Extra poäng?

M

mjauen

Har ni några tips på hur man kan få extra poäng på en dressyrtävling, typ se glad ut i hälsningen eller liknande?

Sv: Extra poäng?

Jag vet att när vi var på en dressyrtävling så var det en manlig domare som dömde. Och han gav "extra poäng" till en tjej för att hon hade rött läppstift...

Själv tycker jag att det är urfånigt att få högre betyg för att ryttaren har sminkat sig. Det har väl inget med själva ritten att göra.

Men att se glad ut när man tävlar är det ju inget fel på. Det är alltid jag, och jag får alltid bra omdömen.

Så det skulle jag prova om jag var du. Sen får du väl finslipa din ridning och din häst ner till minsta detalj. Gör du det så behöver du nog inga extra poäng.

Mvh// Charlotte :cool:

Har ni några tips på hur man kan få extra poäng på en dressyrtävling, typ se glad ut i hälsningen eller liknande?

Mitt tips är att försöka dölja de problem du eventuellt känner under din ritt. Ett typexempel är de ryttare som inte tycker hästen/ponnyn går ordentligt framåt. Några av dessa ryttare låtsas att det regnar och rider mjukt, om än då något långsamt kanske, och det ser ofta trevligt och avvägt ut. Visst kommer det en påpekan från en bra domare om hästens möjligtvis svaga bjudning men då inte ryttaren skyltat med problemet så kan en och annan poäng räddas. Andra visar tydligt att de är missnöjda och sparkar på för kung och fosterland. Dressyrbanan är inte en plats att korrigeringsrida hästen på och poängen dyker betydligt när ryttarens missnöje syns lika tydligt som en nudist på nordpolen. Man får aldrig glömma att hästen inte bett om att få tävla och hur den än beter sig inne på banan så bör den få en klapp efter avslutad ritt och inte en tydlig spark. Ser jag sådant så kan jag säja att betyget på allmänt intryck ligger i riskzonen.

Senast ändrad:

någranna vägar o prydlig ritt.. även om hästen inte går stdigt i form i alla gångarter, elr har värsting steg. så brukar en fin uppvisning alltid ge + poäng!

någranna vägar o prydlig ritt.. även om hästen inte går stdigt i form i alla gångarter, elr har värsting steg. så brukar en fin uppvisning alltid ge + poäng!
Precis! Det tycker jag märks ganska tydligt. Om man har en häst som inte är någon superstjärna(alltså gångartsmässigt) men man ändå rider snyggt och prydligt och ordentliga vägar, ut i hörnen osv, så kan man ta bra många poäng mer än en häst med supergång där ryttaren slarvar med vägarna osv.

Som ett ex, så fanns det en nordsvensk som ofta tävlade på samma tävlingar som jag tidigare. Han vann i princip jämt, även fast det fanns snygga dyra halvblod med gång med. Varför? Han gick i en stadig form, ryttaren red mjukt,snyggt och prydligt, och ordentliga vägar.. Så det vinner man mkt på!

Precis! Det tycker jag märks ganska tydligt. Om man har en häst som inte är någon superstjärna(alltså gångartsmässigt) men man ändå rider snyggt och prydligt och ordentliga vägar, ut i hörnen osv, så kan man ta bra många poäng mer än en häst med supergång där ryttaren slarvar med vägarna osv.

Som ett ex, så fanns det en nordsvensk som ofta tävlade på samma tävlingar som jag tidigare. Han vann i princip jämt, även fast det fanns snygga dyra halvblod med gång med. Varför? Han gick i en stadig form, ryttaren red mjukt,snyggt och prydligt, och ordentliga vägar.. Så det vinner man mkt på!

Håller helt klart med. Vägarna är A och O (eller hur man säger)

Ett annat tips är att samla upp hästen lite extra innan en ökning. Då bli ökningen mer effektfull även fast ökningen i sig inte var 100 procentig. Det kan ge extra poäng! :idea:

jah vet inte om detta ger "extra" poeng, men kanske gör det det.
se glad ut,när du hälsar gör ordentliga rörelser för att få ett gott intryck,håll hakan högt, pressa ihop skulderbladen, trampa ner hälen.
då får ni iallafall en bra halt/hälsning och förhoppningsvis ett bra intryck.:D en sak som alla domare "alltid" klagar på är att man gör för små volter.
när du till ex. ska göra en 15 m. volt, tänk att du ska göra en 20 m.
i övrigt har jag bara det jag nämt tidigare, SE GLAD UT, LE!!!!
samla innan en ökning då märks det mer.
visa domaren att: HÄR KOMMER VI!!!!!!!!!!:D:D

Om du har en häst som är svår att göra en bra ökning på kan detta vara ett bra tips.
Innan ökningen börjar kan man rida nästan i ett "undertempo" och lika dant efter ökningen. Då märks verkligen skillnaden. :) Så det är bättre att samla ordentligt innan ökningen och rida i ett ganska långsamt tempo, än om att du skulle ridit i samma friska tempo hela tiden. Då skulle ökningen inte märkas lika mycket.

