Få hästen att "suga tag i hindret"

C

caspeja

Jag har precis börjat rida en ny ponny, hade med henne på en hopplektion i veckan där vi bland annat hoppade lite studs och en 5½'a men i stället för att suga tag i det andra hindret i 5½an så backade hon av och kändes väldigt passiv, i brist på bättre ord.

Är det vanligt, går det att träna bort? Något tips på hur i så fall?

Tidigare har jag bara hoppat hästar som i stället ligger på alldeles för mycket, så det är en stor omställning för mig det här ;)

Sv: Få hästen att "suga tag i hindret"

Nu vet ju inte jag hur stor galopp ponnyn har men 5 1/2 meter är inte mycket. Kommer du för snabbt in i en sån kombination så måste ponnyn backa av. Alternativt om den kommer in i lagom tempo så finns det heller inte utrymme för att suga på framåt. Den kanske bara är välutbildad och ser vad som behövs. Hoppa in i lagom tempo, ta ett lagom galoppsprång och bara hoppa ut i ett lagomt språng. Jag tycker att det är fördelaktigt att hästarna ser sig för och backar av om det är nödvändigt. Vad sa tränaren då?

Jag tror, i och för sig att det var 6m i mellan då även storhästar hoppade på hindret :o

Att jag skulle försöka få fram henne mer, hon kändes hela tiden att vara påväg att vägra, vilket hon även gjorde en gång. Ponnyn är inte hoppad så himla mycket vad jag vet, utan mest tränad och tävlad i dressyr hos föregående ägare. Javisst är det fördelaktigt att dom har tid att tänka efter, inte bara kasta sig över hindret så fort som möjligt! :)

Jag ska vara med på en hoppkurs på någon vecka, för att försöka få lite mer koll på hur hon fungerar i hoppningen, och för att få lite mer kött på benen hur jag ska tackla henne.

Men vad ska man tänka på när man hoppar en häst som måste drivas frammåt och "övertalas"?

Det går i o f s utmärkt att hoppa stora hästar på 5 1/2 meter om insprånget är lågt. Det är en övning som brukar användas rätt flitigt t o m.
Ponnyn kanske inte tycker att det är kul att hoppa. Om du ändå vill hoppa henne så får du se till att väcka upp henne ordentligt innan hoppningen så att hon är lite mer framme. När du väl skall hoppa så är det för sent att väcka henne. Kör några ordentliga race på långsidorna när du värmer upp så att du får lite fart på henne. Och stå inte still och vänta på din tur utan försök att röra på henne hela tiden och var noga med att hon tänker framåt även i skritten under din väntetid. Glöm inte att prata med din tränare och förklara hur du känner det så att du kan få lite extra hjälp vid framridningen. Lycka till!

Om ponnyn inte är hoppad så mycket har den nog inte lärt sig att bjuda på hinder än. Det är ändå ganska vanligt hos yngre och orutinerade hästar! Du ska se att det blir bättre med tiden!

Studs och serier är ju rätt svårt för hästen i början. Så den är säkert lite försiktig, vet inte helt hur den ska bete sig med alla bommar.
Tänk på att ha en bra och stark galopp utan att för den skull stressa och jaga. Tycker man att hästen känns bromsig mot hinderna kan det vara bra att gasa på när man landat. Då lär sig hästen att den ska fram efter hindret och då brukar de tänka bättre fram innan oxå!
Lycka till!

hoppa utomhus (helst i skogen)! dom brukar få en naturlig bjudning

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 070
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar