M
mjauen
Har ni några tips på hur man kan få extra poäng på en dressyrtävling, typ se glad ut i hälsningen eller liknande?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ni några tips på hur man kan få extra poäng på en dressyrtävling, typ se glad ut i hälsningen eller liknande?
Jag ger extrapoäng till manliga ryttare som rider med rött läppstift.
Precis! Det tycker jag märks ganska tydligt. Om man har en häst som inte är någon superstjärna(alltså gångartsmässigt) men man ändå rider snyggt och prydligt och ordentliga vägar, ut i hörnen osv, så kan man ta bra många poäng mer än en häst med supergång där ryttaren slarvar med vägarna osv.någranna vägar o prydlig ritt.. även om hästen inte går stdigt i form i alla gångarter, elr har värsting steg. så brukar en fin uppvisning alltid ge + poäng!
Precis! Det tycker jag märks ganska tydligt. Om man har en häst som inte är någon superstjärna(alltså gångartsmässigt) men man ändå rider snyggt och prydligt och ordentliga vägar, ut i hörnen osv, så kan man ta bra många poäng mer än en häst med supergång där ryttaren slarvar med vägarna osv.
Som ett ex, så fanns det en nordsvensk som ofta tävlade på samma tävlingar som jag tidigare. Han vann i princip jämt, även fast det fanns snygga dyra halvblod med gång med. Varför? Han gick i en stadig form, ryttaren red mjukt,snyggt och prydligt, och ordentliga vägar.. Så det vinner man mkt på!
Jag använder gärna skalan uppåt till ekipage som verkligen är i samspel med sin häst. Det är otroligt många som är i "krig" inne på banan. Jag vill se mjuk ridning, nöjda hästar.
Sen att rida nogranna vägar & korrekta hörnpasseringar tjänar man alltid på.
Och som ngn ovan skrev, att låtsas som det regnar om hästen inte känns 100 %. Aldrig ta konflikt inne på banan utan le och se ut som "här går det prima minsann!"
Jag vet att när vi var på en dressyrtävling så var det en manlig domare som dömde. Och han gav "extra poäng" till en tjej för att hon hade rött läppstift...
Sen är det viktigt att tänka vinnare. Att tro på sig själv & sin häst. Att våga visa upp sin häst och inte se ut som "vi är ändå sämst och har inget här att göra". Var stolt över din häst!