föl som inte kissar

Sv: föl som inte kissar

Ni tog helt rätt beslut.
Och förutom det, så handlade ni helt rätt med fölungen. Att låta den ligga kvar hos mamma trots att den är död.

Beklagar er förlust men ger er en stor eloge för hela ert agerande.

AM

Fruktansvärt tragiskt och jag lider med dig!

Men...du sa att försäkringen inte ersatte. Vad ersatte den inte och varför? Det låter kanske hårt att fråga men jag vill ta lärdom, och kanske andra så vi inte hamnar i din tråkiga situation.

jag gick ut till stallet för en stund sen för att se hur det var med stoet, funderade om jag skulle ta in de andra som sällskap eller inte..
men när jag klev in genom dörren så gnäggade hon genast (har varit helt tyst alla gånger jag sprungit där innan), jag gick fram till boxen och då kliver hon försiktigt över fölet - som låg vid dörren - och börjar skrapa i golvet. hon vill ut.
jag leder ut henne, släpper henne till kompisarna och de springer iväg som om ingenting hänt ungefär... hon gnäggade inte en enda gång eller var det minsta orolig. det kändes lite skönt trots allt.
hon förstod nog för längesedan...
:cry:

Ja, jag tror också att de förstår, mycket mer än vad vi kanske tror. Och helt rätt att låta fölet ligga och låta henne ta in situationen i lugn och ro. Hon är snart som vanligt igen, och då blir det lättare för dig att gå vidare. Känner med dig .....:cry:

Fruktansvärt tragiskt och jag lider med dig!

Men...du sa att försäkringen inte ersatte. Vad ersatte den inte och varför? Det låter kanske hårt att fråga men jag vill ta lärdom, och kanske andra så vi inte hamnar i din tråkiga situation.

Om man inte har tagit foster och fölförsäkring då stoet är dräktigt så gäller inget förrän ungen har levt i minst två dygn.

Och när ungen är mellan tre och nio eller tre och trettio gäller enbart om den blir överkörd av tåget eller får benet avsparkat..typ :grin:

Det görs en massa reklam att man kan försäkra från dag noll men det är bluff. Man måste läsa villkoren ordentligt och absolut inte förlita sig varken till ombuden eller bolaget.

När det gäller ts unge så skulle jag tro att den går under kategori medfödda fel och då får man inget.

Om man har t.ex stoet försäkrat för 60 i veterinärvård så KAN ungen få nyttja hälften av stoets summa.
30 tusen kommer man ingenstans med. Det är det vad det kostar i akutvård dom första 15 timmarna på klinik.

AM

Vi har stoet försäkrat med 60 000 i vetvård, och ett tillägg som heter avel, användbarhet.
Men efter att ha läst igenom villkoren så känner jag mig inte helt säker på vilken ersättning vi kan få.. Vårat ombud sa i lördags att vi kan få upp till 30 000 i vetvård till fölet (alltså hälften av mammans, som Nafayette sa), upp till 30:e levnadsdygnet.
Dock har vi inget plustillägg så försäkringen täcker inte veterinärens resor - som kostar en hel del här uppe - och inte läkemedel.
Men jag är lite lur på nu om avelstillägget gör att vi får hennes belopp där - 20 000kr - i ersättning för förlorat föl. Det gäller vid allvarlig skada, sjukdom och medfött fel. I så fall är jag glad att vi har det tillägget. Men vi får se, man vet ju aldrig med sådant här känns det som..

Men det jag menade var iaf att 30 000 inte räcker långt om man ska ner till Strömsholm och buköppna. Distriktarens räkning lär landa på minst 10 000 kr gissar jag. Det var bara obekväma timmar, och en hel del timmar..

Fast med tilläggsförsäkringen Avelssto användbarhet ska fölet täckas av mammans försäkring upp till 30 dygn, i alla fall enligt ombudet som jag hoppas jag kan lita på. Sen kan jag inte det finstilta, och mediciner osv täcker den säkert inte. Vi skickar helt enkelt in alla papper så får vi vänta på försäkringsbolagets svar.

De buköppnar inte vid rupterad urinblåsa de gör titthåls operation så ingen jättestor operation och fölen är redo för hemgång redan dagen efter om inga komplikationer tillstöter. Hade bekanta som drabbades av samma och de har sina hästar oförsäkrade, 17.000 slutade deras nota på totalt så behöver inte bli så dyrt.
Vårt bolag får man i alla fall använda hela stoets vetförsäkring till fölet så där har man 60 el 120 vilket man nu valt till stoet att använda på fölet upp till det är 30 dagar.

Tittar du i villkoren på avelsförsäkringen så står det nog att du har rätt till 10% av försäkringens värde för förlorat föl alltså har du försäkringen på stoet i 20 så får du 2 om du förlorar fölet, det är samma som gäller på A1 försäkringar där får man också upp till 10% av stoets värde för förlorat föl (man måste styrka att man haft kostnader för fölet för att få ut något för det oavsett om det är via A1, eller avelsförsäkring).

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 186
Senast: moon
·
Avel JAg har ett sto som beräknas föla för första gången om ca en vecka. Hon är normalt en genomsnäll häst som aldrig har ställt till med...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka