Få hästen att "ta tag" i hindrena

Sv: Få hästen att "ta tag" i hindrena

Vaah, såg du inte skillnad? :P det vat typ fem håls skillnad eller nåt minst! Snurrade typ tre eller fyra varv.

Anledningen till det var att träna upp balansen, lära oss trampa ner ordentligt o så :)

sak samma med stigläderna, rid där DU tycker det är bekvämt. Jag bara tycker det är lite völ riskabelt att ida så kort med en häst som kanske stoppar... Fast då blir det tårta till de som ser på....

Kul att det går på rätt håll :)

Jätte kul att det redan börjar visa sig lite resultat, så fortsätt kämpa på.
Att hästen drar till höger i de korta läderna kan bero på att du har mer tyngd dit, det räcker med lite obalans hos dig för att det ska ske.
Tyckte annars att det så trevligt och avspänt ut!

Litet tips bara.
Se till att ha markbom på räckena, samt om du har en häst som stannar och inte suger tag i hindren, så hoppa inte in i väggen.
Mao hoppa inte med så kort avstånd mot kortsidan som du gjorde efter trippelbarren. Det är som att be hästen att stanna.

Ja, det är ju oftast så att hästar blir osäkrare utan markbom.. men i Gallinas fall brukar det snarare vara tvärt om - desto färre bommar - desto bättre. Men det är klart att jag borde träna mer på det då, men min tränare var den som gjorde "banan" och det var även hon som bestämde hur bommarna skulle ligga. Jag litar på att hon kan göra en professionell bedömning av hurvida vi klarar uppgiften eller inte. Hon har trots allt varit min tränare i två år nu och kan hästen utantill. Hon skulle aldrig göra något hon vet skulle försämra våra förutsättningar.

Men det med att hoppa "in i väggen" har jag faktiskt inte tänkt på så mycket, när det är trångt i ridhuset ställer jag ofta serier mot väggen, jag skulle ju faktiskt kunna vända på dessa och istället rida ifrån väggen. :idea: hehe För det har ju klart en inverkan, fast just i denna hästens fall är det inte väggen som är motståndet, jag upplever att hon hoppar ungefär lika vad man än ställer upp och hur hindrena än är riktade. Det handlar mer om hindrenas utseende, antal bommar och om de är blandade med plank (som tyvärr ofta är fallet på tävling.. :mad: )

Men jag förstår definitivt vad du menar och ska tänka på det i fortsättningen.

Haha ja :P Men jag är så van att ramla av nu så en eller två gånger till kanske inte gör så mykt :rofl: Nä, men jag höll faktiskt på att flyga av framför kryssstudsen första gången jag kom på den... men hann ta tag så att jag inte trillade ner. Det är kul med utmaningar (i lagom portion.) Fast nu har jag sådan träningsverk i hela benen att jag knappt kan gå, och det har gått två dagar nu!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka