Få bort ringrostighet

Magiana

Trådstartare
Jag red lektion i söndags vilket var första seriösa ridningen efter ett uppehåll på 8 år. Det var bara att inse att jag var kolossalt ringrostig och jag kände mig rätt kass. Jag har tappat mycket, känns det som. Både ridförmåga, ridmuskler och kondition saknades.

Hur lång tid tar det att komma igen efter ett uppehåll och hur ofta behöver man rida för tränare (eller rida över huvudtaget) innan man kan känna att man är tillbaka där man slutade?
 
Sv: Få bort ringrostighet

Det är extremt individuellt, vissa hittar känslan direkt andra tar det flera år för innan dem känner att dem är där igen.
 
Sv: Få bort ringrostighet

Ouch :crazy: Då är det bara att rida på och se var det landar. Jag får väl hoppas att det blir bättre när jag hittar musklerna igen.
 
Sv: Få bort ringrostighet

Jag hade uppehåll på 6 år. Innan det red jag minst 1 häst dagligen, ofta 2-3. Gick även en hästutbildning och hade haft egna hästar ett par år. Efter uppehållet började jag som medryttare, det funkade hyfsat men blev mest skogsridning oregelbundet i 2 år. Sedan för 1 år sedan började jag rida på en bra ridskola med välutbildade hästar och ridlärare. Då gick det ganska fort framåt. Jag kände att jag hade det i kroppen men att jag inte riktigt visste hur jag skulle få fram det, dvs ringrost.

I höstas kände jag att nu kommer jag inte längre genom att bara rida lektion lite sporadiskt (har svårt att passa tider pga mitt jobb och missade ofta). Nu har jag precis fått hem min nya häst. Jag tror denna ringrost är något som ger med sig efter ett tag. Jag kommer till en början att träna minst 1 gng/vecka för att liksom hitta knapparna på hästen och sedan kunna gå vidare lite själv. Det jag tycker är svårt är att lägga upp ridpassen i ridhuset, man är så ovan vid det när man ridit på ridskola.

Så ja, det är högst individuellt. Det beror på hur ridvan man var innan uppehållet, samt hur ofta man rider och vilken kvalitet man får i den ridningen. Rida i skogen kände jag inte att det gav så mkt, men så fort jag började rida lektion kom det ganska snabbt tillbaka.
 
Sv: Få bort ringrostighet

Ja, lektioner är nog jätteviktiga så man inte fastnar i några ovanor och faktiskt utvecklar sig. Tyvärr kommer jag nog inte kunna rida lektion på ridskolehäst mer än 1 gång per månad, men nu verkar det som om jag hittat en medryttarhäst åtminstone. Jag provred den idag och kommer att fortsätta rida den 2 gånger i veckan tills vidare. Om allt fortsätter att gå bra kan det bli mer. Jag hoppas att jag kan rida för tränare med den hästen för då kan jag rida lektion 2 gånger i månaden. (Tränare finns i närheten, däremot inte transport eller lämplig ridväg dit.) Allt ger sig nog så småningom.
 
Sv: Få bort ringrostighet

Om du kan kombinera medryttarhäst med lektion 1-2 ggr/mån tror jag detta inte kommer att ta så lång tid. Det måste ju vara det perfekta upplägget - få tips emellanåt, tänka igenom och träna på egen hand i lugn och ro tills nästa gång. Detta blir nog perfekt för dig :)
 
Sv: Få bort ringrostighet

Tidigt i höstas tog jag upp ridningen efter ett uppehåll på 5 år. Kände som du då men har på dessa månader hårdsatsat och måste säga att jag redan är förbi den nivå jag slutade på! Men då tog jag MYCKET privatlektioner, tror det är viktigt att göra innan alla gamla ovanor sätter sig igen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp