Få häst att stå still i transporten?!?

T

TheOne

Mitt "problem" är väl kanske inte så stort, det beror väl på vad man jämför med... Men.. han är inga problem att last, köra eller last ur, men han vill inte stå i transporten när den står still!! Jag har en enkelaxlad transport, satte idag ner stödbenen bak och stödhjulet och står och betraktar släpen.. allt går jättebra, sen plötsligt börjar han banka och hoppa som bara den! Jag försöker ignorera, sen står han hur still som helst... sen likadant, bankar och hoppar så man tror han är påväg ut!! Jag går fram till transporten, tittar in och han tittar på mig som "jag har inte gjort nåt, men vill gärna ut"... Hur tränar man honom att stå där lugnt och stilla! Han vill ju helt enkelt ut för han är så j-a nyfiken!! Men kan bli jobbigt på heldagstävlingar både för honom och mej... :crazy:

Sv: Få häst att stå still i transporten?!?

Jag gav min häst ett hönät när vi var framme och han skulle stå kvar i transporten annars levde han rövare. Han åt inte speciellt mycket men han pillade med höet och stod still. Varma dagar fick han även en krubba med betfor för att han skulle få i sig vätska

Höet bryr han sig inte så mkt om när man kommer fram... tyvärr! :(

Men ska jag låta honom stå och banka, hur länge? han skuttar ju till och håller på en stund, sen blir det lugnt.... försöker att hålla mig lugn själv och plocka ut honom i en period som han står still, för att inte "belöna" när han lever rövare... men det är svårt, är ju rädd för att det ska hända mer!!!

Det är iaf f*n så mycket enklare än att lära hästen stå still medans man kör :crazy: hade en häst som alltid blev less efter ca en timme (ibland tidigare än så) och tog sats och dunkade allt vad han hade med bringan fram mot bommen så bilen och transporten nästan hoppade framåt :p

En grej att tänka på - ge inte hästen uppmärksamhet när den springer omkring. Då lär den sig ju att den slipper vara ensam när den dummar sig. Antingen kör man den tålmodiga varianten och väntar ut hästen helt enkelt (såvida man inte är riktigt rädd att den kommer välta transporten eller bli skadad) eller så börjar man om helt med transportträningen och lär den först att stå stilla med rampen nere och utan att sitta fast för att sedan successivt härda den.

min stallägares unghäst försöker hoppa över när dom kör efter sisådär 20-30 min när han börjar bli uttråkad! Det är inte heller så kul, så han går inte köra utan att droga.. kan bli problem vid 3-årsvisningen som är snart.. :/
Ett tips när en häst blir uttråkad när man kör är att köra lite ryckigt.. inte så mkt att man skrämmer den, men så mkt att den får koncentrera sig på att stå istället för att dumma sig! det fungerade på min ponny!!! :)

Så visst, mitt nuvarande problem kan tyckas vara litet, men det är ju också ett problem och för mig är det tillräckligt stort! :)

HAH! det är ju min häst i ett nötskal, låter det som. Hade också det problemet ett tag, kunde inte stå ensam, men så fort man öppnar "framdörren" eller vad man ska säga, stod han blixtstilla, och var hur lugn som helst. Så senast jag var ute öppnade jag fram, och där stod han hur lugnt och snällt som helst de nästa 8 timmarna. Så du får pröva dej fram lite.... Antagligen har min häst lite klaustrofobi, så öppen framlucka funkade för mig :)

Det vet jag inte om jag vågar!! Han är så attans nyfiken så om jag öppnar fram så skulle tro att han tillslut försöker hoppa ut.. :/ men ska testa iallafall nästa gång och stå bredvid och se vad han tycker... :)
Men ska jag annars bara ignorera honom, så han lär sig?? Har nu införskaffat ordentliga transportskydd, han har alltid åkt utan, hela sitt liv, men har heller aldrig tidigare behövt stå i transporten mer än när den har varit åkande.....

Du kan ju härda lite i taget. Dvs att du börjar med att bara låta hästen stå en stund och sen ökar på mer och mer beroende på hur den reagerar. Att bara ignorera skulle jag som sagt köra på OM man inte tror att hästen kommer överreagera och skada sig.

Hej,
har haft en häst som var precis som din. Min fråga är: har han hö i transporten under färd? Ta bort det! Sätt in hönät till honom när ni kommer fram, under färden har han annat att tänka på iallafall så då koncentrerar han sig på det. Troligtvis är han mer intresserad av höet när ni kommer fram om han inte haft något under färden.

Vilken sida står han på? Ställ honom på vänster sida (om du har dörren på höger) och sen när du kommer fram upp med hönät, öppna dörren. Stå inte kvar hos honom! Vår häst kunde leva RÖVARE när han visste att vi var i närheten... men när vi försvann från transporten stod han som ett ljus!

Om du inte vill lämna honom helt så gå runt transporten och var tyst, så att han tror att du har gått. Sen är det bara tålamod, tålamod och åter tålamod. ;) Visst kommer han stampa och pocka på uppmärksamhet men jag tror att han kommer acceptera det. Många hästar kan tycka att det är ganska mysigt att stå med dörren öppen, särskilt om de är nyfikna.

Hoppas att det löser sig för dig och din häst! :bump:

Så har min också varit. Hon bankar och donar, men jag struntar i henne. Någongång skulle väl hon också lära sig. OFTAST tycker man själv att det är värre än vad det egentligen är också. Jag ger henne ett hönät sen går jag därifrån. Det är bättre när hon inte hör att man är där. Brukar ha ett öga på transporten då och då för att se att den står relativt stilla.

Har du provat att ha den övre bakluckan öppen? Det är min mycket lugnare om hon får ha.

Lycka till! :)

Hejsan har du kollat så din häst når sitt hö?? När jag skulle köra min 4åring så förde han ett jäk*a liv där bak i transporten tills jag insåg att han inte kunde nå sitt hö :cry: sen var han tyst och lugn resten av resan.. :rofl:

Och jag tycker att du ska bita ihop tills han har lugnt ner sig och sedan ta ut honom som en belöning.. Det tycker jag lät som en bra idé och vem vet det kanske lönar sig i längden? Dra ut på det mer och mer.. ;) :)

Känner igen problemet. Min pålle stegrade sig i transporten när han blev uttråkad förut. Det var en jättejobbig träningsperiod när jag lät honom stå varje dag några minuter i transporten tills han lugnade sig. Man vill ju inte belöna hästen genom att gå fram till transporten och ge den uppmärksamhet när den missköter sig, men samtidigt måste man ju se att han inte skadar sig.

Fast jag kan trösta dig med att det gick över för min häst. Numera bara stampar han ibland och jag hoppas att det också kommer försvinna. Jag åker alltid i god tid till träningar och tävlingar så han måste stå i transporten ett tag innan han får komma ut. Det har lärt honom att stillastående transport inte innebär att att man får komma ut ögonblickligen. När jag tränade lastning med honom åkte jag ofta en runda och återvände sen till stallet så han förstod att transporten inte alltid innebär resor till nya spännande platser.

Det bästa vore ju om man hade råd med en övervakningskamera. Då kunde man ju sitta och kolla hästen på avstånd. Fast de är ju inte gratis precis. Och dessutom kan ju hästen skada sig själv och transporten, vilket ju inte är kul. Men som sagt, det går att lösa problemet, det tar bara olika lång tid beroende på vad som orsakar det.

Lycka till!!

Mitt problem är att jag kan lasta honom inte utan problem men han går på. Under transporten sparkar han och lever rövare. Det värsta är att han blir genomsvettig,så det är inte att tänka på att åka till en tävlingsplats. Det är som en bastu när jag öppnar där bak.Hästen är inte ett dugg skärrad utan backar lungt och fint ut ur transporten. Är det någon som har samma helvete ? Vet inte om jag vågar köra honom igen? Kan han ha klostrofobi eller vad är det?.

Jag svarar på mig själv :)

Har nu testat att låta honom stå brett, fick en känsla av att det blev bättre. Han har ju inga problem att åka, det är ju när man kommer fram som det är problem!
Ska nästa gång testa att ge honom hö när vi väl kommer fram och inte innan, det var ett bra tips!!
Ska också testa att lämna dörren fram öppen och stå tyst vid sidan av... tycker det är lite otäckt att lämna dörren öppen ifall han får för sig att han ska ut den vägen... :(
han står på vänster sida, jag föredrar att köra hästar på vänster sida när dom är ensamma! Och själva transporteringen är ju inga problem... :)
Försöker åka tidigare till träningar för att just det där att han inte ska komma ut direkt när transporten stannar varje gång! Får dock oftast åka ensam när jag åker o tränar, så vågar inte testa för mycket när jag inte har hjälp av någon annan!! Vet ju aldrig innan om där är nån på träningen som har möjlighet att hjälpa mig eller inte (har iofs varit det varje gång hittentills!)
En annan sak jag alltid gör är att, då jag endast har ett enkelaxlat släp, så varje gång jag kommer fram så tar jag ner alla stödbenen både bak och hjulet fram för att transporten inte ska börja gunga för mycket när han lever rövare, då kan han ju bli skrämd på riktigt och det kanske man ska undvika!!! :)

Tack för alla tips! Kom gärna med fler :)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var också så, höll på ock krångla runt. Vi brydde oss inte och vipps så står han som ett ljus. :) Försök att träna lastning hemma, låt han stå i transporten, och BRY dig inte så länge han inte välter trailern. Jag Lovar han ger sig snart när han märker att det inte är någon ide.
Ner med stödbenen, och låt honom hålla på. Ju mer du bryr dig ju mer kommer han också hålla på.
Lycka till. :)

Mitt problem är att jag kan lasta honom inte utan problem men han går på. Under transporten sparkar han och lever rövare. Det värsta är att han blir genomsvettig,så det är inte att tänka på att åka till en tävlingsplats. Det är som en bastu när jag öppnar där bak.Hästen är inte ett dugg skärrad utan backar lungt och fint ut ur transporten. Är det någon som har samma helvete ? Vet inte om jag vågar köra honom igen? Kan han ha klostrofobi eller vad är det?.

Jag rider en häst som håller på så.. för mkt energi har han iaf, vi kom fram till att han fick lite för mkt mat nu när det är så mkt gräs ute.. Ägaren provade och dra ner käket och nu är han lugn.. :) Det fungerade iaf, så du kan ju fundera på det.

Åker han smalt eller brett? Finns det några fönster i trailern?
Är han livlig när han kommer ut i trailern med?

Problemet är att han mot alla odds ÄR LUGN? Det verkar som om han har någon fobi som kommer innifrån fråga mig inte hur men något konstigt är det?Kan han vara förbannad för att jag stoppat honom i den hemska lådan. Jag får dåligt sammvete stackars han.Måste försöka få honom att trivas i transporten lägga frukt och havre i den.Men det är bara när transporten rullar som han visar symtom. Jag får hoppas att det är ett träningsproblem! Små korta turer gäller nu. Tack för alla goda råd de får mig att stanna upp och tänka i andra banor för svårt är det. I all annan hantering ridning körning hoppning och vad du vill är han en lugn snäll och duktig kille. Det är bara i transporten han är konstig.

Helt onödigt inlägg egentligen, men maken var för många år sedan iväg på tävling, och efter att ett par timmar hört granntransportens kuse stå och veva, skötarna springa och grymta åt hästen helt utan resultat surnade min make till. Så med ägarens tillstånd ("han gör alltid så, vi vet inte vad vi ska göra") öppnade han skötardörren, stack in huvuet och röt "NU HÅLLER DU FLABBEN! (med eftertryck) och hästen stod pall resten av tävlingen. Som var tvådagars, även när de återkom dagen därpå var hästen knäpptyst i holken.

Maken har dock inte samma effekt på mig :D

Det bästa vore ju om man hade råd med en övervakningskamera. Då kunde man ju sitta och kolla hästen på avstånd. Fast de är ju inte gratis precis.

Jag köpte en trådlös babymonitor på teknikmagasinet för c:a 600:-, fungerar hur bra som helst. Fick köpa till en ciggtändarkabel från kjell&co bara för någon hundring.

Hittar inte samma nu, den jag har är med svartvit bild (fungerar i mörker med då den har någon form av "night vision" då den belyser med IR dioder)

Nu har teknikmagasinet en med färgskärm som verkar 70ggr smidigare, kostar 1299:- vilket inte är en förmögenhet jämfört med alla andra hästutgifter :-)

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 547
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar