Få hästen att äta mer

@kimmis87 det stämmer som @Fiorano skrev att mitt måndagsexemplar har haft grovtarmsinflammation. Det är tre år sen nu och för tillfället funkar allt bra. Han har till och med kunnat återgå till hösilage, eftersom det är av god hygienisk kvalitet (måste vi testa varje gång..). Han är en typ som lätt får magsår så det är ngt vi ser upp med.

Det första du ska göra är att försöka få tag i hö med låg sockerhalt. Hösilage är inte bra för inflammerade tarmar (enligt min vet), och socker är ju inflammatoriskt så det undviker vi så gott vi kan. Inflammationen innebar också att han inte äter pelleterad mat mer än uppblött lucern för det är ofta spannmål i och det är ingen höjdare det heller. Tyvärr gäller det också de flesta mineraler så vi kör på granulat som jag blandar i havre. Havre verkar vara ok för min kille, så länge det är varmluftstorkat.
Yeahsacc och annan gäst är tydligen inte heller ngt som passar Casp.

Hygien är A och O, i stort, och i vårt fall är det troligen anledningen till att det bröt ut från början. Han åt sämre och sämre, fick diarré och sen var det feber och full fart till Ultuna. De har varit superbra med oss och jag får fortfarande konsultera dem om det är ngt jag undrar. Vi flyttade från det stallet där vi stod när han blev sjuk för det fanns inte möjlighet att undvika att de fick silage på marken i hagen tex.

Ett annat bra tips är Diarsanyl som du kan köpa på apotek och granngården tex (apotek är billigare). Det lägger sig som en hinna i tarmen så den inte tar upp de gifter som bildas vid inflammation, om jag fattar allt rätt.
 
Hon har ätit lite bättre med hösilage igår natt, men istället ätit sämre av kraftfodret
@kimmis87 det stämmer som @Fiorano skrev att mitt måndagsexemplar har haft grovtarmsinflammation. Det är tre år sen nu och för tillfället funkar allt bra. Han har till och med kunnat återgå till hösilage, eftersom det är av god hygienisk kvalitet (måste vi testa varje gång..). Han är en typ som lätt får magsår så det är ngt vi ser upp med.

Det första du ska göra är att försöka få tag i hö med låg sockerhalt. Hösilage är inte bra för inflammerade tarmar (enligt min vet), och socker är ju inflammatoriskt så det undviker vi så gott vi kan. Inflammationen innebar också att han inte äter pelleterad mat mer än uppblött lucern för det är ofta spannmål i och det är ingen höjdare det heller. Tyvärr gäller det också de flesta mineraler så vi kör på granulat som jag blandar i havre. Havre verkar vara ok för min kille, så länge det är varmluftstorkat.
Yeahsacc och annan gäst är tydligen inte heller ngt som passar Casp.

Hygien är A och O, i stort, och i vårt fall är det troligen anledningen till att det bröt ut från början. Han åt sämre och sämre, fick diarré och sen var det feber och full fart till Ultuna. De har varit superbra med oss och jag får fortfarande konsultera dem om det är ngt jag undrar. Vi flyttade från det stallet där vi stod när han blev sjuk för det fanns inte möjlighet att undvika att de fick silage på marken i hagen tex.

Ett annat bra tips är Diarsanyl som du kan köpa på apotek och granngården tex (apotek är billigare). Det lägger sig som en hinna i tarmen så den inte tar upp de gifter som bildas vid inflammation, om jag fattar allt rätt.
Tyvärr så finns det inte mkt jag kan göra åt grovfodret. Det finns liksom inget att få tag på så det får bli som det blir med den biten i år. Den hygieniska kvalitén är bra dock!

I år hittar jag noll och inget hö alls, faktiskt. Jag ska ju dessutom flytta upp till Uppsala nu och letar stallplats där. Jag har en, där det serveras hösilage. Det verkar som att det är mer hösilage i år än vad det brukar vara tyvärr.

Spannmål har hon aldrig fått av mig då jag inte anser att det är hästmat alls. Nu köpte jag någon musli då den hade så högt MJ att jag ville prova. Och egentligen är hon väl inte sämre av den.

Jag ska hämta ut fler mediciner idag och ge ytterligare en spruta kortison så får vi se vad som händer. Jag har inte varit ute än och kollat hur mkt hon har ätit i natt.

Jag längtar tills jag har eget stall igen och kan välja helt hur jag vill ha det. Detta är första gången hon inte har fri tillgång på foder, jag sätter 5 spänn på att hon hade klarat sig mkt bättre om hon hade haft det.
 
Det är viss skillnad på äter dåligt och inte äta alls. Viss mat verkar hon ändå äta, även om det inte är tillräckligt för att gå upp i vikt.

@kimmis87 när började hon äta sämre egentligen? För att vara ett sto som gått med föl tills nyligen tycker jag ändå inte att hon ser jättedålig ut. Kan det vara så att hon inte är lika hungrig nu när hon inte producerar mjölk längre?

Jag hade tyvärr en häst som åt dåligt förra året och trots all möjliga undersökningar fattade vi aldrig varför. Tills slut klappade njurarna ihop och då är det inte så mycket mer att göra. Hon gjorde bla en gastroskopi utan att man såg så mycket. Fick gastrogard i ca 6 veckor utan skillnad.
Glömde visst att svara på detta.

Ja jag vet att sto med föl har tendens att se tråkiga ut. Så ser inte mina ston med föl ut. De ser ut som vilken häst som helst i både hull, päls och muskulatur. De behöver inte se tråkiga ut för att de går med föl.

Hon har ju alltid ätit dåligt, och jag har fått ösa på med lusern och soja, men när vi särade på henne och fölet så blev det mkt mkt sämre, riktigt illa blev det väl 4 dagar efter när jag tillsatte proteinfodret dagen innan. Eftersom det blev en väldigt plötslig avvänjning så tog jag bort både sojan och lusernen några dagar tills juvret hade minskat i storlek.

Jag la tidigare upp en bild i tråden där hon var högdigivande. Och den bilden är nog det sämsta ett digivande sto har sett ut i min vård.
 
Igår natt så åt hon 7 kilo hösilage och drack ordentligt, jag var så lycklig!
I natt har hon ätit kanske 3,5 kilo hösilage och frågan är om hon ens har rört vattnet. Jag försökte ge henne betfor när jag tog in henne, men det fanns verkligen noll intresse. Hon åt iaf upp betforn under natten, man får vara glad för det lilla.

Jag ska försöka få tid på ultuna den 14e, om hon inte blir akut sämre, så att jag slipper åka fram o tillbaks med henne.
 
Lilla damen börjar se bättre ut i överlinjen. Jag hittade ett foder med potatisprotein som proteinkälla som hon nu får i princip hela sitt dagsbehov av protein ifrån, och hon äter det. Hon äter fortfarande alldeles för lite hösilage, men igår åt hon iaf 0,5 kilo när jag tog in henne på em. Och det är ändå första gången!

Jag har försökt att hitta rent potatisprotein men utan att lyckas speciellt bra. Hittade ett ställe där 25 kilo kostade nästan 1200 kr. Det känns inte riktigt rimligt när en säck med 20 kilo där 50% är just potatisprotein kostar typ 299 kr... Men jag ska ge mig på att lusläsa lite om proteinfoder och se om jag hittar något utan spannmål.

Damen är nu lösare i magen än hon har varit innan, troligtvis beror det på att hon får för låg TS. Egentligen ska vi börja avrunda behandlingen för magsåret idag, men jag ska ringa veterinären och höra om vi inte borde fortsätta på full dos ett tag till, eftersom hon ändå äter så pass dåligt.

Idagsläget äter hon kanske 6 kilo hösilage och 1 kilo betfor, plus 1,5 kilo kraftfoder. Jag skulle vilja ha upp henne stadigt på gärna 9 kilo hösilage innan vi avslutar behandlingen. Det är väl inte orimligt för en häst på 155 cm?
 
Swedfed har 5 kg potatisprotein i hink. De har också All In, inget proteinfoder, 150 smrp men utan spannmål. Mina gillar det (en fånghäst och ett fullblod).
 
Nyckeln för mina svårfödda är ett riktigt bra hösilage. Mina har hållit hull på sex-sju kilo om dagen på det silaget jag har nu (+fri tillgång på halm) tidigare i höst. Det är ytterst onormalt för mina där unghästen behövt stödutfodras hela sommaren med lusern och kraftfoder för att hålla hull på betet. Normalt behöver de mellan 12-15 kilo silage men just nu går båda upp i vikt på runt tio kilo om dagen. Bara att vara tacksam för det silaget jag har lyckats få tag i trots problemen i år. Får nog till och med lite över med tanke på att det inte går åt så mycket som jag räknat med så visst finns det att få tag i.
Gammelhästen var knölig att få i mat efter att förstra fölet blev avvant för massor med år sen men i det fallet var det tänderna som spökade och det ordnade upp sig så fort dom blivit åtgärdade.
 
@kimmis87 Vad skönt att det går åt rätt håll! Min stora började matvägra för en vecka sen och det var för att hans magmedel (ProbiHorse) var slut. När han fick det igen har aptiten kommit tillbaka på en vecka. Har även köpt Kraffts Sensitive Mash till honom och den älskar han!
 
Lilla damen börjar se bättre ut i överlinjen. Jag hittade ett foder med potatisprotein som proteinkälla som hon nu får i princip hela sitt dagsbehov av protein ifrån, och hon äter det. Hon äter fortfarande alldeles för lite hösilage, men igår åt hon iaf 0,5 kilo när jag tog in henne på em. Och det är ändå första gången!

Jag har försökt att hitta rent potatisprotein men utan att lyckas speciellt bra. Hittade ett ställe där 25 kilo kostade nästan 1200 kr. Det känns inte riktigt rimligt när en säck med 20 kilo där 50% är just potatisprotein kostar typ 299 kr... Men jag ska ge mig på att lusläsa lite om proteinfoder och se om jag hittar något utan spannmål.

Damen är nu lösare i magen än hon har varit innan, troligtvis beror det på att hon får för låg TS. Egentligen ska vi börja avrunda behandlingen för magsåret idag, men jag ska ringa veterinären och höra om vi inte borde fortsätta på full dos ett tag till, eftersom hon ändå äter så pass dåligt.

Idagsläget äter hon kanske 6 kilo hösilage och 1 kilo betfor, plus 1,5 kilo kraftfoder. Jag skulle vilja ha upp henne stadigt på gärna 9 kilo hösilage innan vi avslutar behandlingen. Det är väl inte orimligt för en häst på 155 cm?
Skönt att höra att hon verkar må bättre :)
 
@kimmis87 Vad skönt att det går åt rätt håll! Min stora började matvägra för en vecka sen och det var för att hans magmedel (ProbiHorse) var slut. När han fick det igen har aptiten kommit tillbaka på en vecka. Har även köpt Kraffts Sensitive Mash till honom och den älskar han!
Ja fast det är ju endast pga att hon äter koncentratet. I övrigt äter hon ju inte mer än innan...
 
För 2 dagar så ville veterinären att jag skulle börja dra ner gastrogarden. Och precis som jag misstänkte så så fick vi då bakslag.

I natt har hon INTE ätit upp kraftfodret, och hon har ätit kanske 2 kilo hösilage och inte druckit en droppe vatten.

Ultuna vägrar medicinera om de inte har undersökt hästen, och de gör inga undersökningar på helgen. Så nu står jag här med en häst som varken äter eller dricker och ingen hjälp finns att få. Denna gång har min hemmaveterinär stängt av telefonen, så henne går inte heller att få tag på.

Jag sitter just nu i soffan och vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag åka med henne till Ultuna trots att de inte verkar kunna göra något? Iofs vore det skönt att slippa frustrationen kring det hela. Bara lämna henne och blicka vidare. Det blir jävligt kämpigt för dem dock, och frågan är hur mkt tillit till människor som finns kvar när jag ev får hämta henne?

Jag ska sitta och tjura i soffan en liten stund till innan jag åker tillbaks till stallet och bestämmer mig.
 
Det här är kanske inte det mest akuta just nu men jag vet en bekant i Uppsala som annonserat att hon har hö i småbal att sälja. Vi har hö i båda stor- och småbal men har ingen möjlighet att sälja, däremot nämnde ena bonden att han hade mer hö att sälja i höstas (utanför Uppsala/Enköping).
Hoppas det vänder snart.
 
Jag är precis hemkommen från Ultuna, där får hon vara kvar tills de får upp henne rejält i vikt eller om de hittar något så tråkigt att vi vet att det inte är någon idé.
Jag åkte väl hemifrån 15 min efter mitt inlägg typ.

Det första de gjorde var att sätta henne på svält. Känns ju sådär med en häst som har ätit så sparsamt det senaste dygnet.

Men men, efter gastropin imorgon så ska de väl inte tjafsa mer om behandling på henne.

Ja, jag är JÄVLIGT grinig över deras oförmåga. Hon visar alla tecken på magsår och med tanke på hur lite hon har ätit under dessa veckor så vore det ett under om hon inte hade magsår nu, även om det troligtvis inte är grundproblemet.

Men trots detta så ska lidandet förlängas. Jag förstår verkligen inte poängen med detta :rage::banghead:
 
Hoppas att det går bra för henne med gastroskopin.

Mitt sto som slutade äta såg man inte så mycket på första gastroskopin. Togs en biopsi som såg helt normal ut. Sen fick hon gastrogard i flera veckor, men fortsatte äta dåligt. Hon åt kanske 1-2 kg hö per dygn, och vägrade allt kraftfoder.

Vid kontrollgastroskopi hade hon foderinpackning i magsäcken trots flera timmars svält. Då var hon för dålig för att man skulle kunna göra något mer. Fick aldrig reda på vad problemet var, men kanske hade hon en tumör i tarmen som stoppade upp. Kände att de veterinärer vi träffade, totalt 5 stycken, allihop var för fokuserade på att problemet skulle sitta i munnen.
 
Hoppas att det går bra för henne med gastroskopin.

Mitt sto som slutade äta såg man inte så mycket på första gastroskopin. Togs en biopsi som såg helt normal ut. Sen fick hon gastrogard i flera veckor, men fortsatte äta dåligt. Hon åt kanske 1-2 kg hö per dygn, och vägrade allt kraftfoder.

Vid kontrollgastroskopi hade hon foderinpackning i magsäcken trots flera timmars svält. Då var hon för dålig för att man skulle kunna göra något mer. Fick aldrig reda på vad problemet var, men kanske hade hon en tumör i tarmen som stoppade upp. Kände att de veterinärer vi träffade, totalt 5 stycken, allihop var för fokuserade på att problemet skulle sitta i munnen.


Ja de skulle kolla så att det inte stod mat kvar i magsäcken. Hon tyckte oxå att hon hade lite väl mkt foder i blindtarmen för att ha ätit så pass dåligt, men kunde inte känna något konstigt, så de skulle kolla mer idag.

Men det gäller att vara lite på alltså. Det tråkiga är att jag känner verkligen att det inte är någon ide att försöka med OP på en häst som har varit livrädd för människor och som fortfarande rycker till och blir mkt misstänksam om en person för sig på "fel" sätt. Sköterskan tex tyckte hon inte om igår.

Gud jag skulle vilja vara där så att jag kan visa hur hon ska hanteras. Det första sköterskan gjorde var att "slå-klappa" henne trots att jag sa att man absolut inte kan göra så :cautious:

Jag är rädd att även om hon överlever detta så kanske det tar 1-2 år innan hon litar på folk igen :cry:
 
Hoppas att det går bra för henne med gastroskopin.

Mitt sto som slutade äta såg man inte så mycket på första gastroskopin. Togs en biopsi som såg helt normal ut. Sen fick hon gastrogard i flera veckor, men fortsatte äta dåligt. Hon åt kanske 1-2 kg hö per dygn, och vägrade allt kraftfoder.

Vid kontrollgastroskopi hade hon foderinpackning i magsäcken trots flera timmars svält. Då var hon för dålig för att man skulle kunna göra något mer. Fick aldrig reda på vad problemet var, men kanske hade hon en tumör i tarmen som stoppade upp. Kände att de veterinärer vi träffade, totalt 5 stycken, allihop var för fokuserade på att problemet skulle sitta i munnen.
Trots lång svält så var inte magsäcken tom, och hon har lindrig förstoppning i blindtarmen så vi får väl se hur det går.

Hon ska svälta tills imorgon med iaf. 360 vägde hon när hon kom igår. Det är inte utan att jag undrar hur mkt hon kommer gå ner innan det ev vänder.

Verkade inte som att de skulle göra något mer än att motionera henne som behandling nu, och såklart dropp då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 260
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp