Få häst att LYFTA på benen

NaTTa

Trådstartare
osäker vart den här tråden ska ligga..

Men jag och min häst fritidsrider hemma. han har patella problem i bakbenen. Vad för övningar med bommar kan man göra så att han lär sig kontrollera stegen bättre

När jag leder/lös hoppar han så brukar han oftast/alltid riva den andra hindert(ser ut som av ren lathet) Hur ska man göra då?

Sv: Få häst att LYFTA på benen

Det är visserligen inte med bommar men ett bra sätt för att få hästar att börja tänka på vart de sätter ner fötterna är att rida rakt ut i terrängen. Ta ut hästen i skogen och följ inga stigar utan gå bara rakt fram, ju risigare och knöligare det är desto bättre för efter ett tag så brukar de flesta hästar inse att de måste faktiskt ha kontroll på fossingarna, annars så far de på huvudet.

Är det alltid andra hindret som hästen river? Vad brukar det vara för avstånd mellan hindren? Tänkte i fall att hästen inte riktigt hinner komma i balans igen efter det första hindret och därför river.

/Sara

Är det alltid andra hindret som hästen river? Vad brukar det vara för avstånd mellan hindren? Tänkte i fall att hästen inte riktigt hinner komma i balans igen efter det första hindret och därför river.

/Sara

oftast, så river han det andra hindret..
Har ganska många språng till det andra hindret..

Hmm, konstigt... Hur är hästen i övrigt att rida, brukar den vara lat eller?

nee, inte alls.

Pigg och så mot första hindret, men kommer det en efter så "orkar" han inte lyfta ordenligt..

jaa du, det har verkar ligga utanför min kunskap... så nu blir det mer gissningar! Hästen har patellaupphakning? Jag har inte så stor erfarenhet av detta men jag funderar på om det kan ha någonting med detta att göra, att det blir någon känning av detta. I själva momentet som hästen hoppar av så sträcker ju den ut bakbenen väldigt mycket och det brukar väl vara när hästar har mycket sträckta ben som det hakar upp sig? För då skulle det ju kunna vara något att knät inte går tillbaka riktigt efter att hästen har hoppat det första hindret och därmed inte klarar av att sätta under sig till nästa hinder och komma upp ordentligt

är det bara vid hoppningen han inte har koll på sina ben?

Ja, kan man itne lägga ut bommar/hinder på nått speciellt sätt?

Om det är på hinder som den är slarvig så hjälper det ju inte att bara rida ut i skogen så att den får kolla vart den sätter fötterna. Hoppa studs, och sen hoppa bom, hinder, bom. men farmförallt som sagt en himla massa studs!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 263
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar