Få hästen att sluta ligga på bettet

B

blakkur99

Hej
Jag har en 6 årig islänning som är sparsamt riden och ska fortsätta sin träning. Har ägt han i en månad. Men jag har ett problem, han vill gärna lägga sig i handen o bli som tuggummi, lite jobbigt. Han är väldigt känslig och framåt men munnen tycker jag är lite sådär. Får ta tag i han då och då, men han är som en jojjo direkt på bettet. Finns det någon som kan komma med några bra förslag hur jag kan fortsätta så han blir trevligare i munnen.. Tacksam för förslag. /Sussi

Sv: Få hästen att sluta ligga på bettet

Har eg ingen universallösning för de finns väl knappast, själv rider jag på rakt bett vilket inte fungerade på min valack i början då han bara stack men jag har ridit väldigt mycket western på honom dvs, halvlånga tyglar och bara vikthjälper, nu är han så mjuk så jag behöver inte ta i honom knappt och jättefin och mjuk i munnen, Jag vet inte om det hjälper på en häst som ligger på bettet men kanske värt ett försök under en tid och se om det blir bättre. Alt byta till bettlöst en period.

Hoppas det blir bättre

Senast ändrad av en moderator:

På vilket sätt ligger han på? Är han tung i handen överlag eller är det när du bromsar/ gör förhållningar som han går emot?

Om hästen tenderar att ligga på och bli tung i handen så brukar jag lösa det med att ta en snabb, kort förhållning (det ska klirra tillbaka i bettringen) och flytta hästen undan för skänkeln. Att hästen ligger på beror allt som oftast på att bakdelen inte bär ordentligt och att hästen blir framtung. Därför löser man det problemet genom att aktivera bakdelen.

Om hästen blir hård i munnen eller ligger på vid förhållningar/ stopsignaler så beror det oftast på att man inte är tillräckligt snabb med eftergiften (det kan det tidigare problemet också bero på!) eller att hästen inte har lärt sig signalerna ordentligt. Det viktigaste är att aldrig vara seg i handen, att alltid ge eftergift så fort man bara kan och att börja med de små signalerna för att succesivt öka tills hästen svarar.

Men det bästa är nog att försöka rida hästen så lite som möjligt med handen och bara låta tyglarna fungera som en ram inom vilken hästen får gå, och sköta resten med kroppen!

//Julia

Tänk på att motstånd skapar motstånd. Ge aldrig hästen nåt att hänga i..

Tack för ditt svar Julia.. Det var kanon bra, funkar bra oxå..:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 303
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka