Få häst att sluta sparka i boxväggarn

Rumpnissen

Trådstartare
Nu har vi slut på idéer här. Min häst sparkar i väggarna i stallet. Hon har en speciell vägg där hon står och sparkar. Oftast är det på morgonarna och hon börjar vid fem-sex tiden. Hon står och matar kanske 10 sparkar i minuten under ett par minuter. Sedan lugnar hon sig för att börja sparka igen. Även på kvällarna kan hon sparka. Anledningen till att hon sparkar tror vi är att det hon tycker hon ska få mat, samt att hon retas med boxgrannen.

Det har inte spelat någon roll vad det är för häst hon står jämte. Vi har satt föll gallret med råspont men det hjälper inte. Vi har provat att hänga upp hinkar med vatten där hon sparkar men det bryr hon sig inte om, inte heller ballonger.

Förra vintern fick hon så mycket mat på kvällen så ho´n inte åt upp det till morgonen, inte heller det hjälpte.

Vi ska hänga upp en gummimatta nu, för att lindra skadan på väggen och på hennes ben. men det löser ju egentligen inte problemet.

Hur har ni gjort?

Sv: Få häst att sluta sparka i boxväggarn

Jag skulle nog tänka mig att du har en relativt intelligent kuse som behöver mkt stimulans, har du möjlighet att ge den mer utevistelse? Står den på spån el halm? Arbetar din häst eller inte? Gummimatta kan va en symptomlindring. Om du skruvar fast en distans ca en dec utåt längs väggen och sedan skruvar fast gummimattan i den..så att den hänger fritt i luften (hoppas du fattar vad jag menar). När kusen sparkar på detta så ger mattan efter o han får inte samma effekt med sina sparkar..plus att du minskar risken för slitageskador på hästen. Har sett häst som slutat sparka med hjälp av gummimatta. Lycka till!

sätt en typ 2tum4 plank så att mattan inte ligger an på väggen direkt dåblir det luft emellan och inte lika "roligt"
Annrs kan man hänga upp bildäck också kanske

Jag skulle nog tänka mig att du har en relativt intelligent kuse som behöver mkt stimulans, har du möjlighet att ge den mer utevistelse? Står den på spån el halm? Arbetar din häst eller inte? Gummimatta kan va en symptomlindring. Om du skruvar fast en distans ca en dec utåt längs väggen och sedan skruvar fast gummimattan i den..så att den hänger fritt i luften (hoppas du fattar vad jag menar). När kusen sparkar på detta så ger mattan efter o han får inte samma effekt med sina sparkar..plus att du minskar risken för slitageskador på hästen. Har sett häst som slutat sparka med hjälp av gummimatta. Lycka till!

jag kanske är helt ute och cyklar nu men tanken slog mig, brukar din häst få mat/uppmärksamhet när den sparkar i väggen?

för indirekt blir det kanske ngn typ av trickträning - jag får mat när jag sparkar här...
jag håller inte på med trick själv, men vet hur bra det funkar på hundar ;)

har ni provar att hänga in ngn leksak ex en boll som hästen kan hitta stimulans hos, salt/mineral sten?

Jag hade släppt ut den. Dels skulle det driva mig till vansinne och det är inte bra för benen heller.

Hon går ute från 8 på morgonen till ca nio på kvällen. Mer är inte möjligt. Hon har varit skadad i två månader men är nu under igångsättning. Har sparkat lika mycket när hon varit i hårdträning.

Precis som ni skriver kommer vi sätta fast gummimattan en bit ut från väggen i överkant och låta den hänga ner.

Nej, hon får inte mat precis när hon sparkar, annars hade det ju kunnat vara som du säger.

Då får du nog stå ut med att hon sparkar. Kunde jag inte släppa ut den hemma hade jag lämnat iväg den om den inte slutade men det är ju jag det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: Ridinglady
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?