Få häst i saktare tempo

anonymryttare

Trådstartare
Hej! Jag rider på ridskola och är också medryttare. Jag har svårt att få hästar trava tex i det tempo jag vill. Beskriv hur ni gör när en häst blir lite för springig i traven. Hur gör ni med tyglarna, vikten...
Jag tycker att det är svårare att reglera tempo när jag rider lätt? Det går inte att bromsa med kroppen. Lite hjälp kanske? :) tack på förhand
 
Sv: Få häst i saktare tempo

I lättridningen - rid lätt i den takt o tempo du önskar.
Dvs följ inte hästen, utan låt den följa dig istället.
Det är också ett sätt att bromsa med din kropp.
Hästen behöver ingen skolning för att lyssna på detta.
 
Sv: Få häst i saktare tempo

Försök att rida lätt lite lugnare helt enkelt, och gör halvhalter tills hästen dämpar sig till det tempot du önskar. Sitt ner lite djupare i nedsittningen och res sig inte lika högt när du står.
 
Sv: Få häst i saktare tempo

Som de andra har skrivit så påverka via din kropp, kram i tygel samt rösten. MEN man bör INTE sätta hästen så sakta så hästen tappar balans o takt.

Lär dig att följa med hästen ( öva upp din egen balans) o gör mjuka avsaktningar/ igångsättningar.
Bli inte "kvar" i handen för då kan hästen lägga sig på bettet o sen strunta i det.

Trava igång på lång tygel så vet du vilket tempo som är normalt för hästen. Sen utgår du från det.
 
Sv: Få häst i saktare tempo

Låt det ta tid att få hästen mindre springig, en långsida kanske, ett varv kanske.

Om ridläraren tjatar så säg att du behöver tid. Det är jättesvårt att få en stressad häst lugnare på två sekunder. Risken är att man stressar upp den (eller sig själv).

(och hur gör man, vet inte riktigt, blir lugnare, tänker lugnare, andas, rider lätt långsammare (säger folk ofta, jag är inte jättebra på att göra det medvetet), accepterar att det är springigt nu, men inte snart, yttepytte små mjuka halvhalter.)

(Sedan med en sådan häst kanske jag gör en jätteliten antydan till att jag vill trava från skritt och väntar några sekunder på att ngt händer innan jag försöker igen, så börjar allt lugnare.)
 
Senast ändrad:
Sv: Få häst i saktare tempo

Kl

Jag rider en häst som varit misshandlad, aldrig helt inriden och hoppades varje dag som femåringen och han är en ras som växer långsamt, och någonstans under tiden där har han lärt sig att "springa ifrån handen". Han kan den inte helt och det är lite jobbigt då han alltid springer snabbare och snabbare. Jag har två sätt jag gör, ett: flyttar ut i öppna några steg, halvhalt, flytta ut några steg, halvhalt osv, eller (mest i galopparbetet) så släpper jag nästan tygeln helt och då måste han tänka på att bära upp sig utan ett tydligt stöd på tygeln+han har inget att springa ifrån, när jag gör det så sitter jag inte tillbaka utan driver honom framåt så han inte ska bryta av, när han galopperat så typ ett varv så han han en riktigt välbalanserad, mjuk och följsam galopp, jag brukar fortsätta ett varv till sen för han vill fortsätta galoppera när han väl fått till det.
De här övningarna har alltid funkat för mig så hoppas det hjälper!
 
Sv: Få häst i saktare tempo

Oj glömde en bit! Sen efter jag låtit honom galoppera så bryter jag av till trav och efter sådär ett varv så har han jättefin trav och inte lika springig
 
Sv: Få häst i saktare tempo

Kan vara bra att veta för mina tips, när jag rider så kan jag inte rida lätt då jag rider barbacka på honom:)
 
Sv: Få häst i saktare tempo

När man rider på ridskola kan det vara lite svårt, men när du rider på egen hand är mitt tips att öva på att bara rida "bra". Med det menar jag att om din häst blir springig, rid inte så länge i traven att den börjar springa. Det kan vara tre steg, ett halvt varv, tre varv eller hur lång tid det tar innan din häst börjar springa. Innan hästen börjar springa har du redan saktat av till skritt. Skritta allt från några steg till några varv och börja sedan trava igen och gör om samma procedur. Lycka till och rid bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 404
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp