Sv: få hästen att bära huvudet själv
Jag tycker att du har fått många bra tips. Eftersom hästen belastar redan ungefär två tredjedelar utav sin egen vikt på frambenen är det
ju extra viktigt att den med ryttare lär sig att arbeta den så att den lär sig att lägga tyngen på bak i stället så att framkärran blir lätt.
Jag skulle tro att din häst går mycket på bogarna enligt din beskrivning och därför måste du lära den att bygga om sig om den ska hålla länge, för sådana här hästar drabbas oftast av skador och slitage på frambenen i slutänden och detta kan oftast relateras till ridningen.
Om jag vore du skulle jag jobba med rakriktning och sedan rida mycket förhållningar och halvhalter så att hästen lär sig att bära med bak i stället. Samtidigt är det viktigt att hästen inte går bakom lod så att han blir ihop dragen eller att ni har dragkamp, detta gör att det bara blir värre.
I stället för halvhalter som kan låta felaktigt har min tränare lärt mig att göra bakåtbalanser när jag rider. Detta gör att hästen får lära sig att jobba bakifrån. Först är det viktigt att den är helt rak, sedan tycker jag som vissa säger att det är felaktigt uttryckt att hästen nästan ska stanna. Det säger mig inte så mycket, vi brukar tänka att i början när man ska rida bakåtbalanser så sitter mekaniken i armbågarna för egentligen ska det inte synas direkt på handen, utan det handlar om att snarare om att du tänker dig att du har en gummisnodd i dina armbågar som åker fram och tillbaka i förhållningen. Detta är för att halvhalterna i början ska bli tydliga, när man gjort det ett par gånger bruakr det i regel bara behövas att man stänger och öppnar handen kvickt för att ha gjort en korrekt utförd halvhalt, så lyhörd blir hästen till sist.
I början kanske du bara kan rida två steg framåt för att sedan upprepa halvhalten igen. Tänk över din egen sits också så du t.ex. inte gör tabbar själv som att luta ditt överliv framåt, utan att du har en bra lodrät sits. Även ryttarens linje till bettet är viktigt för att få så små effektiva signaler som möjligt. Det är inte meningen att man ska "dra upp handen" men man ska rida med en korrekt buren hand som är stadig och elastisk.
Vore jag du skulle jag i början utav ridpasset gå fram hästen på marken så att den får skritta fram ordentligt sedan skulle jag sitta upp, jobba hästen i en något lägre form så den är avslappnad, rak (även på volter) , samt göra halvhalter. Dvs. från scratch ha kontakt med hästen. För i början kanske det är så att du behöver ha 3 kg i nävarna. Det är okej i början tycker jag, bara kontakten är mjuk och fjädrande och han inte hänger sig fast. Men han kan behöva så mycket hjälp i början. Sedan tycker jag att du så småning om när han blivit starkare ska sträva efter att ta upp formen på honom så att han inte rids i en allt för låg form (för de rids i låg form så går de mer eller mindre på bogarna) , sedan skulle jag när hästen går som bäst och är duktigast sluta så att hästen minns det när ridningen är som behagligast. I början i uppbyggnadsfasen brukar det räcka med 15-20 minuter för att sedan öka lite succesivt.
När du så småning om kommer till travövergångarna så är det viktigt att hästen fortfarande går med bibehållen bärighet på bakdelen. Tänk att hästen 'jazzar' i gång i traven..
Förövrigt är en bra tränare guld värd