få föl att sluta dia

Sv: få föl att sluta dia

Har jag förstått saken rätt eller virrat ihop det?

Unghästen snuttar på sin mamma som går i en annan hage, mamma är högdräktig.

Det finns ytterligare en häst, en äldre donna som är ranghög, som inte vill/ska gå ihop med någon av de andra p g a dominans.

Rätt eller fel?

fel.

Mamman är inte högdräktig, mamman är den äldre ranghöga.

och sen är det en häst till som är högdräktig, hon går i dagsläget tillsammans med unghästen, men när det börjar bli dags föl fölning kommer jag sära på dem oxå.

Ah, då förstår jag att det blir lite rörigt med hagarna. El i staketet kanske redan har hjälpt, det räcker ofta med att de får en rejäl stöt för att de ska sluta försöka.

mmm det blir ju inte kul för nån.. varken för hästarna eller för mig...

en häst i varje hage liksom... går emot alla mina principer, men vad gör man?
och så blir ju hagarna så pytte små när man gör så :(

Du kan alltid prova bit-ej-spray för hundar, det brukar vi köra på hundtassar, stallinredning, täcken etc som inte ska bitas på. Det är klibbfritt, ofarligt, ofärgat och smakar fy-fan.

Annars finns det sårspray för hundar som smakar blärk, just för att hunden inte ska slicka i sår. Funkar garanterat på juver.

Går det med Fy-Spray? (för hund) Har du inte på strömmen:confused:Då är det ju inte konstigt att hon kan dia heller..

Varför kan inte åringen gå tillsammans med det dräktiga stoet och sen hennes fölunge?? Eller är det en hingst?

För att fölungen inte skall få huvudet genom staketet så sätt fler trådar tätt eller sätt eltrådar i kors och på med ström, de lär sig ofta väldigt fort att staketet inte är något man vill vara nära.

när hon har fölat och gått med fölet några dagar så kan de säkert det, men ingen vet ju nu hur länge jag kommer behöva vaka. jag vill inte ha en häst till i hagen ifall hon skulle föla i hagen helt enkelt.

eh? jag mäter med en elmätare på tråden hur mkt ström det är i, inte fasen tänker jag känna med händerna när jag har investerat i en sån!

Jag kan lova dig, att om du har så mycket ström i staketet som din mätare säger, så går de inte i närheten av tråden.
Jag tror ändå du har för dåligt med ström, eller ingen jordning alls.

jorden är ca ½ meter ner i marken i vinterhagen, i sommarhagen är den längre (torrare på sommaren)

du får tro vad du vill ang min el, men det var bara en kort period som Pselma hoppade ut, sedan slutade hon innan jag hann åtgärda staketet.

kan du inte lämna bort fölet (åringen) ett tag då el stoet så de kommer från varann, det är min plan att sära dem nu under betet om nu jag inte får mitt sto sålt vill säga... min unghäst diar ännu litegrann och hon är 11 månader....

Har du ström eller inte? Ärligt talat så är det här meningslöst,du vill ju inte ha hjälp..Om man inte håller med dig till punkt och pricka så blir du bara sur.Sätt på strömmen är mitt råd om den inte ska dia genom staketet,eller skicka iväg antingen mamma eller föl tills hon har sinat,och låna en annan som sällskap.Skaffa mer mark så du får större hagar.

skaffa mer mark var den smartaste komentaren hittils.... ehm...

tror du att bönderna bara säljer för att jag vill köpa? gärdet bredvid min mark har jag försökt att köpa, gubben vägrar sälja, trots att han inte fått nåt ut av marken under den tiden vi har bott här iaf (ca 7 år), han är hobby bonde och varenda gång väntar han för länge så att hela skörden ruttnar, inte ens halmen har han kunnat använda!

men sälja, nej det ska han banne mig inte :mad: Och vidare varför behöver jag mer mark? vet du hur mkt mark jag har?

vidare så föreslår jag att du läser mina tidigare inlägg ang ström för jag tänker inte upprepa mig längre, kan inte du läsa ordenkligt igenom alla mina inlägg så är det ditt problem.

Tuvalisan: jo så småningom kan jag väl det, men det blir i så fall på bete, och än är det inte så mkt gräs ute. känns så trisst att betala för bete när man har bete till alla hästarna hemma.

Men herregud! Då tyder jag det såhär: Du har ström i alla andra staket utom det mellan mamma och föl..why?? Om tråden fortfarande sitter kvar på rullen så klipp loss den från den då.Du säger att du får jättesmå hagar om du gör tre hagar istället för två,och dina hästar får gå på gräsmattan,så då har du väl inte så mycket mark,eller så har du inte gjort hagar av resten,i såna fall-gör det.Be att få arrendera eller hyra marken istället då.Har du inget sommarbete till hästarna?

ang sista frågan så ber jag dig läsa mitt förra inlägg...

och anledningen till at hagarna blir små om jag måste dela dem på 3 är helt enkelt att det är inte möjligt att dela av stora hagen på så många delar då det är berg och stolparna fäster helt enkelt inte bara i mossan. så jag får helt enkelt dela in den biten som märren går på i 3 delar, och givetvis blir det små hagar då...

ang elen så har du inte läst så noggrant, du har delvis läst rätt bara.

Jag får helt enkelt inte ihop det,du är lite rörig allvarligt talat och du verkar inte vilja ha hjälp heller så jag förstår inte varför du frågade från början.om det är el i tråden och man har tillräckligt många trådar så får inte fölet igenom huvudet,och mamma vill inte luta sig mot tråden.Det går inte att smeta något på juvret för att få föl att låta bli att dia,vill dom verkligen dia så gör dom det ändå,trots att det smakar illa,jag har testat! Hejdå!

men om du har såpass mycket tråd på en rulle, som det är ström i, vad hindrar dig från att dra en tråd med ström mellan mamman och fölet?

har du bara bra hagar, så kan fölet gott gå ihop med den dräktiga, även om hon fölar. ingen häst lär döda den andra, om båda kan få ordentligt med plats i hagen.

känner du ingen som kan ta emot stoet elelr åringen under någon månad, tills hon sinat då? eller du kan skicka någon av dem på bete?

jo jag känner folk som kan ta emot henne, men jag lämnar henne på sommaren i så fall.

ang åringen och den dräktiga ihop när hon fölar så är det inte så att jag tror att åringen ska skada fölet, Men den dräktiga kanske gör och är det så så vill jag inte ha yttligare en häst att skuffa undan i mitt försök att rädda fölungen.

Vad som helst kan hända liksom och jag vill vara förberedd på allt som jag kan.

Nu begriper inte jag heller nåt... Du har delat a hagen med en tråd som sitter fast på rullen och därmed kan du inte koppla på strömmen eftersom aggregatet som fö är dimensionerat för betydligt större hagar än din kanske inte räcker till. Tång?

Du ska ha stoet på gräsmattan - alltså i trädgården? - när hon ska föla, men åringen får inte gå där eftersom det finns så mkt att skada sig på!?

Stoet magrar aw (i ditt första inlägg), men egentligen gör hon inte det för det hände hos den förra ägaren och nu behöwer hon bara muskla sig lite fast när fölet tjywdiade så magrade hon. Pga aw att du då gaw mat till ett icke-digiwande sto. Men då är det wäl bara att öka igen? Till fri tillgång.

Jag förstår inte alls problemet?

Om du inte kan skilja hästarna åt så måste du förstås ge stoet den mat hon behöwer och har du inte mark nog själw så skickar du åringen på bete om 1-2 månader och sedan är problemet löst.

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 923
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 432
Avel Mitt relativt nyköpta, dräktiga, sto fölade natten till 1:a juni. Jag var inte riktigt beredd då hon inte visat mer tecken än att hon...
2
Svar
27
· Visningar
6 736
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar