få föl att sluta dia

Sv: få föl att sluta dia

Citat av dig:
Jag har tyvärr inte möjlighet att sära på föl och sto, men märren går ner i vikt igen så jag måste sära på dem mer QUOTE]

Du säger själv att ditt sto går ner i vikt men du vägrar ge kraft:confused:
Antingen så får du väl sära på dom helt ELLER så får du börja ge mer mat:confused: Om du inte vill ha råd så ska du väl inte fråga heller:confused:
Hoppas det går bra i alla fall.
Sen förstår jag inte hur 17 en fölunge kan dia genom ett elstängsel? Då måste ju mamma i princip luta sig emot det.

Senast ändrad:

eftersom att jag inte ville ha tips på hur man särar dem så skrev jag som jag gjorde.

de är och var särade på helt, problemet var att fölet diade igenom staketet... jösses vad trött jag är på den meningen.

varför ska jag ge kraft när jag ger grovfoder istället? är kraft bättre för hästen på något sätt? nej, det är tvärtom.
och har du läst lite så ser du då att jag ger hästen mer mat.

Nej det förstod inte jag heller tills jag såg det... oj nu gnäggar de där ute.. nåt är på G antagligen så nu måste jag ut o glo

Nu tycker jag bara att du är konstig..
Om hästen mår bra utan kraft foder så behöver den inget,men om den går ner i vikt utan så mår den inte bra utan.

Men var man är salig i sin tro.

kommer du ihåg varför hästen gick ner i vikt?
svara på den frågan så har du svaret klart och tydligt framför dig!

(jag tänker inte skriva det en enda gång till!)

kan jag inte?

det sa de aldrig nåt om på min utbildning, däremot sa de att det är vitaminer i hästens hö.

selen finns i både saltstenen och i ett pulver som jag ger i krubban, det är även E-vitamin i det.

hur ser man föresten att hästen har selenbrist? det har jag nog aldrig fått lära mig?

VILKA vitaminer och i vilken mängd? Mineraler som behövs är ju inte bara kalk och fosfor utan magnesium och spårämnen som du omöjligt kan ha koll på i grovfodret. Kvoten magnesium och kalk, hur ligger du till där? Det är svårt nog att få i en ridhäst tillräcklig mängd utan att lägga till ett mineralfoder, och högdräktiga stoets behov ligger på upp till 3ggr underhållsbehovet.

Selenbrist på föl kan yttra sig i muskelsvaghet. Min blev bockbent och skakade i benen. Stora mängder VSL (e-vitamin, lysin och selen flytande) och B-vitamin korrigerade detta på ett par veckor. Det låter som om du ger Tokosel, då ska det inte vara några problem där iaf.

VILKA vitaminer och i vilken mängd? Mineraler som behövs är ju inte bara kalk och fosfor utan magnesium och spårämnen som du omöjligt kan ha koll på i grovfodret. Kvoten magnesium och kalk, hur ligger du till där? Det är svårt nog att få i en ridhäst tillräcklig mängd utan att lägga till ett mineralfoder, och högdräktiga stoets behov ligger på upp till 3ggr underhållsbehovet.

Selenbrist på föl kan yttra sig i muskelsvaghet. Min blev bockbent och skakade i benen. Stora mängder VSL (e-vitamin, lysin och selen flytande) och B-vitamin korrigerade detta på ett par veckor. Det låter som om du ger Tokosel, då ska det inte vara några problem där iaf.

Du är faktiskt ute och snurrar här, det är inte alls svårt att täcka hästarnas behov (även dräktiga) vad gäller mineraler/vitaminer med ett bra hö, det enda tillskott som behövs är selen. 1 gång på de 9 år vi tagit vårt eget hösilage har jag behövt tillföra någonting (förutom selen) och då var det magnesium som låg marginellt lågt så tävlingshästarna som arbetade hårdare behövde lite tillskott på den biten.

Du är faktiskt ute och snurrar här, det är inte alls svårt att täcka hästarnas behov (även dräktiga) vad gäller mineraler/vitaminer med ett bra hö, det enda tillskott som behövs är selen. 1 gång på de 9 år vi tagit vårt eget hösilage har jag behövt tillföra någonting (förutom selen) och då var det magnesium som låg marginellt lågt så tävlingshästarna som arbetade hårdare behövde lite tillskott på den biten.

Hur täcker du upp övriga behoven, och hur vet du vad ditt hö innehåller? Är det jag som haft otur med mina grovfoder? Kalk och fosfor är ju inga problem, men resten? Och dessutom är det vitaminhalten som sjunker i höt under lagring, just när stoet behöver det som bäst.

Hur täcker du upp övriga behoven, och hur vet du vad ditt hö innehåller? Är det jag som haft otur med mina grovfoder? Kalk och fosfor är ju inga problem, men resten? Och dessutom är det vitaminhalten som sjunker i höt under lagring, just när stoet behöver det som bäst.

Ja det är nog du som haft otur då, det gäller att använda rätt gödning till sina vallar för att få bra balans på mineralinnehållet, tex har vi sista åren sett en något sviktande innehåll på fosfor o magnesium (har dock hållt sig precis över vad som behövs) så nu byter vi NPK sort och tillför lite mer av dessa två till vallen. Nu tar vi hösilage och har av den anledningen inte några vitaminförluster i lagringen, sen kan man utan vidare ta stora vitaminförluster innan man är nere på en nivå så att det behövs tillskott, är ju ett megastort överskott från början mot vad de behöver om de får ett bra hö och med bra giva.
En komplett analys avslöjar det mesta, sen finns det "standardvärden" att räkna ut en del övrigt utifrån vad analysen visar. Jag tror få hästar behöver något tillskott att överdosera är lika farligt som att underdosera.
Det man inte får glömma är att hästarna hela tiden får i sig mer än vad du stoppar i munnen på dem, de äter gräs ute, dricker vatten (vi som har egen brunn där ingår mkt mineraler även via vattnet tex) osv.

trist att du är så otrevlig å negativ tycker ja.
du får faktiskt bara förslag....

fy för sånna som dig.

Jag tycker nog att ni inte läser vad hon skriver och maler på i egen takt.

Hon har ju skrivit att hästen var mager hos sin förra ägare, och att hon inte visste om att fölet fortfarande diade men att stoet är i bra/hyfsat hull nu om än omusklad, frågan var ju dock hur hon ska få fölet att sluta dia.

"fy för sådana som dig" snarare kanske

och hon skriver:
Jag har tyvärr inte möjlighet att sära på föl och sto
så då försöker ja komma på alternativ till henne. att låta åringen dia och sen skicka på bete (givetvis när gräset kommit upp) är väl ingen omöjlighet.....

när man försöker komma med förslag på alternativ utefter vad människan skrivit och sen får idiotförklaringar för det är inte så uppskattat..... :mad:

annars kan du ju köpa en sånn pungpåse som dom har på travhingstar för att kulorna inte ska slå i. då är ju juvret instängt och åringen kan inte komma åt. :D

eh? jag mäter med en elmätare på tråden hur mkt ström det är i, inte fasen tänker jag känna med händerna när jag har investerat i en sån!

och nej de trasslade inte in sig i staketet, fölis var lääääängst bort i hagen och mammahäst kan ju inte följa med så hon ropade efter sin fölis.

Jag har två småhästar som den ena springer och biter hela tiden när de leker så han, den andra, har fått sår, det är hingstar så det är hårda tag. Jag har börjat smörja in honom med No Bite Cream och det har hjälpt. Du kan kanske smörja in stoets juver med det. Det smakar f*n å hela radängan. Fick lite på fingrarna och sedan tvättade av mig om händerna så kliade jag mig på munnen och fy vad de smakade. Tänkte själv jag skulle smörja in juvret på mitt sto just för att "fölingen" (född -08) skulle sluta dia.

vet du vart man kan köpa det?

juver är ju lite känsligare än vanlig hud, så det får ju inte irritera på nåt sätt.

Vårt grovfoder täcker alltid mineralbehovet med råge iaf det man kan se på analysen, Ca,P,Mg,K

Så att säga att man inte kan täcka mineralbehovet med grovfoder är fel, tror tvärtom att många överfodrar mineraler.

Menar du crubnix? Som man har på trä för att dom ska låtabli att bita? Jag testade faktiskt det en gång på mitt sto´s juver och hon fick ont av det! Sparkade sig mot juvret och piskade med svansen så jag fick skrubba bort det omedelbart! Då är nog stopp å väx bättre!

Vi har bara försökt komma med råd..inget annat.
Jag undrar fortfarnade hur det är tekniskt möjligt att den kan dia genom ett elstängsel med ström.Sätt MASSOR av trådar då..så den ej kommer igenom med näsan.

Menar du crubnix? Som man har på trä för att dom ska låtabli att bita? Jag testade faktiskt det en gång på mitt sto´s juver och hon fick ont av det! Sparkade sig mot juvret och piskade med svansen så jag fick skrubba bort det omedelbart! Då är nog stopp å väx bättre!

Vi har bara försökt komma med råd..inget annat.
Jag undrar fortfarnade hur det är tekniskt möjligt att den kan dia genom ett elstängsel med ström.Sätt MASSOR av trådar då..så den ej kommer igenom med näsan.

Nä, det är inte samma, detta ska vara till bla täcken. Har smörjt in i princip hela min shettis med det men han har inte fått några reaktioner.

Senast ändrad:

jag har aldrig skrivit att det var ström från början.... jag ville undvika det då jag trodde att det skulle dra så mkt av agregatet eftersom de trådarna sitter fast i rullen fortfarande, och därav går det el i hela rullen som är ganska många meter, men det verkar iaf funka tillräckligt för att de ska hålla sig undan iaf, jag har inte mätt strömmen nu på morgonen, men agregatet är igentligen till för hagar som är många ggr större än den jag har, så det ska ju inte vara några konstigheter.

asterix_zaphir: den du visade har jag hemma, funkar inte... som förra personen sa så gör det uppenbarligen jätte ont och jag tvättade direkt och smörjde in tjockt med helosan efteråt, dock diade inte fölis, så på så sätt funkade det ju... nåt med den smaken och som inte svider/gör ont på märren skulle vara bra.

hm... man kanske skulle uppfinna nåt sånt :p

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 923
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 432
Avel Mitt relativt nyköpta, dräktiga, sto fölade natten till 1:a juni. Jag var inte riktigt beredd då hon inte visat mer tecken än att hon...
2
Svar
27
· Visningar
6 736
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar