Få bukt med tandsten?

I

ImFabulous

Min mammas shetland sheepdog, hane född 1998 har börjat få ganska mycket tandsten. Det ser inte fint ut alls.
Har pratat med en veterinär idag och blev rekomenderad att göra en munsanering hos dem.
Detta tyckte min mamma skulle bli för dyrt, även om jag tycker att hon absolut borde göra munsaneringen............

Jag tänkte iallafall se om någon har tips på hur man kan förebygga och åtgärda tandsten utan att koppla in veterinär ? Finns det någon speciell tandkräm som någon kan rekomendera ? Eller tuggodis kanske?

Vad har ni för tips ?

Sv: Få bukt med tandsten?

Man kan skrapa bort det själv och så borsta tänderna på vovven som förebyggande. Men är det mkt borde man nog inte skrapa själv utan gå till en veterinär.

Är det mycket är det nog tyvärr så att man inte kan göra så mycket själv, utan ett veterinärbesök bör nog göras.

Efteråt finns det däremot en hel del man kan göra för att förhindra att det blir lika illa. Jag gjorde en ordentlig sanering på Lotus i augusti och han har inte tillstymmelse till tandsten idag. Det vi har gjort är att se till att han dels har ordentliga tuggben att gnaga på (inte de här som smular, utan rejäl råhud), han äter Plaque Off varje dag (svindyrt, men det är drygt och blir billigare än att sanera igen), och så borstar jag hans tänder hyfast regelbundet (tandborste och tandkräm fanns på våran lokala djuraffär).

Lycka till med vovvens tänder!

Glömde tillägga.. jag borstade tänderna på min förra hund hela hennes liv (en gång i veckan minst) och fick beröm av veterinären jämt att hon hade så fina tänder för att vara så pass gammal. Så borsta tänderna är bra. :)

Hmm.. Det där plack off låter ju intressant. Ska ta reda på mer om det.. Var får man tag i sådannt ?

Tyvärr är min mammas hund en sådann liten kille som absolut inte intresserar sig för att tugga på saker och ting. Det finns flera ordentliga ''hundben'' liggandes här och var hemma hos henne, men han är inte ett dugg intresserad.. :/

Jo, Vi borstade tänderna på våran Dvärgschnauzer i unga år också, och när han dog, 18 år gammal hade han varenda tand kvar!

Jag köper mitt Plaque Off på djursaffären, tror det kostar 200 spänn per pytteburk, men det är som sagt rätt drygt. Till min stora räcker den 3 månader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 654
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?