Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar ge mina ston stelkrampsspruta en månad innan beräknad fölning. Det ska göra att fölet får del av vaccinet.
Piggy
Min veterinär rekommenderar att man alltid ger dräktiga ston en månad innan fölning just för att fölet ska få del av vaccinet. Jag har ston som har fått föl flera år i rad och då också fått stelkrampsvaccin varje år.
samma här..Min veterinär avråder från att trycka i mer vaccin. Mina ston får vartannat el vart tredje år.
De veterinärer jag frågat säger olika saker. Därför undrar jag hur de som är vana avel gör?Ring din veterinär om du är osäker
De veterinärer jag frågat säger olika saker. Därför undrar jag hur de som är vana avel gör?
Stelkramp är något jag inte tror att man någonsin behöver vara rädd att övervaccinera mot, däremot skall man vara väldigt rädd för att så att säga undervaccinera mot det. Det finns en anledning till att även om häst eller människa för den delen som är korrekt vaccinerad ALLTID skall fylla på med ytterligare nytt vaccin om en riskskada uppstår. Ingen veterinär tex opererar utan att fylla på stelkrampsvaccinet i hästen även om den så fått en spruta bara någon månad innan. Nyaste rönet nu tydligen är att alltid fylla på stelkrampsvaccinet vid hovskada/hovböld om vaccinet inte getts de sista månaderna. Tydligen hade det sista året varit ett par olika hästar som fått stelkramp just från hovbölder (vilket ju även var vad som drabbade en gdk hingst för några år sedan) och dessa var fullt vaccinerade enl praxis vilket alltså inte räckte.
Anledningen att man skall vaccinera så nära fölningen är ju för att vaccinet då även går över i fölets blodomlopp något som ju inte sker om vaccinet ges för tidigt.
Mina ston har alltid fått stelkrampen och sista virusabort sprutan 1 månad före beräknad fölning oavsett när de har sin egentliga vaccinering.
Min veterinär avråder från att trycka i mer vaccin. Mina ston får vartannat el vart tredje år.