Få en flock att fungera? Del 2

Ingela_S

Trådstartare
Okej, jag vet inte om ni kommer ihåg min smått förtvivlade tråd när min häst och jag bytte stall? Det var ju en del som ville höra hur det gick, så här kommer en tråd till från oss.

Lite kort bakgrundshistoria: Vi flyttade till ett stall med 3 hästar: ett ledarsto, ett sto som är ledarstoets skyddsling och en valack som får ströva lite där han vill. När vi släppte ihop första dagen gick det fint men andra dagen försökte min valack mörda stallägarens valack. Min travarvalack (sent kastrerad? Ingen aning..) har bara gått med ston tidigare, men han verkar inte hingstig i annat än att han lägger sina bajshögar ovanpå de andras. Han är däremot ranghög. I stallet gick det bra, de båda valackerna står bredvid varandra utan problem.
Många av er här trodde att det inte skulle gå att släppa ihop alla hästarna igen, att min häst kanske skulle gå bäst ihop med endast valacken eller möjligtvis ett sto och en valack i var hage.

Min lille terrorist har fått gå i egen hage ett tag nu (hm, kan det vara två veckor..?) och i söndags testade vi släppa ihop dem igen. Döm om allas förvåning när pållen bara går rätt ut och börjar äta! Sen var han givetvis tvungen att gå runt och nosa på de andra hästarna och lite runt i hagen, men det var allt som hände..! Det är nu fjärde dagen som de går ihop och ingenting har hänt. Till och med ledarstoet har släppt efter på vakten och kan gå och beta en bit ifrån, även om min häst står nära det andra lilla stoet. De andra går undan för min valack om han lägger öronen tillbaka vid tex vattenbaljan.

Om det beror på att han har knaprat munkpeppar i två veckor eller om han faktiskt behövde lite tid på sig att bekanta sig med stallet, människorna och de andra hästarna över staketet, har jag faktiskt ingen aning om. Kan tillägga att stona blev brunstiga ganska direkt när min pålle flyttade till stallet, men ingen av dem är brunstiga nu.

Så vad tror ni? Vågar man hoppas på att detta är ett bestående tillstånd, eller? Lite smågnabb får man nog räkna med, eftersom min häst är ranghög, framförallt när de börjar få hö ute i hagen. Men det hade varit SÅ skönt om de kunde fungera tillsammans nu..!
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Det borde ju inte bli några problem, utan det värsta har nog varit tror jag.

Kanske kan bli lite liv vid brunst, men jag tror inte det blir som tidigare.

Lycka till! /Fanny.
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Hej!
jag är ju en av de som var sugen på återkoppling - :bow:

WOW. vad KUL att det löste sig så enkelt! Det trodde jag faktiskt inte, jag trodde hans tendenser helt klart skulle finnas kvar så länge stona var inblandade, gentemot den andra valacken.

Uppenbarligen icke så. Kanske blev han extra aggressiv i den nya miljön, och nu är han trygg där, och då har resten lagt sig till ro?

jättekul att det löste sig så himla bra. Man upphör aldrig att förvånas över hästarna! :D
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Nej, det gör man definitivt inte. :D

Jag är jätteglad att det (peppar, peppar) verkar fungera att ha dem tillsammans. Visst, jag kunde ju inte veta hur han skulle reagera, men det kändes onekligen jobbigt att ställa till med problem redan från början i ett nytt stall. Jag håller alla tummar och tår för att det ska hålla sig såhär nu, bara han inte får nåt återfall... :crazy: Om inte annat så får vi se om det händer nåt när munkpepparn tar slut.
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Jag som är matte till det ena lilla stoet (skyddslingen) kan bara säga att det förefaller i dagsläget vara en lugn, trygg och harmonisk liten skara som traskar i hagen, alla fungerar med alla :)

Härligt att se! :bump:
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Puttar lite försiktigt... Vet att det var fler som var intresserade av en uppföljning. :angel:
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Vet inte om folk läser i denna tråden längre, men jag tänkte fylla på med lite fler uppdateringar. Det har inte varit några som helst problem i flocken hittills, ledarstoet släppte helt på vakten av det andra lilla stoet och min lille terrorist tog i princip över ledarskapet. De andra flyttar sig för honom och han tar både det första höet som läggs ut till lunch och det sista som blir kvar. Dricker när han vill och kommer fram först när man ska ta in dem.

Nu har det skett lite förändringar i flocken igen. Det lilla stoet har flyttat och istället har där kommit en 2:årig fullblodsvalack och en 13:årig d-ponny. Eftersom min häst har ett rykte som tuffing nu (:angel: ) så släppte vi först ihop honom och 2:åringen för att de se hur det gick. Inga som helst problem och ingen som helst aggressivitet. Släppte in de andra i omgångar, det blev lite spring men inget allvarligt. Till min förvåning så har "ledarstoet" skaffat sig en ny skyddsling: min häst. :eek: :p Och han låter henne hållas. Han visade ingen önskan att undersöka och hälsa på nykomligarna och så länge han gick och betade så var stoet nöjt. (Hon är ensamt sto nu, med 4 valacker.) Hon försökte inte direkt valla honom, men var noga med att hålla sig mellan honom och de andra tre, som bildade en egen liten flock idag. Jag trodde faktiskt att Lidos skulle vara mer intresserad av nykomlingarna än han var. Jag trodde inte att han skulle låta stoet vakta honom. Varför honom, liksom? De är ju inte direkt tajta kompisar annars..? Ska bli spännande att se hur det här utvecklar sig i hagen framöver. :D
 
Sv: Få en flock att fungera? Del 2

Ja, det får han. Mest för att den ska ta slut ;) (har dragit ner lite på dosen bara, så det inte ska bli ett tvärt slut på det). Det ska bli intressant att se om han ändrar sitt beteende igen när han inte får munkpeppar längre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp