få hästen att bära huvudet själv

cili

Trådstartare
min nya häst lägger gärna huvudet i händerna på en, och då jag tidigare bara haft hästar som varit otroligt lätta i munnen har jag ingen erfarenhet av hur man blir av med detta problemet.
förra ägarens tränare föreslog pessoa, och det har han gått på ett tag, men det känns som om det bara tar bort symptomen och inte rättar till problemet, då det återkommer när man byter bett igen.
han sätter under bakdelen fint, men det är ju just det här med det tunga huvudet som jag vill rätta till. någon som har några tips?

Sv: få hästen att bära huvudet själv

Lätta i handen? ;)

Erbjud den inget stöd helt enkelt

Nirak

Lätta i handen? ;)

Erbjud den inget stöd helt enkelt

Nirak

...och framförallt rid jättemånga halvhalter med mycket eftergift! Om man inte erbjuder hästen något stöd överhuvetaget så blir det ju också svårt att komma underfund med problemet men det är verkligen värt att prövas vissa sträckor!

Försök att höj händerna lite och erbjud en mjukare och lösare kontakt:bow: Jobba också mycket med att samla och sedan öka:) Då kommer hon nog att bli superfin:bow: :p

Har hört en tränare (av mig respekterad) tränare säga att vissa hästar helt enkelt behöver mer stöd.

Är hästen ung? Ibland behöver de mer stöd då och lättar efterhand som de kan bära sig bättre, om de är byggda på ett sånt sätt.

Vissa hästar lägger sig i handen pga lathet, tror jag. Håll kvar tygeln (hela ramen) ganska hårt tills hästen gör minsta ansats att bära sig, då: blixtsnabb eftergift och var SNABB att fånga upp när den hänger igen (för det lär den göra efter ca 1/2 sekund om den har vanan inne). Gör om typ 3 miljoner gånger.;)

han är 10 år, så det är ingen unghästgrej ;)

Jag har ett liknande problem med min häst. Han är en unghäst, men jag får det inte att funka. Han går jättefint men bär sig inte med ryggen. När han väl gör det går han i väldigt låg from med huvudet, så ger jag honom inte stöd så kör han bara fram huvudet och sliter i min händer, dock hänger han i mina händer när jag ger honom stödet. Släpper jag efter minsta lilla så kör han fram huvudet igen. Och han väldigt tung trots pessoabett. Han brukar köra fram huvudet så när jag ska skritta av honom eller trava av honom. Har släppt tyglarna helt en gång, du slutade han dra men han bär sig inte då.
Hur kan jag få honom att arbeta ordentligt utan att hänga i handen? Jag orkar ju inte ha ett jättehuvud hängandes i handen mer än några sekunder.

Har hört en tränare (av mig respekterad) tränare säga att vissa hästar helt enkelt behöver mer stöd.

Är hästen ung? Ibland behöver de mer stöd då och lättar efterhand som de kan bära sig bättre, om de är byggda på ett sånt sätt.

Vissa hästar lägger sig i handen pga lathet, tror jag. Håll kvar tygeln (hela ramen) ganska hårt tills hästen gör minsta ansats att bära sig, då: blixtsnabb eftergift och var SNABB att fånga upp när den hänger igen (för det lär den göra efter ca 1/2 sekund om den har vanan inne). Gör om typ 3 miljoner gånger.;)

Jo, det är sant att vissa hästar behöver mer stöd än andra, förresten behöver ju alla hästar ett stöd, men om hästen är ung behöver den oftast mer stöd. Men det jag trodde TS menade var att hästen typ hängde i bettet;) :p

Min häst var likadan i början. Hon blev otroligt tung i handen. Min tanke var att ge henne det stödet i början för att sen kunna ha lättare kontakt vartefter hon blev starkare. Det gick inte. Hon blev bara tyngre. Jag fick byta ridsätt. Jag tog i tygeln när jag ville henne någonting. Däremellan fick tygeln hänga fritt. Hon fick ingenting alls att hänga på. Jag jobbade i skritt i någon månad så här med mycket öka/minska volten, öppna och sluta. Sedan lade jag in lite trav. I början blev det en halv volt innan hon vältrade sig mot handen igen. Efter ett tag blev hon mycket starkare och började bära sig själv.
Men det finns ingen universallösning som funkar för alla. Prova dig fram. Har du någon bra instruktör är det förstås lättare. Jag tror inte att byta bett hjälper. Du måste få hästen att bära sig själv utan att agera stödben.
Använd bara handen när du vill någonting och låt hästen däremellan hitta sin balans själv. Det kan kännas lite trögt i början men när hästen väl förstått har du en bättre grund att bygga vidare på.

sådär jobbar jag med min andra häst, ska försöka introducera det för min nya också

instruktör ska vi börja rida för så snart vi hamnar på samma ställe (han står kvar hos sin fd ägare i en månad till, så jag åker dit och rider så ofta jag kan, men kan inte planera tillräckligt långt framåt för att boka träningar)

Försök att höj händerna lite

Jag skulle säga absolut inte! Det är dock tyvärr väldigt lätt att hamna i ett läge där man vill höja handen. Men det brukar bara bli att hästen hänger sig på mer om du höjer handen och vill plocka upp den. Laborera inte med formen med handen, börja i andra änden istället är mitt tips

Nirak

Det går säkert bra efter att du ridit så ett tag. Du är ju redan van om du gjort det tidigare också. En helt annan häst växer fram när de lär sig att bära bak och hitta balans. Lycka till!
När jag köpte min tyckte alla att det såg ut som en klumpig korsning mellan tunna och stridsvagn. Nu får hon beröm vart hon än visar sig. Det är häftigt när kolbiten förvandlas till en diamant.

Om hästen blir tung i handen sitter den i n t e fint på bakdelen.
Lätta i handen, håll om med skänkeln och rid halvhalter och övergångar mer för sätet. Och var snabb med eftergiften om du behöver ta i tygeln.

Håller med dig! Det är jätteviktigt att våga ta i hästen, men man får aldrig fastna i en förhållning! Det är svårt ;)
Jag har svårt att rida hästar som vill lägga sig på, är helt enkelt för kass ryttare. Har lite lättare för en häst som kryper bakom då det då är en fördel att vara lite seg i sin hjälpgivning :angel: :p

Nirak

KL
Jag tror att vissa hästar har starkare mottryckreflex än andra mer känsliga hästar. De trivs med eller i alla fall tenderar att söka motstånd mer än andra.

Men det gör ju lätt ridning omöjlig om man erbjuder en sådan häst starkt stöd.
Jag tror att man måste vara extra jättemycket noga med tydlighet, svar och eftergifter på en sån häst.

Att inte hamna i en diffus ridning där man accepterar att hästen går emot och lägger på stöd.
Tydliga hjälper och mycket tydlig eftergift och beröm för att uppmuntra att den bär sig själv och blir oberoende mot ryttaren.
Att den lär sig gå undar för tryck och bli kvar där. inte trilla tillbaka och trycka emot.

Annars får man nog lätt en tanks som kräver enorm muskelstyrka för att rida. Och iom det dålig bärighet.

En utmaning. men dom här hästarna tror jag kan bli desto mer stabila och ärliga då man lärt sig den noggranna konsekventa ridningen och hanteringen av dem.

Kanske de ofta är av den lite "halvtröga" :angel: inte så intellektuella typen. Behöver separerade TYDLIGA hjälper och en logisk utbildningsföljd för att inte bara lägga av och hänga i där de är trygga.

Jag håller med NiraK. Jag vägrar bära runt hästen! Så hänger den släpper jag bara tyglarna. Så får den lära sig att hålla upp halsen själv.

kl

" eftergift i handen är en följd av eftergift från bakbenen " :idea:

Jag skulle gå på och dutta med skänkel, spö om hästen köper det så den kommer bakifrån.

Trampa igång till trav är oxå bra...alltid börja traven bakifrån !

Jag har ett liknande problem med min häst. Han är en unghäst, men jag får det inte att funka. Han går jättefint men bär sig inte med ryggen. När han väl gör det går han i väldigt låg from med huvudet, så ger jag honom inte stöd så kör han bara fram huvudet och sliter i min händer, dock hänger han i mina händer när jag ger honom stödet. Släpper jag efter minsta lilla så kör han fram huvudet igen. Och han väldigt tung trots pessoabett. Han brukar köra fram huvudet så när jag ska skritta av honom eller trava av honom. Har släppt tyglarna helt en gång, du slutade han dra men han bär sig inte då.
Hur kan jag få honom att arbeta ordentligt utan att hänga i handen? Jag orkar ju inte ha ett jättehuvud hängandes i handen mer än några sekunder.

Du fick ett liknande tips tidigare i tråden. Låt hästen ha stödet, men höj huvudet (trampa ner hälen ordentligt och höj handen el korta tyglarna lite - testa vilket som passar) något i korta intervaller. Det kan bero på att hästen inte har muskler och när du höjer huvudet lite, inte så att hästen svankar, så musklar den sig i en form som du vill att den ska gå i sen. När musklerna sedan finns så kommer med största sannolikhet trycket i handen att minska oxå. Innan musklerna finns måste det även läggas in skrittpauser på lång tygel - ofta.

tackar för många bra tips, då jag inte har möjlighet att ta hem honom just nu kan jag inte prova än, men ska göra det så snart som möjligt

Jag tycker att du har fått många bra tips. Eftersom hästen belastar redan ungefär två tredjedelar utav sin egen vikt på frambenen är det
ju extra viktigt att den med ryttare lär sig att arbeta den så att den lär sig att lägga tyngen på bak i stället så att framkärran blir lätt.

Jag skulle tro att din häst går mycket på bogarna enligt din beskrivning och därför måste du lära den att bygga om sig om den ska hålla länge, för sådana här hästar drabbas oftast av skador och slitage på frambenen i slutänden och detta kan oftast relateras till ridningen.

Om jag vore du skulle jag jobba med rakriktning och sedan rida mycket förhållningar och halvhalter så att hästen lär sig att bära med bak i stället. Samtidigt är det viktigt att hästen inte går bakom lod så att han blir ihop dragen eller att ni har dragkamp, detta gör att det bara blir värre.

I stället för halvhalter som kan låta felaktigt har min tränare lärt mig att göra bakåtbalanser när jag rider. Detta gör att hästen får lära sig att jobba bakifrån. Först är det viktigt att den är helt rak, sedan tycker jag som vissa säger att det är felaktigt uttryckt att hästen nästan ska stanna. Det säger mig inte så mycket, vi brukar tänka att i början när man ska rida bakåtbalanser så sitter mekaniken i armbågarna för egentligen ska det inte synas direkt på handen, utan det handlar om att snarare om att du tänker dig att du har en gummisnodd i dina armbågar som åker fram och tillbaka i förhållningen. Detta är för att halvhalterna i början ska bli tydliga, när man gjort det ett par gånger bruakr det i regel bara behövas att man stänger och öppnar handen kvickt för att ha gjort en korrekt utförd halvhalt, så lyhörd blir hästen till sist.

I början kanske du bara kan rida två steg framåt för att sedan upprepa halvhalten igen. Tänk över din egen sits också så du t.ex. inte gör tabbar själv som att luta ditt överliv framåt, utan att du har en bra lodrät sits. Även ryttarens linje till bettet är viktigt för att få så små effektiva signaler som möjligt. Det är inte meningen att man ska "dra upp handen" men man ska rida med en korrekt buren hand som är stadig och elastisk.

Vore jag du skulle jag i början utav ridpasset gå fram hästen på marken så att den får skritta fram ordentligt sedan skulle jag sitta upp, jobba hästen i en något lägre form så den är avslappnad, rak (även på volter) , samt göra halvhalter. Dvs. från scratch ha kontakt med hästen. För i början kanske det är så att du behöver ha 3 kg i nävarna. Det är okej i början tycker jag, bara kontakten är mjuk och fjädrande och han inte hänger sig fast. Men han kan behöva så mycket hjälp i början. Sedan tycker jag att du så småning om när han blivit starkare ska sträva efter att ta upp formen på honom så att han inte rids i en allt för låg form (för de rids i låg form så går de mer eller mindre på bogarna) , sedan skulle jag när hästen går som bäst och är duktigast sluta så att hästen minns det när ridningen är som behagligast. I början i uppbyggnadsfasen brukar det räcka med 15-20 minuter för att sedan öka lite succesivt.

När du så småning om kommer till travövergångarna så är det viktigt att hästen fortfarande går med bibehållen bärighet på bakdelen. Tänk att hästen 'jazzar' i gång i traven..

Förövrigt är en bra tränare guld värd :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 721
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025