Extremt långhårigt föl.

Springsteen

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av riktigt långhåriga föl?

Mitt föl har väldigt tjock och lång päls - så tjock att hon inte kan vara ute en solig dag utan att bli svettig.
Hon blir trött och måste tas in på dagarna för att hon inte klarar av att vara ute i värmen. Hon ligger helt
utslagen om hon tvingas vara ute och diar knappt.

Så självklart får dom gå in, de står inne från 11-12 till 18-19 på kvällen.

Så fort det är molnigt så är hon pigg som en mört och står inte still mer än sekunder åt gången.
Men hon klarar inte av sol och värme och det känns inte riktigt normalt?

Sv: Extremt långhårigt föl.

Jag har haft en sådan. Hon hann aldrig fälla sin fölpäls första året. En del föl föds
med vinterpäls. Det kanske är vanligare på ponnyföl. Min är 50% Newforest och 50% fullblod och hon såg ut som en ryamatta.

Jag har oxå varit med om det, att fölet föddes med ganska lurvig päls och aldrig hann fälla den:)
Det är ju heller inte supersommarvärme så det kan säkert oxå påverka att pälsen inte åker av.

Hon fäller ganska duktigt, så jag hoppas på att hon tänker fälla lite mer päls, hon är 8 veckor.
Hon var både sjuk och prematur (Mycket, mycket liten och otroligt mager) när hon föddes så det kanske spelar in?

Då tror jag att hon hinner tappa en del innan sommaren är slut:) Alldeles säkert att det beror på sjukdomsbilden vid födseln, energin gick åt annat än att fälla päls:)

Har sett bilder i andra trådar, hon är olagligt söt den lilla:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 431
Senast: Fetaost
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar