Extra protein

Lucern innehåller 8,5 mj samt 105 gr smrp per kg foder, muskel innehåller 12 mj och 370 smrp per kg foder. Ger du 1 kg lucern, så behöver du ge 3,5 hg muskel för att uppnå samma ande protein men istället får du en lägre andel mj ca 4 per giva.

Om du då skulle sätta ihop en foderstat på lusern VS muskel, hur skulle det då se ut? Om vi då tar en häst som min som går på mycket magert bete (kan knappt kallas bete). rids 5 dagar i veckan, minst 1 lektion eller padock pass/ vecka Sedan är i alla fall minst 3 av resten riktiga motionspass. Hon har vart kraftigt överviktig när jag köpte henne, vilket hon inte är nu. Man kan känna revbenen, men hon är lite bukig och börjar bli tom över rygg. Men har som sagt lätt för att lägga på sig! Hon kommer i alla fall gå på "bete" september ut om gräset räcker! :)

Om du då skulle sätta ihop en foderstat på lusern VS muskel, hur skulle det då se ut? Om vi då tar en häst som min som går på mycket magert bete (kan knappt kallas bete). rids 5 dagar i veckan, minst 1 lektion eller padock pass/ vecka Sedan är i alla fall minst 3 av resten riktiga motionspass. Hon har vart kraftigt överviktig när jag köpte henne, vilket hon inte är nu. Man kan känna revbenen, men hon är lite bukig och börjar bli tom över rygg. Men har som sagt lätt för att lägga på sig! Hon kommer i alla fall gå på "bete" september ut om gräset räcker! :)
Om det går åt mer protein eller inte är inget jag kan svara på. Men enligt mig behöver en häst som har dåligt musklad rygg och samtidigt bukig, för övrigt inte tjock, träna magmusklerna. Jobbar den rätt kommer bukmusklerna stärkas och hängbuken minska då musklerna håller upp den, samtidigt som överlinjen stärks.:)

Om det går åt mer protein eller inte är inget jag kan svara på. Men enligt mig behöver en häst som har dåligt musklad rygg och samtidigt bukig, för övrigt inte tjock, träna magmusklerna. Jobbar den rätt kommer bukmusklerna stärkas och hängbuken minska då musklerna håller upp den, samtidigt som överlinjen stärks.:)

Håller helt och hållet med dig. Men hur mycket vi än jobbar med magmusklerna och övrig muskulatur så kommer dom inte på det sätt jag vill. Hon behöver ju rätt mat för att även kunna bygga muskler men jag vill ju inte mata bara för mata. Jag har hållt på med travhästar i hela mitt liv och att gå över till islandshästar är en stor skillnad i mat behov! Sen tränas dom ju inte på samma sätt även om min donna tränas lite som en travhäst i hennes motionsträning! Svårt med mat och ännu svårare när det inte finns någon analys att gå efter!!

Håller helt och hållet med dig. Men hur mycket vi än jobbar med magmusklerna och övrig muskulatur så kommer dom inte på det sätt jag vill. Hon behöver ju rätt mat för att även kunna bygga muskler men jag vill ju inte mata bara för mata. Jag har hållt på med travhästar i hela mitt liv och att gå över till islandshästar är en stor skillnad i mat behov! Sen tränas dom ju inte på samma sätt även om min donna tränas lite som en travhäst i hennes motionsträning! Svårt med mat och ännu svårare när det inte finns någon analys att gå efter!!
Jag har helt annan erfarenhet. Inga muskler och buk, då saknas det protein. Men det är ju svårt säga direkt utan att se hästen och veta mer. Dock så hade jag en häst med buk och inga muskler och bytte till grovfoder med rätt kvot och han fick bort buken samt muskler....men det var min häst det och min historia....

Min första fråga blir, räcker gräset till att täcka behovet av strå?

Min blir smal lätt. Går på mkt magert bete. Ger henne vanlig pellets 0,7 dl med extra protein i. Vad den nu heter... Granngårdens. Och sedan 2 dl muskel. Och 1 1/2 dl linfröolja och 1 skopa vitt pulver till håret. Salt vid behov. Hon är superfin. Blänker som attans, mjuk fin päls i kanonskick, trots kli i våras och superkropp med fina muskler.

Egentligen är ju hö/gräs bäst. Bra hö då alltså. Men hon behöver extra för att inte bli för smal. Resten av gänget, förutom en 2-åring klarar sig.

Min islandshäst faller ganska lätt ur över ryggen - blir dock inte bukig då, utan får vid lite för magert bete också uppdragen buk, vi kallar honom då "vinthunden" (till skillnad från de runda kompisarna...). Han har sedan mitten av sommaren fått 7 dl lusernpellets (uppblött), 3 dl Krafft Muskel, 5 dl havre samt mineraler och nu när han sätter mycket päls även B-vitamin. Han får också något kilo hö per dag utöver betet, och de har fri tillgång till halm i ligghallarna. Detta håller han sig fin på (jättesnygg i kroppen just nu) och det är så vi löser problemet "svårfödd häst på bete ihop med lättfödda kompisar". :D Min häst verkar - på gott och ont - helt ha missat det där med att islandshästar skulle ha lättare att ta upp näring...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat