få bort målarfärgsfläckar från kläder

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det något sätt att få bort målarfärgsfläckar från kläder utan att förstöra kläderna också?

Våra barn kommer då och då hem från träslöjden med fläckar på kläderna. De förkläden som finns där skyddar inte tillräckligt. Och det är så vansinnigt irriterande. Barnen själva tänker sig ju inte för när de klär på sig på morgonen och så kommer de hem med förstörda kläder. (frågan är ju vad man kan kräva av skolan egentligen, ett minimum borde väl vara ordentliga förkläden i alla fall :grin: )

Finns det något sätt att få bort målarfärgsfläckar från kläder utan att förstöra kläderna också?

Våra barn kommer då och då hem från träslöjden med fläckar på kläderna. De förkläden som finns där skyddar inte tillräckligt. Och det är så vansinnigt irriterande. Barnen själva tänker sig ju inte för när de klär på sig på morgonen och så kommer de hem med förstörda kläder. (frågan är ju vad man kan kräva av skolan egentligen, ett minimum borde väl vara ordentliga förkläden i alla fall :grin: )

Jag gnuggade senast igår bort vit oljefärg från mina byxor. Beror kanske på vad det är för tyg men vanlig grönsåpa är mirakelmedlet. ;) Fungerar även kanon för att få bort fläckar på huden skonsamt. :)

Jag hade frågat träslöjdsläraren. Dels som pik om att det är ett återkommande problem, dels för att faktiskt bara denne vet vad det är för fäg och vad som kan lösa den. Troligen så löser lösningsmedlet mer än bara målarfärgen, men då kan kanske lite textilfärgning dölja det (istället för att slänga kläderna). Ibland kan det funka bäst att bara skrapa med en knivberoende på hur ytligt färgen sitter kan det räcka.

Jo, det är ju just det där att lösningsmedel kan lösa mer än bara målarfärgen.
Textilfärg färgar inte missfärgningar eller målarfärgsfläckar, så det lär inte hjälpa. :crazy:
Så här ser senaste färgfläcken ut efter tvätt:
20140603_1600371_zps949b768b.jpg

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 970
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar