Extra poäng?

Sv: Extra poäng?

Flickornas tränare säger till dem att gå in och se ut som om de äger banan! Som en av våra bästa ponnyryttare alltid gör. Och hon vinner ofta också!

Ja, det funkar verkligen! Inte minst för att hästen känner av ens inställning och ger det lilla extra. En stolt häst är en vacker häst!

MIn ridlärare tipsade mig om att överdriva rörelsen med handen i skritten för att det skulle se ut som hästen skrittade stort. har funkat väldigt bra!:)

Att rida snällt och schysst mot sin häst, som många sagt, uppskattas oftast av alla inblandade. :banana: :D

Min tränare som är dressyrdomare säger att hon vill se en bra schvung och bra fart på hästen när man rider in för att hälsa på domaren. Det ger hon extra poäng för.

Dom flesta domarna föredrar en häsr med lite fsrt framför en häst som saknar schvung och framåt bjudning, så det stämmer nog riktigt bra:)
dom hästarna som har tempo hela pogrammet får oftast högre poäng

jag kommer med ett litet inlägg. om man har en häst som är mycket svår att sitta på i traven, tycker ni att det är bättre att man rider något i undertempo, fast med bjudning, om man då kan sitta snyggare, eller att man satsar mer fast än sitsen då blir ostadigre? vilket drar mest poäng?

jag hade en häst med mycket gång och han vart då stor och studdsig då red jag i ett lite långsammare tempo just för att slippa komentarerna som kom ner i sadeln osv, visst förlorade jag lite poäng på det men det såg löite mer hyffsat ut en att stuttsa runt

Min syster som hjälper mej på tävlingarna (eller dom ggr hon är med) säger "tänk att ni är störst bäst och vackrast" :rofl: och min tränare säger "tänk att du ska rida över domarjäveln" om h*n ser sur ut :)
Och det är inte så illa som det kanske lät, hon menar att jag ska rida som bara f*an :D

Och som någon sa tidigare, inte sparka och rycka, sitt och låtsas om ingenting istället, drivningen kan man ju dölja.. ;) När man rider en seg häst så kan man "sparka" till den så att domaren inte ser, tex på A kortsidan eller med skänkeln som inte domaren ser.. :)

klappa om hästen mkt (ja kanske inte om det har varit katastrof, då räcker det med några klappar) när du går ut från banan, då kanske domaren tänker "jaha men det kanske inte va så illa då eftersom ryttaren är så nöjd" :idea:

:bow::bow:

se till att ha hästen rätt ställd i hörnet och rid alla hörnpasseringar, tappar många poäng på att slarva med det.

hon kanskne inte tg hörnen som man ska, visa tror att mans ka rida rakt in i hörnet sen rakt ut igen det gäller ju att böja hästen i en fin kurva

Om man ler kanske Domaren får ett bättre intryck av en - Istället för att se arg eller sur ut? :idea:;)

Klappa ordentligt efteråt, även fast det kanske inte har kännts toppen. Det ger ett bra intryck!

Jag har fått kommentarer flera gånger när det är serpentiner

-Rider inte ut i hörnen

:confused: Och då är det bara bedömning på bågarna,,inte hörnet innan eller efter.

Fast serpentinerna börjar ju vid A eller C och avslutas vid C eller A, och troligtvis tycker domaren att du rider ut för mycket i början av första och sista bågen, alltså i hörnet som inte är ett hörn eftersom du rider serpentiner. Hoppas du förstår vad jag menar!

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 992
Senast: Krålus
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.