Jag använder gärna skalan uppåt till ekipage som verkligen är i samspel med sin häst. Det är otroligt många som är i "krig" inne på banan. Jag vill se mjuk ridning, nöjda hästar.

Sen att rida nogranna vägar & korrekta hörnpasseringar tjänar man alltid på.

Och som ngn ovan skrev, att låtsas som det regnar om hästen inte känns 100 %. Aldrig ta konflikt inne på banan utan le och se ut som "här går det prima minsann!" :D

Sen är det viktigt att tänka vinnare. Att tro på sig själv & sin häst. Att våga visa upp sin häst och inte se ut som "vi är ändå sämst och har inget här att göra". Var stolt över din häst!

Varför bara se glad ut i hälsningen?
Le, le och åter le under hela ritten - det ska inte se ut som om det är en plåga att rida :cool: (Råd från min gamla dressyrtränare)

Immer

Som flera sagt, samla gärna traven lite innan en travökning för att få mer effekt.
Nogranna vägar är väldigt viktiga!
Symmetrin i volter osv, och att de är så stora som de ska vara.

Jag som har en häst som gärna trampar runt i halten har fått rådet att hellre rida fram ur halten för tidigt (när jag känner att hästen är påväg att trampa runt) än att försöka korrigera den för mycket, ur poängsynpunkt.
Dölj eventuella problem så väl som möjligt:)

Sen tror jag de flesta domare uppskattar en ryttare som ler, även om det kanske är svårt om man är väldigt nervös:D

Jag använder gärna skalan uppåt till ekipage som verkligen är i samspel med sin häst. Det är otroligt många som är i "krig" inne på banan. Jag vill se mjuk ridning, nöjda hästar.

Sen att rida nogranna vägar & korrekta hörnpasseringar tjänar man alltid på.

Och som ngn ovan skrev, att låtsas som det regnar om hästen inte känns 100 %. Aldrig ta konflikt inne på banan utan le och se ut som "här går det prima minsann!" :D

Exakt. :bow:

Inte för att jag hör hemma på detta forumet... :angel: Men att andas från magen och sträcka på sig ger alltid ett intryck av gott självförtroende.

Jag vet att när vi var på en dressyrtävling så var det en manlig domare som dömde. Och han gav "extra poäng" till en tjej för att hon hade rött läppstift...

Det där lät ju inte klokt? Det borde endast vara själva ritten som bedömdes. Nej, då är nog hoppning bättre, på det viset.

Sen är det viktigt att tänka vinnare. Att tro på sig själv & sin häst. Att våga visa upp sin häst och inte se ut som "vi är ändå sämst och har inget här att göra". Var stolt över din häst!

Flickornas tränare säger till dem att gå in och se ut som om de äger banan! Som en av våra bästa ponnyryttare alltid gör. Och hon vinner ofta också!

När du rider serpentiner så rid "böjarna" så bara ytter fram och ytter bak går ca 2 steg på spåret... då ser bågen rundare ut:)

Har du en häst som har svårt att stå still så kan du pressa handen mot manken i halten - vet inte hur men de funkar alltid:D

SE GLAD UT:) även om man inte får extrapoäng kan man få en kommentar av domaren att de ser harmoniskt ut eller liknande å de är alltid kul:bump:

Ett till tips på halterna: står det ca 6 sekunder så stå 9 för att visa att hästen verkligen kan stå stilla. Lika i halt - hälsning. stå still någon sekund, hälsa lugnt och låt sedan hästen stå någon sekund igen så du inte stressar iväg... de ger dessutom en avslappnad start på ritten och jag garanterar att domaren märker det.

gjorde ett litet eperiment en gång.. pållen min laddar så i galoppökningarna att han lika gärna skulle kunna hoppa 140cm i slutet av den, så jag tänkte kolla va som funkade bäst. första starten försökte jag fajtas med honom och andra satt jag bara, andades och lät honom öka som han ville. Båda ggrna var hemskt mycket över tygel men andra klassen fick högre poäng:d:D dessutom sabbades inte resten av ritten för att min galna arab tror att vi rider galoppökningarna på tid:bow::p fick kommenatarer som: "lugn och fokuserad trots pigg och glad häst" :D

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 992
Senast: Krålus
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.