Få bandaget att sitta kvar

Sv: Få bandaget att sitta kvar

Tryckskador kan se ut som små brännsår och det är därför man alltid ska ha nåt som fördelar trycket under som t ex Cellona polstervadd som finns att köpa på apoteket.

Jo jag vet men veterinären la bandaget och sa att det skulle vara så. Numera får inte veterinärer bandagera mina hästar, ingen får bandagera mina hästar utom jag. Och det har nämnts i tråden vetflex med bara en kompress under vilket jag helst vill avråda från.

Jo jag vet men veterinären la bandaget och sa att det skulle vara så. Numera får inte veterinärer bandagera mina hästar, ingen får bandagera mina hästar utom jag. Och det har nämnts i tråden vetflex med bara en kompress under vilket jag helst vill avråda från.

kl
är det smuts och lera i hagen skulle jag överväga att ha hästen inne. Lägger man ett omslag och så kan man ge sig tusan på att det glider in gegga där och då skyddar ju inte omslaget ett dugg utan tvärtom stänger in den tillsammans med såret.
gulan

Jag fattar inte? Sitter såret på utsidan av kotan är det väl inte svårt att linda? Glida upp? Det glider väl isf ner?

Tänker samma sak.
Att linda en kota är väl det absolut enklaste man kan linda?

Alltså såret sitter precis i nederkant av kotan, i höjd med karleden fast på utsidan. Vad säger man att det heter?

Därför jag skrev "Men hur 17 ska jag göra för att få bandaget att sitta kvar runt kotan/karleden utan att glida upp?"

Iaf, idag var såret så fint så han fick gå utan "bandage" idag.

Hur kan nånting glida upp? Glider det ner spelar det väl inte så stor roll om såret sitter där det gör.

Men lindar man över och under kotan så kan ett bandage omöjligt glida?
Eller drar du inte åt NÅNTING?

Alternativet är ju att din häst är annorlunda skapt än alla andra hästar, och kotan är mindre än kotben och skenben.

Därför undrade jag bl.a. om jag inte drog åt tillräckligt????

Jag har iaf inte haft något problem med att få bandaget att sitta kvar tidigare...

Prova linda ditt eget ben med vadd och sen vetflex, så ska du se att du kan dra rätt mkt innan det blir för stramt :idea: kan helt enkelt vara så att du lindar för löst

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka