Få bandaget att sitta kvar

Constance

Trådstartare
Unghästen (2 år) har gjort illa sig på utsidan av kotan och så som läget är nu i hagen så behöver det vara omlagt.

Men hur 17 ska jag göra för att få bandaget att sitta kvar runt kotan/karleden utan att glida upp?

Sv: Få bandaget att sitta kvar

Silvertejp :idea:!

Kanske låter lite skumt men det funkar faktiskt alldeles utmärkt.

blir inte silvertejp lite stelt? Är det ett stort sår eftersom du skrev bandage? Jag skulle iaf ha lindat om allt vad du nu har under med vetflex (finns på apotek) har alltid funkat toppen på Flipa, just nu har vi en kompress närmast såret och sedan någon klistervadd jag fick från kliniken och sen för säkerhets skull vetflex överst, sitter i flera dagar =)

30715410.jpg

Klipp upp en av din gammla strump byxer och trä på den över bandaget :idea:
Az

Det finns väl självhäftande lindor? Kanske blir lite dyrt i längden om man ska lägga om det var och varannan dag... Eller iof har jag sett återanvändningsbara självhäftande lindor. Det flexar bra också, tycker jag :)

blir inte silvertejp lite stelt?

Det är inte meningen att man ska bandagera med silvertejpen. Det går däremot alldeles utmärkt att sätta ett varv med silvertejp i ovan- och nederkanten om man bara vill ha ett lite löst bandage som ska kunna "andas" på ett mindre område som man inte vill ska bli smutsigt.
Annars kan man som sagt lägga ett helt bandage på det sätt som PiperGarden beskriver men det blir ju tätare eftersom man då även behöver ha något underlägg/vadd som fördelar trycket.

Tack alla för era svar! :)

Jag har provat linda med bara kompress och vetflex-linda men det glider bara upp.
Jag har även provat med kompress, "vaddlinda" (typ bomull på rulle) och vetflex men det glider också upp lite grann.
Frågan är om jag inte drar åt det tillräckligt? Det kasar liksom upp i nederkant vid kotan. Uppe ovanför kotan ligger det stilla.

Såret är ca 3 cm i diameter. Jag vill lägga bandage för att skydda såret för lera och smuts.

Oki, vad jobbigt... om du har bomull emellan så kan man ju dra åt mycket hårdare iaf, men kan du inte försöka hitta något självhäftande att sätta över kompressen och sedan bara linda ett skydd runt/över med vetflex, vet inte vad den där vadden vi fick från kliniken heter men har tidigare också provat zink-plåster som har suttit kvar bra i pälsen (men dessa kanske blir lite för små?) Annars blir det ju som PiperGarden skrev att linda hela vägen, men det blir ju lite mer omständigt och kanske inte så optimalt att ha i hagen...

Ja, jag kanske kan göra så. Alltså sätta fast kompressen med något och sedan bara några varv med vetflex. Funkar det med någon form av plåstertejp? Jag tänker sån kirurgtejp eller dyligt, fäster det i pälsen?

Smart :idea:
En kompis föreslog att jag skulle sätta ett sånt benskydd i neopren som täcker kotan för att stabilisera det. Men jag tänkte att det kanske blir för varmt?

Ett neopren skydd kanske skulle fungera om det bara gäller tiden hästen är i hagen, det är ju inte jätte varmt ute nu....

Oj, det vet jag faktiskt inte, har bara provat den här vadden plus zinkplåster... Kanske blir det enklare att hitta något som fäster om du rakar området kring såret? då borde ju kirurgtejp funka bra... Annars skulle jag också kunna tänka mig att ett neoprenskydd skulle kunna fungera, tror inte heller att det blir för varmt, men det blir ju som sagt mer klumpigt än ett "litet" plåster ;)

Var försiktigt med vetflex direkt mot benet/huden om det ska sitta en längre stund. Vet inte om min häst har någon allergi eller är extra känslig men hon fick små sår av vetflex när hon hade direkt mot huden

Senast ändrad:

Oj då det lät inte alls bra... hur länge satt det? färg på huden? På Flipa har jag bytt nu ca var 3:e dag i 2 veckors tid och inte märkt något... Kan det bero på hur varmt det är ute också kanske...???

Det blev nästan som små brännsår. Men detta var i augusti så det var varmt i och för sig. Och så är hon väldigt känslig för skav över lag. Det räckte med ett dygn så uppstod såren

Det blev nästan som små brännsår. Men detta var i augusti så det var varmt i och för sig. Och så är hon väldigt känslig för skav över lag. Det räckte med ett dygn så uppstod såren

Tryckskador kan se ut som små brännsår och det är därför man alltid ska ha nåt som fördelar trycket under som t ex Cellona polstervadd som finns att köpa på apoteket.

Okey, tack vad skönt, då kanske jag inte behöver vara så orolig ändå, blev lite nervös ett tag ;) men det är sant, man kanske alltid ska ha något slags tryckfördelande under ändå, jag har faktiskt inte tänkt på det eftersom jag sätter vetflexen rätt löst ändå...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka