Få gammal hund rumsren??Hjälp!

lakrits

Trådstartare
Vi hade en tik för ett par år sedan som vi köpte när hon var 6 månader. De som hade henne då hade henne mycket instängd pga. de lite större hundarna, de hade ett hörn i köket med galler som en fyrkant på 1*1m.
Hon blev därför aldrig riktigt rumsren då hon hellre gjorde sina behov i sin lilla bur. Detta talade dock inte den dåvarande ägaren om , att hon inte var riktigt rumsren alltså.
Vi fick hem henne och märkte ganska snart att hon gjorde hellre sina behov inne.
Vi fick hyfsad bukt på det hela men sedan fick vi tyvärr göra oss av med henne pga. ändrade jobbförhållanden och tiden fanns inte.
Nu är det så att de som fick henne av oss, är bekanta, har nu själva inte möjlighet att ha kvar henne och har då frågat om vi vill ha tillbaks henne.
Eftersom vi idag har mycket tid och ska flytta till landet så har vi pratat om att skaffa hund igen och vi vill ju gärna ha våran gamla hund tillbaka.
Nu är det ju då så att hon fortfarande inte är helt rumsren än och idag är hon fyra och ett halvt år.
Jag ska tillägga att med rumsren så menar jag att hon KAN kissa inne så det är inte så att hon alltid gör det.
USCH, det känns som jag aldrig kommer fram till min egentliga fråga :D.
Vad tror ni, kan en ändå så gammal hund fortfarande lära sig att bli rumsren? Hon kommer ju få vara ute mycket och aldrig vara inne längre än fyra timmar utan att få kunna gå ut. Har ni några tips? Det här med att inte ge mat och vatten efter kl. sex vet jag men har ni något mer?

Har haft liknande problem med en av mina hundar. Ett tips är att låta henne vara ute LÄNGE och OFTA och ALLTID efter hon har ätit, sovit och lekt, precis som en valp. Jag tror nog det blir bra, framför allt nu när ni bor på landet.
Lycka till!

Min första hund var en 7-årig tik som inte var rumsren. Det gick utmärkt att få henne helt rumsren, fast det tog ett tag innan man kunde vara helt säker. Jag behandlade henne som om hon varit en valp (=ut ofta) och hon fick beröm och godis varje gång hon gjort ifrån sig ute. Det är visseligen mer än 25 år sedan, men jag har inget minne av att hon misslyckades särskilt många gånger.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 709
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar