extra Stelkrampsvaccin?

bigganl

Trådstartare
Mitt sto beräknas föla runt 20 juli.
Hon fick sina vaccinationer i november 2012. (stelkramp och A2).
Bör jag stelkrampsvaccinera henne igen? När är lämpligast i så fall?
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Jag brukar ge mina ston stelkrampsspruta en månad innan beräknad fölning. Det ska göra att fölet får del av vaccinet.

Piggy
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Jag vaccinerade som dig och har inte haft en tanke på att vaccinera igen eftersom det blir alldeles för tätt att vaccinera med stelkramp igen , man ska väll vaccinera med stelkramp vart 3 år _men_ kan ge en gång per år ?

Frågan är om man kan ge tätare än då eller om det inte är bra .

Mia
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Min veterinär rekommenderar att man alltid ger dräktiga ston en månad innan fölning just för att fölet ska få del av vaccinet. Jag har ston som har fått föl flera år i rad och då också fått stelkrampsvaccin varje år.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Min veterinär rekommenderar att man alltid ger dräktiga ston en månad innan fölning just för att fölet ska få del av vaccinet. Jag har ston som har fått föl flera år i rad och då också fått stelkrampsvaccin varje år.

Ja har jag sagt något om det ???
Frågan är om hästen har fått en stelkramp och det bara går ca 6 månader mellan dessa OM man kan ge stelkrampen igen ???
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Min veterinär avråder från att trycka i mer vaccin. Mina ston får vartannat el vart tredje år.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Jag undrar eftersom vissa menar att det är bra att vaccinera rätt nära inpå fölning för att fölet ska¨få mera antikroppar. Men just eftersom hon är relativt nyvaccinerad vet jag inte om det är ok att vaccinera igen eller om det öht är nödvädigt. De som är vana avelsarbete kan säkert detta.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Jag har slutat vaccinera månaden innan om stoet är vaccinerad samma år eller året före. Jag tror inte det är bra att övervaccinera.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

KL

Tack för alla synpunkter! Det är både mitt och hästens första föl så det känns bra att få åsikter från er som varit med tidigare.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

De veterinärer jag frågat säger olika saker. Därför undrar jag hur de som är vana avel gör?

Jo du. Till och med vi inom aveln gör ju olika. Det ser du ju här ;)

Men vi hör till dom som fortfarande vaccinerar strax före fölning. Varje år.

Och det, så länge veterinärkåren inte kan komma med en enhetlig info om behovet.

Vill liksom ha det på pränt. :D

AM
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Stelkramp är något jag inte tror att man någonsin behöver vara rädd att övervaccinera mot, däremot skall man vara väldigt rädd för att så att säga undervaccinera mot det. Det finns en anledning till att även om häst eller människa för den delen som är korrekt vaccinerad ALLTID skall fylla på med ytterligare nytt vaccin om en riskskada uppstår. Ingen veterinär tex opererar utan att fylla på stelkrampsvaccinet i hästen även om den så fått en spruta bara någon månad innan. Nyaste rönet nu tydligen är att alltid fylla på stelkrampsvaccinet vid hovskada/hovböld om vaccinet inte getts de sista månaderna. Tydligen hade det sista året varit ett par olika hästar som fått stelkramp just från hovbölder (vilket ju även var vad som drabbade en gdk hingst för några år sedan) och dessa var fullt vaccinerade enl praxis vilket alltså inte räckte.

Anledningen att man skall vaccinera så nära fölningen är ju för att vaccinet då även går över i fölets blodomlopp något som ju inte sker om vaccinet ges för tidigt.

Mina ston har alltid fått stelkrampen och sista virusabort sprutan 1 månad före beräknad fölning oavsett när de har sin egentliga vaccinering.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Stelkramp är något jag inte tror att man någonsin behöver vara rädd att övervaccinera mot, däremot skall man vara väldigt rädd för att så att säga undervaccinera mot det. Det finns en anledning till att även om häst eller människa för den delen som är korrekt vaccinerad ALLTID skall fylla på med ytterligare nytt vaccin om en riskskada uppstår. Ingen veterinär tex opererar utan att fylla på stelkrampsvaccinet i hästen även om den så fått en spruta bara någon månad innan. Nyaste rönet nu tydligen är att alltid fylla på stelkrampsvaccinet vid hovskada/hovböld om vaccinet inte getts de sista månaderna. Tydligen hade det sista året varit ett par olika hästar som fått stelkramp just från hovbölder (vilket ju även var vad som drabbade en gdk hingst för några år sedan) och dessa var fullt vaccinerade enl praxis vilket alltså inte räckte.

Anledningen att man skall vaccinera så nära fölningen är ju för att vaccinet då även går över i fölets blodomlopp något som ju inte sker om vaccinet ges för tidigt.

Mina ston har alltid fått stelkrampen och sista virusabort sprutan 1 månad före beräknad fölning oavsett när de har sin egentliga vaccinering.

Var finns de rönen för jag har fått för mig att är det något Vaccin som du ska vara försiktig att övervaccinera mot är just Stelkramp ?

Vore skönt att få klarhet i hur ofta man törs stoppa på en spruta .
 
Senast ändrad:
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Har aldrig hört talas om några risker med att övervaccinera stelkramp utan just tvärtom att aldrig lita enbart på vaccineringen utan alltid fylla på hellre en gång för mkt än en gång för lite. Det med hovskador var min vet som sa när jag rådfrågade henne om en som trampat in tåkappan i sulan och inte var hundra fräsch efter det, ett par dagar innan hon var här i annat ärende.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Jag vaccinerar också en månad innan fortfarande.
Tills någon förklarar varför jag inte ska fortsätta med det.
 
Sv: extra Stelkrampsvaccin?

Ha ha! Ja jag kanske inte blev så mycket klokare men det är intressant att höra hur andra gör och hur ni resonerar ändå. Det borde inte vara stor risk för övervaccinering av stelkramp tycker jag. Om hästen får en sårskada brukar de ju ge en extra stelkrampsspruta för säkerhets skull. Då skulle ju de också innebära en risk tycker jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 954
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp