller jag menar bättre!

Jag kanske var lite sarkastisk när jag citerade ditt inlägg, men det var inte riktat till dig.
Kan du inte svara ordenlgit och hövligt på frågan som ställs, behöver
Orkar vi inte svara såna här elementära frågor. Då kan vi skippa att öppna trådarna alls.

Det lät bara så enkelt när någon skriver hur de gör i hörnena som om det är det enda som behövs för att få hästen i form!

Fö är du en av dom jag beundrar allra mest på Buke :bow: (fast jag förstår att du inte kan komma ihåg alla medlemmar som berömmer dig!)

Det är bara det att jag läser hur många ironiska inlägg som helst, men ett sånt här påhopp är det inte många som får som jag fick nu!

Det gör mig lite lessen.
 
Sv: Få hästen i form.

Men för att hästen ska vilja arbeta i form, måste ju vi ryttare vara en "bekväm koffert" att bära. Vi måste göra allt för att inte störa och inte förstöra, utan underlätta för hästen att balansera upp oss.

Precis... " Man kan inte tvinga ner hästen i form, man måste andvända insidan av huvudet " / Natta
 
Sv: Få hästen i form.

Jag tror att du missade en liiiiiiten ironi där... såvitt jag har förstått av Cronis tidigare inlägg så rider hon bra mycket bättre än så... och om man kikar på symbolerna :eek: och :) så får man en ledtråd...

öö. om man ska hålla på å driva med folk så kan man väl göra det med nån annan.. inte med mig iallafall..

Jag har sagt att jag inte är en rutinerad dressyrryttare, men jag kan rida hästen i form utan att jag tänker på det (Och då menar jag inte "såg" form utan RIKTIG form, när hästen trampar under sig och inte bara kröker på nacken). Jag är 12 år, så mkt mer kan man inte förvänta sig. Förklaringen i första inlägget var hur vi lär oss på ridskolan FRÅN BÖRJAN. Och då heter inte projektet "krökning på nacken" utan "inverkansridning". Så i början är det inget krav att man ska göra precis rätt, utan det var förklaringen på hur vi börjar rida hästen i form. ALLA GÖR OLIKA, har jag märkt.:devil: /Natta
 
Sv: Få hästen i form.

Och där började jag med att berätta att man måste bygga upp styrkan i hästen först och främst.

/Kram Louise som har omskolat 3 varmblod nu.
 
Sv: Få hästen i form.

Och där började jag med att berätta att man måste bygga upp styrkan i hästen först och främst.

/Kram Louise som har omskolat 3 varmblod nu.

Kan du nu svara på dina två uttalanden?

Vad är din definition på form (då menar jag seriös definition)?

Hur bygger man upp styrka?

Mvh

/IH
 
Sv: Få hästen i form.

Jag gör lite tvärt om. Håller stödet på yttertygel även i "hörnorna", och håller formen med innerskänkel. Aningen lite mer stöd i innertygel i själva svängen, men absolut fortfarande mest i yttertygel. Korrigerar bålens böjning med ytterskänkeln. Oj vad det var svårt att förklara. Men jag tror inte att en överställning vid svängar hjälper hästen att hitta balans och rätt form. Fungerar din teknik som du vill? Vad skulle hända om det inte var ett staket i svängen? Hur vänder du på en öppen plats?
Ulrika

Kanske skulle ha skrivit i första inlägget att det är yttersidan man ska rida med mest på ett voltspår. Det kanske lät som att man bara ska leda inåt, men icke. Och med leda, menas inte att "dra" bakåt, utan endast LEDA inåt med handen. " Hur vänder du på en öppen plats? ", frågade du. För att få en snygg vändning, YTTERSIDAN. Det är det som är viktigt. Jag är säker. Många vettiga människor sagt det och det går aldrig bra utan ytterhjälperna. Det märks på ALLA hästar jag rider. Sätet är också viktigt, innerhjälperna kommer alltså i tredje hand för mig. Någon som misstycker eller tycker lika? / Natta
 
Sv: Få hästen i form.

Åh herregud, jag är så dålig på att skriva...
Sist jag försökte fick jag A*el och hennes fans på mig...
 
Sv: Få hästen i form.

Vad brukar jag få då? :devil: Försök inte, kom igen nu, så jag får nån mer att härja med.

Snälla... :bow:
 
Sv: Få hästen i form.

En grej med tygeltagen ska jag försöka förklara iallafall:

ryttaren ska sitta med fasta tygelgrepp men ändå ska handen kännas elastisk i hästens mun(bettet).

sitter man med hård han så åker huvudet på hästen antingen uppåt eller neråt. (den försöker slippa obehaget)

Mitt ena VBL-sto hade bara muskler för dragande kraft och inte bärande. Man få se till hästens svagheter och bygga upp dem.
Hästen fick faktiskt träningsvärk efter första passet. Hon var ju van vid att gå som en kamel!
 
Sv: Få hästen i form.

En grej med tygeltagen ska jag försöka förklara iallafall:

ryttaren ska sitta med fasta tygelgrepp men ändå ska handen kännas elastisk i hästens mun(bettet).

sitter man med hård han så åker huvudet på hästen antingen uppåt eller neråt. (den försöker slippa obehaget)

Så sant, så sant. Tre av de "omskolade" ridtravare, som jag fick omskola om... var ridna med tjockt pelham, hackamore, med "avknäppt nacke och sju meter bakben, eller supersmalt tvådelat tränsbett och graman.... Gissa på en skala, hur kul jag hade... första veckorna...

När jag började rida hästarna, så hade jag bara ridit ex antal år på ridskola och ridit in arabhingst... på vanligt tränsbett och skarpaste hjälptygel martingal...

Så, vad använde jag?

Jo, vanligt tredelat tränsbett och martingal... Första ridturerna var jag rätt blåslagen, skritta ut gick bra... Men på hemvägen gick det fort... även om jag bara ville skritta och efter 900 meter skengalopp, med hängande IH med rejält mantag men inte tagande i tygeln, hamnade IH som ett snyggt plåster med armar och ben rakt ut i stallväggen...

:eek: AJ...

Men trägen vinner, jag gick över till paddock och löst spänd gummisnodd, när jag kunde skritta avspänt med lätt stöd i munnen, men i fri form då kan erkännas, i skog och mark, på olika underlag och trava korta sträckor (läs 20 steg) :angel: Tiden från att gå från "avspännande" och skrittpromenader, till att rida i paddock, kunde sträcka sig mellan en och sex månader. Tiden var inte det primära för mig, utan att jag kunde få hästen att lita på mig var viktigare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp