Få hästen att "ta tag" i hindrena

lillaP

Trådstartare
Jag har i tidigare trådar skrivit om min hopphäst som är rädd för bommar och hinder. Hon har tidigare tävlat msv med fina resultat men kunde inte ens ledas över en bom då jag fick hem henne (hon frustade, kastade sig åt sidan, försökte fly)

Nu har vi kommit så långt att hon hoppar, men det händer fortfarande att det blir "stressade" språng då hon sänker ryggen och kastar sig över som om bommarna ska äta upp henne... Hon vägrar fortfarande ibland men det är alltmer sällan.

Det jag nu saknar är den ärliga bjudningen. Hur sjutton får jag den?

Ute i naturen har hon aldrig tvekat på att hoppa, hon har bjudningen och hoppar allt. Hinderhöjden vid vanlig hoppning spelar ingen roll, och jag har redan hoppat plutthinder i två år så det är inte något sådant som är problemet... Löshoppning är inget alternativ, då jag försökt flera gånger och det bara har stressat upp henne och inte resulterat i några bra språng alls, oavsett om det bara rörde sig om några bommar på marken..

Jättetacksam för lite hjälp, känner verkligen att det är dags att komma vidare. Jag vet och märker att hästen älskar att hoppa, hela hon blir så fin när hon verkligen har hoppat igenom sig.

Sv: Få hästen att "ta tag" i hindrena

Hej jag har en liknande häst.
Hon hoppa över en boxvägg som föl och blev hängandes.
Så för henne betydde hoppa smärta.
Men likväl tycker hon det är kul!
När jag tävlar som mäst är detta tankesätt borta från hennes hjärna och hon suger tag i alla hinder. Stoppade inte en endagång under 2007:banana:
Men när jag i perioder inte tävlar, som under vintern när banan här hemma antingen är en frusen sjö eller en slabbig röra, då hoppar jag inget alls.
När jag sedan ska sätta igång igen som i mars är alla hinder livsfarliga.
Det jag får göra då är cavaletti, var dag men bara några ggr per ridpass.
Sedan har jag nästan alltid ett hinder framma, tar ett språng var dag... så är hon igång igen efter några veckor.
Suger tag i hinder som vanligt och monsterna i hjärnan är borta för denna terminen:banana:
Men jag förstår dej, det är jätte jobbigt. För det är svårt att ha förtroende för en sådan häst på banan..
Ju mer jag hoppar henne ju bättre går hon. Man behöver ju ine hoppa speciellt högt.
Lycka till

Jag har ju faktiskt inte försökt att ha hinder/bommar framme varje dag... Det kan jag ju göra! Tack för tipset, ska börja imorrn :P

Jag tränade en valack som höll på sådär...
Jag tränade honom på så sätt att så fort jag såg att han tvekade eller inte fick någon bjudning så stoppade jag honom bakade och körde på. Och resultatet blir : mer jobb om du inte gör som jag säger/ du ska. Och efter ett tag fattade han och det gick jätte bra. Men det var ju efter allt arbete med att tycka att hindren va läskiga och bommarna kunde döda honom ena dagen men va jätte snälla ena dagen xD
Men träna honom dagligen med det inte själva hoppningen utan låt bommar ligga framme på volten ( om du har möjligheten till det ) hela tiden, träna att gå mellan hinder i sktitt trav och galopp ökar hon takten för att komma ifrån så snabbt som möjligt så minskar du tempot tex trav till skritt galopp till trav, skritt till halt mellan hindren och liknande saker. Mycket löshoppning är bra Eftergift och belöning är också viktigt"! Sen tycker jag själv att Nh Är jätte bra att träna för du får en sån fin kontakte med hästen och det blir ett helt annat band mellan er! Då kommer hon lite på dig till 199 % om du tränar Nh, vilket kan leda till att hon vågar för att du visar att det inte är farligt. :)

Jag tränade en valack som höll på sådär...
Jag tränade honom på så sätt att så fort jag såg att han tvekade eller inte fick någon bjudning så stoppade jag honom bakade och körde på. Och resultatet blir : mer jobb om du inte gör som jag säger/ du ska. Och efter ett tag fattade han och det gick jätte bra. Men det var ju efter allt arbete med att tycka att hindren va läskiga och bommarna kunde döda honom ena dagen men va jätte snälla ena dagen xD
Men träna honom dagligen med det inte själva hoppningen utan låt bommar ligga framme på volten ( om du har möjligheten till det ) hela tiden, träna att gå mellan hinder i sktitt trav och galopp ökar hon takten för att komma ifrån så snabbt som möjligt så minskar du tempot tex trav till skritt galopp till trav, skritt till halt mellan hindren och liknande saker. Mycket löshoppning är bra Eftergift och belöning är också viktigt"! Sen tycker jag själv att Nh Är jätte bra att träna för du får en sån fin kontakte med hästen och det blir ett helt annat band mellan er! Då kommer hon lite på dig till 199 % om du tränar Nh, vilket kan leda till att hon vågar för att du visar att det inte är farligt. :)

Det där skulle inte fungerat på min häst... för backa framför ett hinder... no no, med en "skrämd" häst!

Har en pålle som för i tiden tyckte att bommar var det farligaste som fanns. Pållen är en mkt känslig herre som lätt blev stressad och nervös.
Så syrrans som red honom då la in bommar i mkt av träningen för att lära honom att det faktsikt kan vara trevligt och ev roligt!
Med en förstående tränare (som hon inte hade först) så löste sig problem efter hand. Allt handlar om lugnhet och tålamod.

Jag tog över honom efter ett par år då hade syrran tävlat upp till 1,30 med honom, fortfarande fanns det ögonblick då vissa hinder på tävling kunde vara livshotande farliga. Men avspändehet och glädje vad det som fanns med i bilden, det var ju roligt att hoppa!
Nu ytterligare några år senare går han på allt på tävling och vi är uppe på 1,40.
Dock kan han bli sitt gammla jag på träningarna och tycka att vissa hinder är "farliga", men ignorerar man honom bara så glömmern han bort vad han igentligen håller på med.

Så jag vill tipsa om bommar och små cavalleti hinder i den dagliga träningen, få det till att bli ett naturligt inslag i den dagliga ridningen och då blir det till slut något helt vardaglit.
Så småningom så kan man lägga in små hopp i sin vanliga träning, ju oftare desstu mer odramatiskt blir det och hästen får det lättare att känna sig trygg. Och med en avspännd trygg häst får du den ärliga bjudningen till hinderna.
Det kan ta tid så man får ha tålamod!

Vad roligt att höra att ni lyckats överkomma en sådan sak, det är bra att få höra lite "lyckliga slut" om man säger så.

Tyvärr kan jag inte låta bommarna ligga framme men jag får väl ta mig i kragen o bära fram. Det kanske inte behövs så många för att ha effekt?

Vad roligt att höra att ni lyckats överkomma en sådan sak, det är bra att få höra lite "lyckliga slut" om man säger så.

Tyvärr kan jag inte låta bommarna ligga framme men jag får väl ta mig i kragen o bära fram. Det kanske inte behövs så många för att ha effekt?

det behövs ju faktiskt bara en bom... den kan man göra mycket med...
Har du sockerbitar kan du ju ta fram dessa, de väger ju inget. Men viktigast är ju att pållen tar bommar och hinder som vardagliga ting.
Så lite slit är det ju värt.
Snacka med de andra i stallet och beskriv ditt problem. Ofta kan man ju ha ett hinder framme utan att det stör.
Berätta gärna hur det går

Nä det behövs som nocki säger bara en bomm (om du är lat), hela grejen är att det ska bli ett naturligt inslag så att hästen till slut slappnar av och finner det som helt natruligt att ha i sin dagliga träning och att det absolut inte finns någon dramatik över det.

Självklat finns det lyckliga slut, men man får offra mkt tålamod och tid som ryttare för att lyckas få det lyckliga slutet. Kan säga att det var i princip ingen som trodde att den hästen någonsin skulle kunna hoppa något hinder ännu mindre tävla.

Så kämpa på och ge det hela lite tid så tror jag att det fixar sig!

Nu är inte min lilla skrämd, men väldigt försiktig av sig och har tittat något misstänksamt på bommar (även om hon glatt hoppar över staketet till hagen och hinder ute i naturen).
För henne ingår också bommar/cavaletti eller små hinder i vardagsträningen.
Nu har vi inte hunnit komma så långt, men hon har redan förbättrats mycket.
Hade gjort på samma sak med en häst som din.

Kanske inte så mycket hjälp.

Hehe, vad bra. Sockerbitar är ju bra det med, för det är hon också rädd för :P Imorgon ska jag hoppa lite själv o på onsdag är det hoppträning som vanligt. Sen ska jag försöka hålla detta med minst en bom/dag nu så får vi se om det hjälper! Hoppas verkligen det, för nu är det inte mycket kvar till att hon hoppar bra. Det är ju bara det där suget som saknas.

Jag berättar hur det går o ska försöka få med ngn som kan filma lite på hoppträningen på onsdag.

Tack för alla svar! :banana:

jag vill gärna veta hur det går, dude ;) och lycka till! :)

ha ett litet sockerbitshinder framme varje dag, behöver ju inte vara ett hinder egentligen, kan vara en bom med två sockerbitar på sidorna och rid över det en gång per dag.
så vänjer hon sig förhoppningsvis vid att det är en del av vardagen liksom :D

Tja, nu har jag jobbat med bommar eller hoppat nästan varje dag i ca en vecka. Även om det bara har gått kort tid så känns det faktiskt som vi gör framsteg, för igår på hoppträningen kunde jag rida mot hinder på långa/glappande tyglar och jag hoppade även en studs några gånger UTAN händer!!! :banana: det har aldrig gått tidigare så det känns jättekul.

Jag lägger in filmen från träningen imorrn, håller på att göra den nu med redigeringsprogrammet vill inte samarbeta :mad: hehe

Tja, nu har jag jobbat med bommar eller hoppat nästan varje dag i ca en vecka. Även om det bara har gått kort tid så känns det faktiskt som vi gör framsteg, för igår på hoppträningen kunde jag rida mot hinder på långa/glappande tyglar och jag hoppade även en studs några gånger UTAN händer!!! :banana: det har aldrig gått tidigare så det känns jättekul.

Jag lägger in filmen från träningen imorrn, håller på att göra den nu med redigeringsprogrammet vill inte samarbeta :mad: hehe

så kul, ja du ser det GÅR!!!:banana:

Här är filmen! :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=URavyw6md_g

Det är några snuttar fråm varje övning.. Tyckte det gick bra men det var inte lätt att hålla balansen i jockeylädrena :angel: Hon drog lite till höger hela tiden.. vet ej varför men om ni har något förslag om anledningen får ni gärna säga det!

Senast ändrad:

hej varför rida i så korta läder? Jag såg inte så stor skillnad mellan de du kalla jockey och vanligt.... Kanske du trampa mer tyngd i ena stigbygeln, därför hon drog till höger? Jag tyckte det såg bra ut och hästen tyckte det var kul:banana:

hej varför rida i så korta läder? Jag såg inte så stor skillnad mellan de du kalla jockey och vanligt.... Kanske du trampa mer tyngd i ena stigbygeln, därför hon drog till höger? Jag tyckte det såg bra ut och hästen tyckte det var kul:banana:

Vaah, såg du inte skillnad? :P det vat typ fem håls skillnad eller nåt minst! Snurrade typ tre eller fyra varv.

Anledningen till det var att träna upp balansen, lära oss trampa ner ordentligt o så :)

Litet tips bara.
Se till att ha markbom på räckena, samt om du har en häst som stannar och inte suger tag i hindren, så hoppa inte in i väggen.
Mao hoppa inte med så kort avstånd mot kortsidan som du gjorde efter trippelbarren. Det är som att be hästen att stanna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka