få din häst att må så bra som möjligt!

H

hhhopparen

har funderat på det här med att få sin häst att må bra. är det bäst att hålla på med den så mycket så möjligt eller låta den vara? något i mitten kanske? gör du något speciellt för att få din häst att må extra bra? till exempel en extra mysdag, lång skogspromenad eller något annat, dela med dig, för alla vill väl ha tips på hur man förgyller din hästs vardag när de ställer upp dom de gör för oss! :laugh::laugh:

Sv: få din häst att må så bra som möjligt!

Morötter, extra mycket pyssel på gången som han älskar, klia honom på alla av honom utvalda ställen, gå ut o promenera o beta tillsammans, ja det är väl det han gillar bäst. och mer morötter då.:grin:

Låter dom gå i en stor hage med kompisar. Ute så mycket som möjligt, bara in vid dåligt väder. Fri tillgång på grovfoder.

Då är hästarna glada och fina när de ska jobba. Möter alltid glatt i hagen.

Norrland

Vi låter våran häst få massage /akupunktur och gå till en Eqoiuterapet var 3/4 månad i förebyggande för att hon ska vara fräsch att tävla,hON älskar DET OCH BARA MYSER.
+MKT MORÖTTER ,GOS OCH BERÖM NÄR HON VARIT DUKTIG

Våra hästar (2 st) får gå ute så mycket som möjligt och till kvällen får dom komma in och då pysslar vi om dom med att klia dom på favoritställena (öron, insidan av bakbena och juverområdet) och prata och gulla med dom. Den ena hästen som inte har varit hos oss så länge var både stressad och stirrig när hon kom men är nu lugn som en filbunke av all kärlek och pyssel hon fått av oss. :)

Jag låter honom "vara häst" så mycket som möjligt, alltså hästkompisar jämt, ute så mycket som möjligt osv osv.
Sen gör vi mycket varierande saker, promenader, rida, gulla, lydnadsträning, leka lite, tömkörning osv. Har märkt att han blir mycket gladare om han inte får krav på sig exakt varje dag.

Sen skämmer jag bort honom med morötter och plommon på sommaren.

Jag låter också min lilla häst just få vara häst så mycket som möjligt. Hon är ute så mycket som bara går,stor hage och en bästis. Sen försöker jag variera min ridning mycket. Många härliga skrittrundor på långa tyglar,snabba galopper i skogen och även träningar som hon också älskar. Mycket kärlek och gos också naturligtvis med och ett litet äpple om dagen ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka