Få bort missfärgning i gjutjärnsstekpanna

astronaut

Trådstartare
Visst, alla saker blir till slut missfärgade men jag är helt manisk när det gäller missfärgningar och vill alltid få bort sådant!

Mamma har en stor o bra gjutjärnsstekpanna som hon har haft i flera år, lite över 8 år om jag vill mig minnas rätt. Rätt skött och har aldrig haft en missfärgning, trots att vi använt den ofta och mycket.

Min kompis mamma stekte köttfärs i den och sedan dess är det en missfärgning, en brun jobbig missfärgning. Försökte med att lägga den i blöt i varmt vatten i ca 15-20 minuter men färgen går inte bort.

Finns det något sätt att få den där pannan fin igen? :confused:
 
Sv: Få bort missfärgning i gjutjärnsstekpanna

Gnugga den varma pannan med en disksvamp full i matolja och låt stå över natten, torka sedan ur med papper.
 
Sv: Få bort missfärgning i gjutjärnsstekpanna

Jordnötsolja är det bästa (För det tål högst temperaturer och gör en bra yta för framtiden), men vilken olja dom helst duger :)

Om det är riktigt svårt att få bort kan du gnugga lite försiktigt med ståltrassel (M a o svinto utan medel i), men då kan du behöva fetta om pannan efter.
 
Sv: Få bort missfärgning i gjutjärnsstekpanna

Jordnötsolja är det bästa (För det tål högst temperaturer och gör en bra yta för framtiden), men vilken olja dom helst duger :)

Om det är riktigt svårt att få bort kan du gnugga lite försiktigt med ståltrassel (M a o svinto utan medel i), men då kan du behöva fetta om pannan efter.

Woho!
Tack så mycket :bow: då har jag ett störningsmoment mindre här hemma! ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 451
Senast: Johannna1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 959
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 842
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp