Få fram information om kanin

skogsflicka

Trådstartare
Kaninen som bor här hemma har ett nr i örat, finns det någon sökbas (typ som hunddata) där jag kan söka på detta nr och få fram information om honom. Hade varit kul att få veta lite mer om hans ålder och så.

Sv: Få fram information om kanin

Troligen inte. Om det bara finns ett nummer i ena örat är det uppfödarens nummer. Hur varje uppfödare väljer att märka är högst individuellt och registreras ingenstans annat än hos uppfödaren och den eventuella stamtavlan. Om det finns märkning i båda öronen betyder den andra märkningen att kaninen är registrerad. Nu var det väldigt många år sedan jag själv födde upp kaniner så jag har glömt mycket om hur det fungerar med stambokföring och registrering. (Jag höll bara på i mycket liten skala.) Sveriges kaninavelsföreningars riksförbund http://www.skaf.info/ kan kanske hjälpa till.

Jag kollade lite närmare på skaf och reglerna verkar ha ändrats sedan jag höll på. Alltså har jag noll koll numera... :angel: Det är nog bäst att kolla med dem ändå.

Numera är det i höger öra som uppfödarnumret står, dvs en bokstav och 2 siffror (ex mitt är M14). I vänstra örat står kaninens sk individnummer som består utav år+kullnr+individnummer. Ex 143 betyder att kaninen är född 2011 då man använder årets sista siffra, samt är från kull 4 och individ nr 3.

För att få reda på vem som fött upp kaninen kan man kontakta Lars-Åke Asp som har hand om uppfödarnummer, kontakt finns på SKAFs hemsida som ovan person länkat till.

Lite nyfiken, vad är det för ras, pälstyp och färg? Vissa färger/pälstyper är inte alltid så vanliga och då kan man luska ut vem uppfödaren är ändå. :)

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Stinaelin
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar