Få häst att stå still i transporten?!?

Sv: Få häst att stå still i transporten?!?

Nej.. problemet löses ju inte med en monitor.. men skulle vara väldans skönt att veta om hästen är påväg över bommen när han sätter igång, eller om han "bara" hoppar runt för att testa vad som händer! Kan mycket väl tänka mig att min häst sätter igång för att han är uttråkad...

Tänkte på en grej när jag körde bakom en transport häromdagen.. luckan bak var nere och hästen stod o tittade bakåt rätt mycket. Den såg jättenöjd ut. Jag har inte vågat ta ner lilla luckan till in häst ifall det är så att han, när han ser det är öppet, får för sig att försöka ta sig ut! Vad tror ni om den risken, han kanske känner sig instängd och får cellskräck, om man vågar fälla ner lilla luckan där bak så han ser ut?? Inga problem när jag kör ju, utan bara när transporten står stilla.
Vad är risken att den öppen gör att han vill ut kontra chansen att det skulle hjälpa?!?!
Har sett hästar som tar sig ut bak, och det är ingen trevlig synd när huvud och framben sticker ut ovanför lämmen!!!

Mitt "problem" är väl kanske inte så stort, det beror väl på vad man jämför med... Men.. han är inga problem att last, köra eller last ur, men han vill inte stå i transporten när den står still!! Jag har en enkelaxlad transport, satte idag ner stödbenen bak och stödhjulet och står och betraktar släpen.. allt går jättebra, sen plötsligt börjar han banka och hoppa som bara den! Jag försöker ignorera, sen står han hur still som helst... sen likadant, bankar och hoppar så man tror han är påväg ut!! Jag går fram till transporten, tittar in och han tittar på mig som "jag har inte gjort nåt, men vill gärna ut"... Hur tränar man honom att stå där lugnt och stilla! Han vill ju helt enkelt ut för han är så j-a nyfiken!! Men kan bli jobbigt på heldagstävlingar både för honom och mej... :crazy:

Ge honom ett hönät att pyssla med eller låt honom titta ut.

Du måste självklart - oavsett om luckan är uppe eller nere när du kör - se till att hästen ALDRIG kan ta sig loss själv. Aldrig, aldrig någonsin. Det är då det händer fruktansvärda olyckor.

har ju givetvis hästen fastbunden ordentligt i transporten, använder lädergrimma och den har han lyckats rycka sönder! Vad gör man när grimman ger med sig?!? Var inget synligt fel på grimman, men när han stökade gick den uppenbarligen av! När vi tittade in efteråt tittade han väldigt oskyldigt på oss och verkade rätt nöjd med situationen att vara lös... detta har bara hänt en gång..

Kan han balansera sig ordentligt under färden? Kanske en lösning skulle vara att låta honom åka brett, d.v.s. med mellanväggen fastsatt mot väggen därbak så att han kan ställa sig lite i sidled och trampa om utan problem. Vissa hästar reagerar också starkt mot att inte kunna balansera sig med hjälp av sitt huvud när man använder korta transportgrimskaft. Personligen använder jag alltid vanligt grimskaft med panikhake satt i en ring under framfönstret. Grimskaftet är givetvis så kort att hästen inte kan backa för att ta sats att komma över bommen men det tillåter hästen att svänga sitt huvud i sidled på ett sätt den inte kan göra med kort transportgrimskaft. Kanske du kan köra ngn ytterst kort sväng och prova olika alternativ för att se vad som passar.
Har hästen början till klaustrofobi så brukar dessa knep hjälpa.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 547
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar