Få "bort allt eller inget" viktminskning

Bacardirazz

Trådstartare
Blir tokig på mig själv! Har försökt att gå er i vikt ett antal gånger under ca 3års tid men går bara upp och ner, ner och upp 4kg jämt.

Problemet ligger i att jag väldigt ofta tänker "allt eller inget" vare sig det gäller träningen eller kosten.
Sötsuget ligger också lite bakom och triggar igång allt eller inget tänket.

Så fort jag äter för mycket (kalorimässigt) tycker jag att jag lika gärna kan äta 7 mackor till med massa smör och ost i princip!

Som igår åt jag en bulle till fika på förmiddagen, skulle sedan in och handla när jag slutade jobbet, det slutade med att jag kom ut med ett paket glass, en chokladkaka och ett paket gifflar (och dessutom åt upp allt till jag var spyfärdig) bara för att jag tänkte att dagen redan hade skitit sig kalorimässigt och kostmässigt under förmiddagsbullen...

Usch! Hur blir man av med detta svart-vita tänkandet??:(:meh:
Tips?
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Jag känner igen mig i "allt eller inget"-tänket. Jag tycker att det är lättast att ta ett steg i taget, ex. börja med att fundera igenom vad du dricker om dagarna. Finns det något där som triggar i gång ditt sötsug eller är allmänt onyttigt? Börja sedan med att eliminera det som "stjälper" och ersätt med nyttigare alternativ.

När du sedan har kommit in i de nya vanorna kan du börja titta på ex. mellanmål och göra samma sak. Att bara stryka allt på en gång funkar i bland, och ibland så slutar det bara med att sockersuget blir allt för stort. Då är det lätt hänt att "dagen redan känns förstörd" och så trycker man i sig onyttigheter.

Det är vad som fungerar bäst för mig :)
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Fundera på varför du äter allt "dåligt", vad är det som triggar igång beteendet? Hunger, tristess, gammal vana? Vad kan du göra för att bryta beteendet?

Sen får du nog jobba lite på ditt tålamod, Rom byggdes inte på en dag ;) Ta ett steg i taget och våga vara glad för det lilla. Okej, du kanske tog en chokladbit efter lunch, men å andra sidan så kanske du har ätit en jättebra frukost! Var inte så hård mot dig själv.

För mig har nyckeln varit regelbundna måltider. Jag äter mindre men oftare, ca 5 mål om dagen. Detta kombinerat med regelbunden träning har gjort att jag tappat nästan 8 kilo.

Sen gäller det att hitta vad som funkar bäst för dig. Hitta nyttigare alternativ till dina mål mat, försök hitta en träningsform som du gillar.

Sen gäller det att våga kämpa också, det är så lätt att falla för alla frestelser som finns. Lycka till! :)
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Och mitt bästa knep: Gå aldrig in i en mataffär när du är hungrig! :D
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Och mitt bästa knep: Gå aldrig in i en mataffär när du är hungrig! :D

Jag håller med! :)
Jag tycker också att det brukar vara bra att planera vad man ska äta genom att skriva en lista och sedan hålla sig efter den när man handlar. Jag anser att det blir problematiskt i affären när man börjar fundera i banorna "Vad ska jag äta idag då? Hmm, vet inte. Vad är jag sugen på..." (kan bli svårt att hejda sig när man väl har ställt sig den frågan). :)
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Jag var precis likadan förut.

Det nästan komiska är att när jag kämpade som mest för att gå ner i vikt, så låg jag på någonstans mellan 73-75kg (vilket utan tvekan är övervikt för mig om man går efter såna där BMI-tabeller). Ibland lyckades jag komma ner till 70kg, men aldrig under det, även om jag verkligen ville.

Sedan kastade jag ut vågen och bestämde mig för att fokusera på att ta hand om mig själv istället. Jag började äta regelbundet, frukost, lunch och middag. Skulle jag äta onyttigheter så försökte jag äta tex bullar istället för rent godis. Inte för att jag vet om det egentligen är bättre, men godis fick i alla fall mig sötsugen på ett helt annat sätt än bullar osv. Dessutom försökte jag att inte äta något sådant förrän efter att jag ätit middag, och då verkligen känna efter om jag ville ha onyttigheterna eller om jag lika gärna kunde ta en kopp te eller en frukt.

Efter ett litet tag, när fokus legat mer på vad jag borde äta än vad jag inte borde äta (det är lättare för mig att hålla sig till "jag ska äta mat" än att tänka "jag ska inte äta godis"), så låg jag plötsligt på ca 65kg. Detta utan att jag hade märkt det själv eller ens upplevt att jag försökt gå ner i vikt. Jag försökte bara ta hand om mig själv.

Sedan började en period då jag inte handlade något mer än det jag skrivit upp/planerat att köpa och så upptäckte jag hur kul det var att träna. Efter det låg jag stadigt på 61kg i något år.

Nu ser jag fortfarande till att röra på mig en del, men har blivit mer noga med maten eftersom jag upptäckt att det är GOTT att äta nyttigt och jag har märkt vilken skillnad det blir i mitt välmående då. Vikten ligger stadigt på 59-60kg och jag är mer nöjd än någonsin tidigare med allt. Men faktiskt, vikten bryr jag mig inte nämnvärt om och det verkar vara just därför jag klarar av att inte pendla i vikt som förut.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

I regel är det svårt att "föräta" sig på ren mat -åtminstone enligt dietisten jag nyligen pratade med. Sedan är det klart att det inte ska vara alldeles för överdrivet, men oftast vet man ju vart man har sin last såsom om det är mackor eller chips/godis etc.

Jag har insett att sambon (jag skyller på honom för han måste alltid ha någonting gott hemma) har fått mig extremt sötsugen. Så nu tänker jag att för min del är det okej att äta den mesta maten, den mer onyttiga ska det helst vara lite mindre av dock men om jag är hungrig äter jag någon form av mat. Sedan tänker jag att det får vara slut på rent socker såsom lösgodis som triggar sötsuget. Däremot har jag ingen större gräns på snacks, men om man har ätit tills man är mätt är det svårare att få i sig snacks än godis. Så ja, hittills har jag väl på något sätt fuskat dagligen, men det har åtminstone minskat. Så detta är fortfarande på experimentläget för min del :p

Tilläggas skall att jag är av normalvikt men hade velat gå ner ett kilo eller två och tränar regelbundet.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Usch! Hur blir man av med detta svart-vita tänkandet??:(:meh:
Tips?

1. Gå aldrig till affären hungrig!
2. Gör upp mat- och mellanmålsplaner veckovis.
3. Handla tlll ovanstående en gång i veckan och gå bara in på affären för att handla saker som mjölk eller fil.
4. Ät regelbundet och håll ett jämt blodsocker. Ordentlig frukost, mellis, lunch, mellis, middag och ev mellis efter träning funkar bra för mig.
5. Hitta en bra träningsrytm, ta inte i så du spricker och tänk inte att du ska träna 10 pass i veckan, det blir ofta för jobbigt. Bättre att börja lugnt och kunna hålla det tänkta schemat istället för att alltid misslyckas och bli besviken på sig själv.
6. Var snäll mot dig själv och se det du gör bra och lyckas med istället för att fokusera på vad som går snett.
7. Sätt upp ett större mål samt flera mindre delmål. Ett stort mål kan tex vara att gå ner 10 kilo (obs endast exempel) eller springa en halvmara medan ett mindre mål kan vara att gå ner 2 eller springa 3 kilometer utan att stanna, allt beroende på dina förutsättningar och mindre mål.
8. Skapa inte en stress runt förändringarna, tänk att det måste få ta tid och det gör ingenting att misslyckas. Bara på't igen!

Ett tankesätt som fungerar väldigt bra för mig är att tänka på träningen/maten som en strand. Det gör ingenting om några sandkorn försvinner (misslyckanden alltså) men samtidigt är det de små kornen som gör stranden. För att vara lite djup och poetisk såhär på kvällskvisten :angel:
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Jag tycker det du beskriver låter mer som hetsätning än brist på diciplin eller ett svartvitt synsätt...

Om denna typ av hetsätning är ett återkommande fenomen skulle jag nog inte tänka så mycket på bantning och mat. Det låter faktiskt som att du har ett matproblem i sådana fall, och gör nog bäst i att söka hjälp hos din vårdcentral. T ex få komma i kontakt med psykolog och dietist.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Oj vad mkt mat! Låter som du tröstäter. Red chili har bra tips. Viktigaste är att ta han om sig själv. Fokusera inte på kilorna utan att må bra. Man mår bäst av att röra på sig. Jag blir slö om jag inte går flera promenader om dagen helst i skogen och ridning och andra vardagssysslor. Sinnet mår bäst då. Jag gillar att få träningsvärk för då vet jag att kroppen har fått jobba. Testa olika grejer. Blir lätt ensidigt för ta till vänsterhand gör allt långsammare.

Vissa dagar äter jag bara godis fast då kommer illamåendet. Men så tråkigt att laga mat och diska. Sallader och filmjölk och olika soppor är ju annars väldigt lätt att göra.

Tror framförallt du behöver röra på dig mera. Spring upp för backarna fortsätt även då blodsmaken kommer. Lite då och då sen bygger du lätt upp kondis och ju lättare kropp du får desto lättare blir det med backarna. Ta hästen/hunden eller bara bra musik och kuta i terrängen.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Oj, du är som jag och det är ett släktdrag hos mig... :o och så ser jag att någon kallar det hetsätning (vilket det säkert är). Jag vet precis vilken temperatur man ska koka knäck och kola för att det ska gå att äta många fler på samma tid som jag nämnde i en annan tråd här. Det brukar känneteckna mitt beteende ganska bra.

Det som stoppar mina dumheter är att 1: inte ha massa godis hemma 2: äta bra mat och 3: motionera mycket. Då löser det sig av sig självt. Just nu måste jag avvakta med ordentlig motion efter kejsarsnitt och för att helt bromsa beteendet behöver alla faktorer finnas så jag kämpar som tusan med att gå förbi godishyllorna utan att det råkar slinka ner nåt i varukorgen och bra mat.. Det blir vad man orkar/hinner laga. Just nu är det inte världens nyttigaste käk men jag försöker i alla fall och intalar mig att det är bra nog.

Andra tips såsom att inte handla när man är hungrig är också bra. Om du är hungrig när du går in i butiken (eller är ute och far) så kommer du förmodligen bli otroligt stolt över dig själv om du går till fruktdisken och köper bananer eller hittar en sallad i stället för chokladkakan. Jag köpte en påse bröd en gång när jag var på språng. Vi behövde ändå bröd och iom att jag inte hade pålägg med mig åt jag bara det jag behövde för att bli mindre hungrig och lagade mat när jag kom hem. Är du törstig när du är på språng så finns det loka med ganska trevliga smaker i stället för en cola. Det smärtar första gångerna men det är så skönt efteråt!

Det går inte fläckfritt i början men efter en tid så blir det lättare och lättare.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Alltså ne, du var nygravid för bara en sekund sedan:mad:
Men grattis!

/kethets som också hetsäter. Men har blivit bättre sen jag hittade min vitaminbrist
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Du får nog ta och titta på din son (?) och inse att han börjar bli stor ;) fröken bebis är snart 2 månader :o
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

PT-Fia skrev om det här för inte så länge sedan.

Hennes liknelse var ungefär:

Om du häller upp ett glas mjölk och sedan råkar spilla ut det över köksbordet, hämtar du då mjölkpaketet och häller ut även det över bordet?

Jag har en låååång historik av att hetsäta snabba kolhydrater i perioder, det är verkligen som att jag inte kan kontrollera impulsen över huvud taget. Sedan erkände jag mitt problem, forskade jag lite i varför och pratade med min hälsocoach. Hon sa snabbt: "Du har en kemisk obalans i hjärnan".
Det hängde ihop med både tröst- och hetsätande, eftersom obalansen påverkar både hur jag mår och var jag blir sugen på.

Jag hade för mycket dopamin och för lite serotonin, fick gå på sockeravgiftning i tre veckor och fokusera kosten på att höja serotoninnivån i hjärnan. Jag har aldrig mått bättre. Nu, den senaste veckan, har jag börjat falla tillbaks lite (Det är de där jäkla marshmallowsarnas fel.) och då får jag förekomma mig själv med att äta rätt saker vid rätt tillfälle, minska på sockret och fokusera på protein.

Och regel nummer ett: Ät aldrig chips. Det finns inget som sätter igång hjärnans belöningssystem som chips gör. Det går inte att sluta äta.

Ät kyckling, keso och fullkornsprodukter för de innehåller tryptofan som är förstadiet till serotonin.

Ät också:
  • Mjölk
  • Nötkött
  • Ägg
  • Ärtor
  • Bönor och linser
  • Nötter
  • Potatis
  • Lax
  • Cheddar
  • Avokado
  • Ananas
  • Tonfisk
  • Choklad (!)

Serotonin är "lyckohormonet", som brukar vara i obalans med dopamin i hjärnan på personer med ADHD. Minskar serotoninnivån så blir man rädd, får sämre självkänsla, blir depressiv, får ångest, blir nedstämd, impulsiv, lättirriterad, aggressiv, får snabba utbrott, samt känner ofta större sötsug och sug efter snabba kolhydrater.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Allting handlar ju om kalori in och kalori ut, rent krasst. För att må bra är det ju att föredra att ta sk "smarta" val tex. att välja att äta tex. kyckling och sallad framför en kanelbulle till lunch ;)
Dock tycker jag personligen att det är ganska skönt att faktiskt kunna äta vad man vill, bara inte hur mycket man vill.
Andra trivs bättre med att köra en diet, typ dra ner på kolhydrater, utesluta fika, godis osv helt. För mig personligen blir det för tufft helt enkelt. Jag måste få kunna äta "snask" om jag är sugen på det.

Hur man väljer att lägga upp det är ju valfritt och högst personligt men viktigast är att hålla koll på kaloriintaget helt enkelt
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Håller med till fullo!
Det är lättare att hålla ett vettigt kaloriintag om man får äta allt man vill, när man vill men i begränsad mängd!
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Till TS

Någonting som hjälpte mig mycket var att äta mycket citrusfrukter och dricka citronvatten. Detta minskar sötsuget, förutom detta är regelbunden motion, regelbundna måltider och god sömn någonting som hjälper. Se även till att ha någonting nyttigt att äta runt 15 tiden, det är den tiden de flesta faller in i sockerfällan. När det gäller motion se till att du börjar med någonting som du tycker är roligt, då är det lättare att fortsätta :) och börja med två-tre gånger per vecka inte varje dag som många faller på :) Lycka till!
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Som en frisk bulimiker kan jag berätta att det är sjukt svårt att sluta när man tänker på allt och inget.

Skriv matdagbok är mitt bästa tips. Du behöver inte räkna kalorier eller nåt. Bara för matdagbok. Det ger dig en chans att ta tillbaka kontrollen. Jag har ibland hetsätningsattack, då skriver jag matdagbok i en dag eller två och är tillbaka på banan direkt. Tidigare fick jag skriva matdagbok i 4-5 månader, varje dag och då såg jag direkt att det jag åt för mycket av inte alls var så mycket egentligen. Det du räknade upp att du åt är ingenting jämfört med mina hetsätningsattacker så det är inget att ha ångest för. Shit happens, det är bara att börja om direkt. Har du ätit en bulle för mycket och gått över din kaloribudget - shithappens, håll dig till planen resten av dagen, det kommer ändå inte märkas av på vågen. Alls!

Hetsätning är också en följd av att man ätit för lite, jag hetsäter också om jag ätit dåligt under dagen. Minska på kaloriunderskottet och satsa på en långsiktig viktnedgång om det är vad du håller på med nu. Jag har inte räknat kalorier alls och jag har blivit mindre i kroppsvolymen, trots att vikten står still sedan 6 månader. :) Jag har alltså också haft mina hetsätningsdagar men de märks inte alls eftersom jag hetsäter i mindre mängd och glömmer bort dem och fortsätter leva som jag tänkt.
 
Sv: Få "bort allt eller inget" viktminskning

Jag hade jätteproblem med "allt eller inget"-tänket förut. För min del bara gällande kost. Jag insåg ju att det var helt knäppt, citat som det Blueberry skrev ovan och samma sak som Jillian Michaels ofta säger, "om du får punktering på ett däck när du är ute och kör, hoppar du då ur bilen och skär sönder dom andra tre däcken också?", var ju helt logiska, men ändå kunde jag inte komma över känslan av att det inte var någon idé.

För min del krävdes det att jag kom tillrätta med grunden till själva ätandet. För mig var mat ett sätt att hantera jobbiga känslor. Stress, ilska, ledsamhet, oro. Och besvikelse.

Så när jag hade ätit något jag inte skulle göra blev jag besviken på mig själv. En känsla som jag inte riktigt hade verktygen att hantera, och då vände jag mig till mat, blev ännu mer besviken över det beslutet, åt ännu mer och så fortsatte det. För att det gjorde att jag fick gå in i en dimma för en stund, slippa känna. Jag valde nästan alltid vitt bröd eller bullar, för det kan man äta mycket under en lång tid utan att bli supermätt.

Idag kan jag hantera alla jobbiga känslor på ett vettigt sätt och kan inte komma ihåg när jag känsloåt senast. Jag blir inte besviken eller tycker att något är förstört om jag äter snask, men jag är medveten om priset jag får betala. Det mesta snask innehåller ofta mycket kalorier, och jag vet vad jag får ge upp (mat!) för att väga upp det (för som vi alla vet, kcal in - kcal ut) och tycker allt som oftast att det helt enkelt inte är värt det.

Lycka till, bra att du har kommit till insikt om problemet och att du har en vilja att jobba med det! Det är ett jättebra första steg!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp