få föl att sluta dia

Sv: få föl att sluta dia

Jag sade inget om kraftfoder, om jag förstår dig rätt så går märren ner i vikt och du kan inte skilja på sto och föl, då tycker jag att lösningen är att ge stoet mer foder (av vilket slag det än är) så att hon inte går ner i vikt.

mer foder ja, absolut! Men alla andra verkar tycka att kraftfoder är det enda man kan ge då.

och jag ger gärna massor foder, men inte kraftfoder.

Om stoet står på fri tillgång growfoder aw bra kwalitet så är det wäl bara att inse - tappar hon wikt så blir du twungen att frångå dina principer och tillföra e tra, kanske i form aw lusern som ju faktiskt inte direkt räknas som growfoder. Jag ger inte heller mina hästar kraftfoder aw samma anledning som du, men wid behow kan man ändå behöwa tumma på reglerna. Wissa hästar med STORT energibehow orkar inte äta tillräckligt med growfoder.

Wad gäller att skilja föl och sto åt - samma där, fölet kan mkt wäl behöwa kraftfoder för att inte falla ur när den goda mjölken förswinner. Och att skilja dem åt - olika hagar eller kanske skicka en aw dem på bete på annat ställe nu när sommaren kommer? Fölis mår ju bara bra aw jämnåriga kamrater.

Lycka till!

mer foder ja, absolut! Men alla andra verkar tycka att kraftfoder är det enda man kan ge då.

och jag ger gärna massor foder, men inte kraftfoder.

Visst är hästar "gräsätare", men å andra sidan så är väl både havre, korn och ärtor en form av gräs.

Eller är det bara promt timotejhö, av nån sort som inte är förädlat de sista 1000 åren som duger åt dina hästar?

stoet har inte haft fri tillgång senaste tiden. anledningen till det är att hon åt lätt 25 kg/dygn då så därav har jag minskat ner nu när jag hade särat på dem, problemet kom ju när jag gav samma mängd foder och fölet började dia igen eftersom den lärde sig att göra det genom staketet.

och jo, lusern är grovfoder.

jag får väl göra 3 fyrkanter så får varje häst gå ensam en tid, hade hoppats på att slippa det, men det verkar som att jag blir tvungen.

Om du har möjlighet så flytta någon av pållarna till ett annat stall i ett par veckor, sen när hästen kommer hem igen så låt dom gå i egna hagar. Det är mitt tips. Vad har du för staket?? En rejäl strömstöt skulle säkert hålla fölisen borta från stängslet. Lycka till.

HUr kommer det sig att du behåller fölet??
Du verkar tycka det är lite jobbigt, inget illa menat utan bara en fråga.

men märren går ner i vikt igen så jag måste sära på dem mer.

Med tanke på vd du har skrivit innan så ser ja framför mej en ganska mager häst, men med tanke på att dit sto ser ut som en tunna så borde det inte vara några problem angående vikten.

Och gattis till ett bra hö, hade själv ett med 9,1 i mj.

Varför bara inte ha flera trådar på det staket du redan har så han inte kommer i mellan och kan dia och ha på bra med ström i trådarn.

att ge kraftfoder till digivande ston och föl är jätteviktigt!
ett sto som diar ska ha 100% mer än bara underhållet. det är antagligen därför ditt sto fallit ur så mycket, för att hon inte fått kraftfoder.
föl behöver närmare 700 SMR om dagen beroende på storlek vilket är omöjligt att ge med bara hö.
köp kraftfoder till dina hästar!
jag rekomenderar ett pelletrerat foder med mycket protein ex. kraffts Groov 125 och sojamjöl. det ger jag mina föl och fölmärrar och de är jättefina allihop.

Varför i hela friden ska jag ge kraftfoder när jag har ett hö som innehåller lika mkt MJ som de flesta kraftfoder?

fölis behöver inte nåt kraftfoder, det har jag redan räknat ut.

Det är ju bra att MJ räcker till, men hur är det med proteinet? Varför haka upp dig på ordet kraftfoder? För mig är allt som inte är strån kraftfoder, definitionsfråga alltså. Dessutom en otroligt barnslig attityd.

Vad har du för dunderhö som fölet klarar sig på? Jag är uppriktigt nyfiken då det brukar vara svårt att få dem att äta tillräckliga mängder även om näringsvärdena är bra.

Dessutom undrar jag varför du hellre gör tre "fyrkanter" åt hästarna istället för att göra ett staket så du får en gång mellan två av hagarna så de inte når varandra. Det låter krångligare än det behöver vara.

har du läst tråden? Hon har gått upp MASSOR i vikt sen jag köpte henne, och det utan kraftfoder! i början la jag på henne täcke i hagen med rädsla för att få anmälningar på mig om folk såg hur hon såg ut, och nu ser hon ut som bilden jag visade innan. Och enligt foderstatsprogrammen jag har så behöver ett föl i hennes ålder ca 450 smb protein, så var vänlig o kolla dina källor, jag har inga problem att fylla det behovet med endast grovfoder.

jag är fullt medveten om att ett sto som ger di ska ha 100% mer än sitt eget behov, anledningen till att hon har gått ner i vikt är ju att jag inte visste att hennes föl diade.

när jag har haft henne så har hon bara gått UPP i vikt tills nu när hennes föl diar olovande.

Sambeon: givetvis är det jobbigt att hästen går ner i vikt, skulle inte du oxå tycka det? Fölis har jag fått för mina synder ;) hon är så envis så det finns inte, får hon en stöt så är hon snart på staketet igen, jätte trevlig o smart häst igentligen, men ibland retar hon gallfeber på en haha, men jag gillar nog fölis bättre än mamman.

nullo-modo: hon var antagligen så tunn som du såg henne framför dig när hon kom hit, nu är hon fin i hullet, men jag vill ha mer hull, hon ska ju tränas och jag tycker det behövs ett lite tjockare lager fett just när man ska bygga så mkt som jag måste göra på henne.

nej det är inte en definetionsfråga, lusern är gräs och gräs är grovfoder, proteinbehovet täcks upp med lusern.

för att om fölis o mamma inte kan gå ihop snart så får jag göra 3 olika hagar eftersom märren som är dräktig kanske fölar snart och då ska hon ju gå ensam. har jag kanske lite tur så kanske det finns tillräckligt med gräs då och då kanske hon klarar att ge fölet mjölk och ridas samtidigt och ändå hålla hull och bygga muskler. kanske med nåt kilo lusern vid sidan av

problemet är allså inte att göra en väg mellan hagarna, problemet är att jag måste göra massor nya hagar för att få allt o funka, det blir jävligt krångligt, jag har ju planerat att den dräktiga ska gå på gräsmattan när det blir riktigt riktigt nära, men där kan hon inte gå med fölis, det finns för mkt saker att göra sig illa på.

Ska du sära på dem så är det bra att fölet lärt sig äta ngt sorts tillskottsfoder, omd et nu är lusern eller ett annat kraftfoder får du väl räkna på.
Den får svårt att klara sig på enbart grov/stråfoder eftersom de inte får i sig några enorma mängder.

För övrigt anser jag att man kan ha som mål att ha så bra grovfoder att man itne behöver tillsätta något annat men det är bara förstockat att inte kunna gå från målet när det finns anledning till det.

Sedan tycker jag att det är synd att en åring ska behöva gå själv, den ska ha jämnåriga kamrater att busa runt med!
Jag skulle skicka iväg den till ett bra bete/lösdrift.

nej det är inte en definetionsfråga, lusern är gräs och gräs är grovfoder, proteinbehovet täcks upp med lusern.
LusernPELLETS är fortfarande bearbetat och mer koncentrerat än strå (hö, hösilage). Varför inte säga att du ger lusern så hade vi inte behövt det här fåniga tjafset.

Vad gäller staketet så såg jag en klubb som hade en smart lösning. De hade pinnar på tvären från mittenstolpen så det blev ett extrastaket en bit in utan att man behövde slå ner nya stolp. Så det såg ut som ett F om du förstår.

Om en häst magrar trots att den får ett bra foder så får den inte tillräckligt.Ett sto som ger di klarar sig väldigt sällan på bara hö.Det krävs enorma mängder protein för att producera mjölk.

Du kan låta ett dräktigt sto gå på gräsmattan och ev föla där,men det är farliga saker där som en åring kan skada sig på?? Låter väl sådär va??

Senast ändrad:

men jösses vad trött jag är på folk som inte läser.

JAG VILL INTE HA HJÄLP MED NÅGON FODERSTAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JAG VET PRECIS VARFÖR HÄSTEN GICK NER I VIKT!!!!!!!!!!!!!!!

Madick: visst är det de, men det är fortfarande grovfoder, och när folk argumenterar så antar jag att de vet skillnaderna mellan ett grovfoder och ett kraftfoder, mina hästar får bara grovfoder i dagsläget, och kommer fortsätta så tills iaf min andra märr fölar, då kanske hon behöver kraftfoder eftersom hon kommer börja tränas "ganska snart" efter fölning och kommer då alltså ge massor mjölk samtidigt som hon rids och främst skrittas en hel del. Men energin tror jag inte blir problemet på henne, kanske proteinet och då är det ju väldigt enkelt att fixa till.

jag har aldrig skrivit att hästen fick bara hö, jag skrev att den bara fick grovfoder, och det är sant, men jag förstår inte varför ni ska beskymra er med foderstaten när det inte är det jag frågar efter och jag har flera ggr skrivit att jag vet precis varför hästen gick ner i vikt, det är ju absolut inget konstigt.

Sar: Bebis är jätte duktig och äter upp allt jag lägger i krubban :p hon lärde sig äta morötter med för några veckor sen haha! Min sambo kom in helt förbluffad: den lilla äter inte morötter :eek: haha då garva jag lite åt honom, så fick han lära sig nåt nytt den dagen oxå.

jag tycker oxå det är synd att hon ska behöva gå själv, just nu går hon ju med den högdräktiga som vankar fram i hagen, men förhoppningsvis så kan jag säkerligen släppa ihop åringen tillsammans med nya fölet och hennes mamma ganska så snart, den äldre märren är jag lite försiktigare med då hon inte är så snäll och är högst i rang.

men planen är nog att skicka iväg den några veckor i sommar, eller iaf till hösten för att börja lite långsam tömkörning och kunna stå still lös när man duschar henne osv, den tränaren har lösdrift så det passar rätt bra.

jaha nu har ju du ändrat..

haha nä som fölet kan skada sig på, inte åringen. våran altan ligger nämligen på baksidan och ett litet föl kan säkert få för sig att gå upp där...
pselma vill bara gå upp om dörren in är öppen, hon vill så gärna följa med in! Jag har fått stoppa henne ett antal gånger.

men främst är det så litet att jag inte vill ha ett föl där för föl ska ju kunna springa och hoppa o skutta obehindrat!! och det går verkligen inte.

och åringen har gått på gräsmattan mååånga ggr, främst för att hon tagit sig ur hagen (vårat bilbatteri gick sönder och det tog en vecka innan vi kunde köpa nytt).

Visst är hästar "gräsätare", men å andra sidan så är väl både havre, korn och ärtor en form av gräs.

Eller är det bara promt timotejhö, av nån sort som inte är förädlat de sista 1000 åren som duger åt dina hästar?

Jag håller med dig. Kraftfoder är i princip foder de själva skulle kunna hitta i frihet :D

Förstår inte heller varför vissa är så emot att ge det :confused:

En fundering när du ger strå och lusern bara. Vad ger du för mineraler? Särskillt högdräktiga stoet har ju ett jättestort behov av både mineraler och vitaminer och jag har haft problem att få i tillräckligt trots fullfoder med extra högt innehåll av just detta. Bara nyfiken fråga som egentligen inte har med din ursprungsfråga att göra :-)

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 923
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 432
Avel Mitt relativt nyköpta, dräktiga, sto fölade natten till 1:a juni. Jag var inte riktigt beredd då hon inte visat mer tecken än att hon...
2
Svar
27
· Visningar
6 736
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar