få föl att sluta dia

Sv: få föl att sluta dia

När mitt sto gick ner när hon gav di så fick hon fri tillgång på lucern stråhackat.Testa det.Jag förstår inte varför du inte ger henne fri tillgång på grovfoder om hon är mager:confused:Om hon äter 25 kg om dagen då så är det väl bara bra:confused:

Ärligt talat så är det helt naturligt för en häst att ha andra hästar i samma hage när den fölar,så en åring är nog inga problem att ha kvar i hagen.Hästar föds i flock överallt.Det är helt naturligt.

höet jag hade innan hade så mkt mineraler så jag behövde inte ge något mer, sen vet du ju inte hur mkt lusern de får ;)

När den fd magra kom som ökade jag upp till ca 7 kg lusern, dock fick ju hon och fölis dela på det.

Min dräktiga har innan fått 3 kg lusern och får nu 4,5, hon äter inte så mkt hö på nätterna längre ooch jag vill vara helt 100% säker att hon får tillräckligt med protein, är livrädd att hon ska bli lika tunn som den andra märren var när hon kom :eek: Förut fick hon i princip fri tillgång på lusern, men nu lägger jag lusernet på golvet då hon inte vill ha det i krubban (askul att hitta 3 kilo på stallgolvet)

Nu har jag dock ett problem, höet jag hade från början är slut, och nu byter jag hö ca var 14 e dag :crazy: det är helt enkelt så dåligt med hö just nu så jag får ringa till alla bönder som finns i området. förra höet som jag har lite kvar av nu var lite dåligt med kalk, men det fixades enkelt av lusernen, nästa hö som jag antagligen kommer hämta idag har jag inte sett några värden på än, men bonden sa iaf att det räknades som ett bra stuteri hö, dock brukar ju det betyda att det är bra med protein och inte så mkt mer.

så just nu vet jag inte hur det blir med mineraler, det får jag se ikväll eller imorrn. Detta hö verkar det dock finnas av så jag kan ge dem tills de ska ut på bete.

anledningen till detta är igentligen en bonde som planerade fel, jag räknade på att jag behövde 45 balar (storbal) och han lovade mig det... men uppenbarligen kunde inte gubben räkna för helt plötsligt en dag när jag skulle hämta mer så fanns det inget kvar :cool:

behöver jag säga att jag inte köper hö av honom igen?

klarar du inte av att läsa saker i sitt sammanhang eller skriver jag verkligen så otydligt?

vad är det du inte förstår?

Åringen kanske inte är några problem nej, men märren är första gångsmärr och det kan hända saker, hon kan bli fientlig mot fölet eller vad som helst och då vill jag inte ha en häst till att oroa mig över. Jag kommer inte sära på dem förens det verkligen är dags, och det verkar som att hon kommer gå över en del, hennes mamma gick över en månad med sitt första föl, jag hoppas verkligen inte att hon gör det, jag är ju spänd som det är :p

Tycker det är jättetråkigt att du har en så fientlig inställning mot de förslag du får på foderhjälp till märren. :crazy: du får ju faktiskt bara förslag......

anledning till att ,ärren går ner i vikt är ju att hennes energiintag inte räcker till både sig själv och föl, dvs hon får "för lite mat". Eller att hon har mask, men jag tar för givet att du redan har alla dessa anledningar klara för dig och har en plan på hur du vill komma till rätta med dom.

Antingen låter du åringen dia tills märren själv stöter bort föletoch stödutfodrar märren. (vad jag fattat så är inte detta inte ett alternativ......)

Jag skulle skicka bort åringen på bete tillsammans med andra jämnåriga, så den får växa till sig och lära sig fungera i flock tillsammans med andra bråkstakar. Ta tillbaka henne till hösten och börja jobba med henne då.
har du någon annan häst du kan ha ihop med åringen då, eller är det bara märren som finns tillgänglig?
tycker det är jättesynd att ha en såpass ung häst själv i en hage..... jag tror det blir mycket trevligare individer om de får socialicera med andra hästar.

Suck säger jag bara........DU säger att din häst är mager,men vägrar ge den kraftfoder.Det säger väl sitt.Lycka till!

Anledningen till det är ju jätte enkel om du läser några rader.

och du jag är utbildad på foder så jag vet precis varför hon gick ner i vikt (hur många ggr ska jag behöva skriva det?!)

som de andra har sagt så kommer hon tydligen inte att stöta bort fölet. och nej fölet/åringen går inte ensam!!!!!!! hon kommer göra det de få dagarna när det ser ut som att den andra märrens föl kan komma när som helst.

Bete just nu är jävligt svårt utan gräs. hon kommer som mest gå ensam några veckor, antagligen inte ens en vecka.

ANLEDNINGEN TILL ATT MÄRREN GICK NER I VIKT VAR ATT FÖLET DIADE NÄR JAG TRODDE ATT DEN INTE GJORDE DET, har alla fattat det nu? eller hur ska jag förklara för att folk ska förstå?

Är det någon som förstår som kanske vill prova att skriva det på ett enklare sätt så att alla fattar? för uppenbarligen är det ett väldigt svårt koncept... är det jag som är supersmart eller har "alla" andra lämnat hjärnan nån annan stans?

hästen gick upp aldeles utmärkt i vikt utan kraftfoder när hon var med sitt föl 24/7.

och nej jag säger inte att hon ÄR mager, jag säger att hon HAR VARIT mager, och det blev hon INTE I MIN ÄGO!!!!!!!!!!!!!!!!

vad ang detta är svårt att förstå?

trist att du är så otrevlig å negativ tycker ja.
du får faktiskt bara förslag....

fy för sånna som dig.

jag blir jävligt irriterad när alla bara tjatar om samma sak, speciellt när de inte ens vet vad de snackar om, och när det inte ens är det de handlar om.

vet inte hur många ggr jag har skrivit att jag inte vill ha fodertips för att det är inte problemet, hon går upp i vikt hur fint som helst när man ger mer grovfoder, men i alla böcker står det att man ska minska på fodret när de inte ger di längre då de kan få juver inflamation annars, inte så jävla lätt för mig att veta att fölungen har fortsatt att dia.

Ojojoj, här är man tacksam för råd och tips;) Sära ordentgligt på dem eller ge mer foder, förstår inte din upprördhet. :o

Glöm bara inte selenintaget som du omöjligt kan täcka med bara svenskt hö. (Lucern + hö funkar säkert utmärkt om du får i dem tillräckligt, men jag är försiktig med att vara så principfast att det slår över och bli negativt istället. Försöker ge så mkt grovfoder som möjligt när hästen är lättfödd. Är den svårfödd och redan får en ordentlig grovfodergiva men ändå behöver få i sig mer är jag inte sen att ge kraftfoder. Det är ju faktiskt basernat på olika korn, örter och sädsorter som är högst naturliga, det är ju de växtdelar med mest "krut" i, just vad en växande åring eller ett dräktigt sto behöver. :))

Lycka till med föl och sto!

Jag hoppas du har mer en 1 eltråd mellan hagarna, annars är det väll inte så konstigt om fölet kommer åt mamman om det bara finns en tråd på 1m höjd.. (såg el-tråd på bilderna på ditt sto och antog att det är hagen hon springer i)

hoppar in och gör ett försök till att visa hur jag har uppfattat situationen. har i övrigt inga förslag på hur du kan göra (har ingen erfarenhet av föl), men tänkte att då vet du ju kanske om du skrivit otydligt eller nåt, eftersom folk verkar missuppfatta det du skriver.. :crazy:

som jag har förstått det hade du delat på sto och föl, de gick i olika hagar och du fodrade naturligtvis därefter. det du då inte visste var att fölet tjuvdiade och stoet fick därmed för lite mat (eftersom mängden mat var beräknad räcka till enbart mamma häst). när du nu upptäckt det vill du nu helt enkelt få lite tips och idéer på hur du ska få fölet att sluta snylta så mamman får behålla sin näring (gissar att du har ökat på maten till stoet tills du vet att fölet inte diar längre).

stämmer detta?

hon är ju inte svårfödd, igentligen är hon rätt normal.

när hon gav fullt med mjölk så åt hon 25 kg hö vilken delat på 2 är 12,5 på fri tillgång är det ju helt normalt, sedan fick hon ca 7 kg lusern och det blir ca 3 kan vi säga eftersom fölis åt med...

och det gick hon upp i vikt fort på! man såg stor skillnad på bara några dagar! det är ju då inte konstigt om hon börjar gå ner i vikt igen när hon bara äter för en häst med föder 2, inget mysterium alls, som folk verkar tro att jag tycker.

jag är inte otacksam om inte folk tjatar om samma sak om och om igen efter att jag har förklarat saken "tjugotretusen" gånger.

nu har jag iaf satt på elen på det staketet trots att jag inte ville det då jag inte villa ha av tråden o ha en snutt på 75 meter, så nu är det el på hela rullen som står på marken... jösses vilken dålig lösning haha. jag håller tummarna för att det funkar nu iaf.

det är tänkt att vi ska byta all tråd i sommar, så jag vill inte ha en massa snuttar för det blir så himla dåligt med el då!

det stämmer precis! lägg därtill att "fölis" går med min andra märr.

stämmer även att jag nu har ökat foderstaten tills jag VET att fölis inte snyltar.

tack så mkt!

Tja, det bästa sättet är ju att ha ordentlig el i staketen, vilket du uppenbarligen inte har.

Dessutom, tvinnar man ihop ledarna så kan man ha ett staket med hur många snuttar som helst.

I en annan tråd skrev du ju om att dina hästar springer lösa ofta, och jag tycker det är väldigt oansvarigt att inte se till att ha ordentliga staket, oberoende på om det beror på snålhet eller lathet.

det är ju en helt annan diskussion, men det var en period som Pselma hoppade över staketet(tror det var hormoner), spelar ingen roll hur mkt el jag har på då. Dåliga var inte staketen.

detta snöre gränsar ju bara till en annan del av hagen, därav såg jag ingen igentlig anledning till att ha el där.

men jag funderar på att nita ihop trådarna om de går av nån gång, för då borde ju strömmen ledas vidare på ett bra sätt eftersom att själva nitarna leder ström...

att knyta ihop skiten vet vi att det inte funkar, vad du menar med tvinnar vet jag faktiskt inte

Man petar fram ledarna, dvs ståltrådarna i repen, tvinnar ihop dom med det andra repet efter att man knytit ihop allting. Då kan strömmen gå vidare.

Det är väl egentligen inte en annan diskution hade du haft stark ström i staketet så ahde fölet verkligen inte försökt dia igenom.

höet jag hade innan hade så mkt mineraler så jag behövde inte ge något mer, sen vet du ju inte hur mkt lusern de får ;)
Vitaminerna kan du omöjligt täcka genom bara hö och lusern. Fosfor? Kalk får de ju i sig ordentligt.

Jag har själv stått med ett föl som hade tydlig selenbrist trots att jag gav det som behövdes. Orsaken var tidigare brist (fick hem stoet högdräktig) under dräktigheten. Det behövdes rejäla mängder för att täcka upp bristen.

Chevinal Plus kanske kan vara ett alternativ?

jag tror förvisso att ström överhuvudtaget räcker ;)

Det är 10 000 volt på minst iaf (mätaren går bara dit) förutom på ett ställe där det är tusen knutar, men det är så eländig terräng där att de inte tar sig igenom om de ens ville, så tråden där är mest för syns skull.

Tack så mkt för tipset, det ska jag prova nästa gång!!

Jag vill gärna vänta med tills pselmas föl har kommit med att köpa massor nya staket grejjer o sätta upp ny tråd, för får hon ett hingstföl så måste vi ju köpa trästaket och göra staketet minst 50 cm högre.

kan jag inte?

det sa de aldrig nåt om på min utbildning, däremot sa de att det är vitaminer i hästens hö.

selen finns i både saltstenen och i ett pulver som jag ger i krubban, det är även E-vitamin i det.

sedan äter hon morötter, apelsiner och bananer :p morötter varje dag och de andra frukterna får hon mest på helgerna när sambon är ute och hon står o tigger, men det får hon ju bara som godis, helst vill hon ha coca cola med, men det sa jag nej till när hon blev dräktig.

fosfor får hon tillräckligt just nu iaf, hur det är med nya höet vet jag ju inte. troligtvis kommer jag ju behöva ge mineraler när bebisen kommer, men eftersom jag inte vet värdena på det nya höet så kan jag inte köpa det än.

hur ser man föresten att hästen har selenbrist? det har jag nog aldrig fått lära mig?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 923
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 432
Avel Mitt relativt nyköpta, dräktiga, sto fölade natten till 1:a juni. Jag var inte riktigt beredd då hon inte visat mer tecken än att hon...
2
Svar
27
· Visningar
6 736
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar