extra Stelkrampsvaccin?

Sv: extra Stelkrampsvaccin?

En av mina veterinärer var ute idag och jag frågade henne, hon sa att de direktiv hon hade fått var att INTE vaccinera vid tex en vanlig sårskada om hästen var vaccinerad inom 2 månader.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

En vanlig sårskada räknas väl inte som "riskfylld" vad gäller stelkramp?

Och två månader är ju relativt kort tid.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

En av mina veterinärer var ute idag och jag frågade henne, hon sa att de direktiv hon hade fått var att INTE vaccinera vid tex en vanlig sårskada om hästen var vaccinerad inom 2 månader.

Ja två månader är ju väldigt nära inpå och då förstår jag om de inte vaccinerar igen. Men säg att det gått ett halvår sedan vaccinationen. Då vaccinerar de med stelkramp igen vid sårskada. Har de gjort de gånger jag varit med. Men om detta ändrats på senaste året är det en annan femma. Om det är nya rutiner kring detta: Finns det att läsa om någonstans?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 954
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp