Få barn efter konisering?

Skogstroll

Trådstartare
Ni som gjort en konisering (opererat bort cellförändringar på livmoderhalstappen) Hade ni lätt för att bli gravida och behålla barnet? Har för mig i bakhuvudet att man ev behöver sätta in någon form av "ring" runt tappen för att inte få missfall?

Sv: Få barn efter konisering?

Innan jag blev opererad sa min gynekolog att jag inte skulle få problem att bli gravid i alla fall inte av koniseringen.

Det gick ganska fort för mig att bli gravid. Det tog tre månader efter att jag slutat med p piller. Och jag fick inte missfall. Med andra ord så har jag inte haft några som helst problem av den operationen.

Har inte gjort någon sådan operation själv, men min svägerska gjorde en ett par månader innan hon blev oplanerat gravid (de skyddade sig). Det hela gick bra, okomplicerad graviditet och förlossning, och således inget missfall =)

För oss tog det 1,5 år, men det är ju svårt att veta om det beror på just koniseringen eller på något annat (jag hade t ex rätt taskig ägglossning, snarare att det berodde på det!).

Min graviditet förlöper helt normalt och okomplicerat. Min gynekolog säger visserligen typ varje gång att livmodermunnen (?? vad heter det på svenska?) är svår att hitta/känna och tämligen ärrig, men hon har inte sagt att det är en komplikation. Den är helt stängd hittills (v. 30).

Delvis KL

Vad skönt att höra! Gjorde en för ca 4 år sedan, och har inte haft förändrigar efter det. hade typ "mellan" förändrigar, och har oroat mig för att det ska bli komplikationer. Är inte gravid ännu, men planerar att ev börja försöka till hösten. Jag är ju 30 år också, så bara det gör mig orolig:crazy:

Jag har gjort en konisering p.g.a. cellförändringar och har blivit med barn sedan på första försöket.

Cerclage (stavning?!) tror jag bara behövs om de gjort en väldigt stor konisering.

jag läste ju en himla massa om det innan och jag tror det var där jag såg om den där ringen.. Gjorde ingen överdriven konisering vad jag vet, utan förmodligen tog dom bort normal mycket, dom sa i alla fall inget om det.

När jag gjorde min konisering så frågade jag om det och jag fick svaret att om det behövs när man väl är gravid så sätter de en sådan där ring runt livmodertappen och tar sedan bort den igen när det börjar närma sig bf.
Risken för missfall skulle enligt min gynekolog inte vara större i början utan när det började bli tungt så därför menade han att man hade gott om tid på sig.
På mej fick de göra en ganska stor konisering, jag har inte mycket livmodertapp kvar men det skulle ändå inte vara några problem att få fler barn om jag ville det.
Att det skulle vara svårare att bli gravid sa han ingenting om.
Jag har inte fått fler barn efter koniseringen så jag vet ju inte hur det skulle ha gått.

Jag blev opererad för cellförändringar, men eftersom jag kör strutsmetoden så har jag eg inte den blekaste om exakt vad dom gjorde:o Jag slutade lyssna när läkaren började prata om att dom skulle "hyvla" (såg ju framför mig hur dom skulle in med en hyvel a la träslöjden och härja.. blir nästan lite knäsvag och lätt illamående nu när jag tänker på det) bort nånting *kräksmiley* Så om jag gjort samma op som det frågas om här vet jag faktiskt inte:o
Hade även förändringar vid kontrollen efter, visserligen tror jag dessa kallades "svårtolkade" och pga detta fick jag ytterligare ett återbesök, men det antar jag såg normalt ut eftersom jag inget hört.. Var då redan gravid i v15:)

Gick mycket mycket fortare än jag någonsin vågat tro att bli gravid..
Men nu blir jag lite orolig om det ska behövas nån ring, ingen som sagt något till mig om:confused: Varken BM eller gyn (kanske inte var en konisering jag gjorde ens:p)

Senast ändrad:

Hyvlar:eek::eek: ?? Det missade jag med:o Tur det..Jag drar slutsatsen att man inte behöver oroa sig för missfall i onödan. Blir väl till att informera BM om detta och låta dom bestämma:)

Jag har tagit bort cellförändringar av modell "mellan". Väntar nu mitt andra barn och båda graviditeterna har fortlöpt utan problem och jag "tog" mig väldigt snabbt :)

Det enda som har med det att göra är att min förlossning hade problem att komma igång, och en av barnmorskorna sa att det kunde ha med operationen att göra. Men jag vet ärligt talat inte på vilket sett. Hon sköt upp livmodertappen på nåt sett, och sen kom det hela igång. Nån som vet vad det berodde på?

Jag har fött två barn efter min konisering och jag hade en 3:a på skalan (modell allvarlig) så de fick ta bort nästan hela men jag hade ändå inga problem att bära dem tiden ut. Nu har jag dock gjort en andra konisering så nu finns det knappt inget kvar men jag ska ändå inte ha fler barn så det spelar ingen roll.

Men jag har inget minne av att någon reagerade på att de inte trodde att jag skulle klara bära dem tiden ut.

*kl*
Jag har gjort två koniseringar (de fick inte bort allt första gången) och skulle sen sätta in spiralen igen, då var jag visst gravid :angel: Tyvärr så förlorade vi det barnet i v11+1 men efter bara en men så blev jag gravid igen och nu ligger en prinsessa på 16 dagar bredvid mig :love: Jag gick dessutom över tiden med henne, sattes igång pga preklampsi. Frågade min bm under graviditeten om cerklage men de kollade inte ens om det behövdes utan nu för tiden så kollar man bara om kvinnan visar tecken på att inte kunna gå full tid.
Summa sumarum: trots två koniseringar tätt efter varandra så hade jag inga som helst problem att bli gravid, snarare tvärtom. Ingen av graviditeterna var planerad. Hade inte heller några problem att gå full tid utan dottern är född i v40+3. :)

Jag gjorde en konisering i julas och fick då veta att det blir lättare att bli gravid efteråt, men även att det finns en liten risk för att barnet ska födas lite för tidigt.. men inget farligt..

Ja är dock inte gravid, inte försökt och aldrig varit :)

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 278
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur