Extra god mat?

Bismark

Trådstartare
Ja nu har min 11-mån Phaléne slutat äta sin mat igen. Någon som vet nån extra god och smaskig mat? Torrfoder är det jag är ute efter.

Har testat ett par sorter men hon äter ungefär 2kg av varje sen är det inge gott längre. Det som har funkat längst är Hills puppy men nu är även det ratat.

Har provat: ANF oxygen(?), Pro plan, Hills puppy, Magnussons Meat & Biscuit samt en del voxenfoder i de sorterna med. Men inget passar henne. Funderade på Royal Canin Sensible?

Någon som har en extremt kräsen hund som har tips?

Sv: Extra god mat?

ställ ner maten och vänta. Blir han hungrig nog så äter han. Han dör itne av att matvägra ett par dar.

som escodobe redan sagt. Om han vill inte vill äta kan han slippa. Ställ ner skålen , äter han inte så ta upp den igen så får han vänta med mat tills nästa dag. Hundar mår absolut inte dåligt av fasta.

Hade en hund som knappt åt något på 2 veckor.
Pratade med uppföddaren & han talar om att fadern va för jäklig med det imellanåt oxå.

Var helt förtvivlad.
Vet hur jobbigt det är, vill ju sin hunds bästa.

men det är ovanligt att en hund inte äter efter ett tag. Jag tippar på att din hund+ fadern var ett undantag.

Är mycket möjligt, men som sagt det finns & jag ville bara säga få fram att jag vet hur jobbigt det kan vara.
& att det kan gå längre tid, men en phalner är ju inte så stor.
Så den har ju inte mycke att ta av :/

Men bara man är enviss, så brukar det ordna sig tillslut :)

Äter inte min hund, det alldeles utmärkta och noga utvalda, fodret jag ger honom kan han vara utan. Han fick färskfoder en period som valp, då han inte höll hullet trots att han åt av torrfodret, men i övrigt får den vanliga maten duga. Han testade som valp att matvägra, men började ganska kvickt att stoppa i sig mat som vanligt igen.

Kräsen finns inte i mina hundars vokabulär:D
Enda skälet att jag skulle byta från det foder jag har nu är att dom inte skulle tåla det:cool:
Lillan blev skeptisk för ett tag sen men jag ställde fram det som vanligt å ignorerade henne! Sen tog jag bort det!
Skulle tro att hon blev fundersam:rofl:
H9on åt kvällen efter!:banana:

min hund älskar doggy och friskies torrfoder! :idea:

Han får även friskies "hundmat på korv" hehe

Som några redan skivit. Ge honnom möjlighet två gånger /dag att äta på betsämda tider. Låt skålen stå framme en kvart och ta sedan bort den. För att trigga honnom att äta så se till att han har fått ordentlig aktivering både fysisk och psykiskt innan matdags (Gå morgonrundan innan frukosten). Gör även lika dant varje gång du ska ge maten samt se till att ha det lugnt omkring honnom så att inget stör när han ska äta.
Försök att inte byta foder.

En annan grej är att se till att inte ge några mellan mål till hunden. Alltså INGET godis av något slag, Kanske är det så att han äter sig mätt på det utan att du tänker på det. När du tränar så använd belöning av annan form som kampa eller hämta bollen osv.
Lycka till!

Vi skämde bort våran första hund, vi bytte mat hela tiden för att hitta något som skulle passa herren, men inget dög i längden.

Nu äter han nästan all mat, men han ska ha det uppblött och med något "extra" i för att det ska passa.

Efterkommande hundar har helt enkelt fått vara utan tills dom äter det som erbjuds, och ingen av dom har svultit ihjäl.

Svarar alla..

Det med att vänta ut henne funkar inte, hon höll ut i tre veckor utan att äta något alls. Till sist gav jag upp, då fick jag inte ens i henne köttfärs. Efter 4 dagar då hon bara slickade i sig rå äggula kunde vi peta i oss köttfärs och tillsist lite lite torrfoder. Hon drack bara och fick chansen att äta 2 ggr/dag innan jag gav upp. Eftersom hon bara var 8 mån blev jag orolig och bad vet kolla henne. Inget fel på henne, bara kräsen och väldigt bestämd.

Denna omgången av "inte äta period" har nu varat i 8 dagar och hon är tunn redan från början. Så nej jag väntar inte ut henne igen, så lång tid det tog att få upp henne i hull igen. Man tror inte att en hund kan svälta sig men tydlign så. Pratade med duppfödaren och hennes mamma är likadan.

Så jag ställer frågan ännu en gång, tips på god mat!

Eukanuba rekomenderade en vet. till våran kräsne hund, skulle visst vara väldigt smakligt. (detta är 10 år sedan).

Han åt det faktiskt lite längre än de andra vi provade...

Jag har andra åsikter än dig om hur man hanterar en kräsen hund, men det låter jag bli att tala om. :)

Du ska få tips på välsmakande foder istället.

Min stora hund får Royal Canin Senible, eftersom hon har känslig mage. Min valp har fått ett vanligt valpfoder från Granngården, Carrier, samma som hennes mamma får. De vuxna hundarna får först, och valpen har alltid blivit som tokig över den här hundens foder, och passat på att sno ett par kulor innan den stora fått varsågod.

Idag ramlade jag över Royal Canins valpfoder till halva priset och köpte en säck. Valpen SLÄNGDE sig över maten och var urlycklig, trots att jag bara blandat i 25 % av Royal i det gamla fodret. Det var inget fel på aptiten innan, med det här var alldeles speciellt gott!

Royal Canins foder är lite mörkare, fuktigare och "köttigare" och luktar mer än Carriers. Jag tycker absolut du kan prova!

Jag kan säja att jag EGENTLIGEN inte alls tycker att man ska ge med sig. Den andra hunden är jag stenhård mot, äter man inte maten som serveras så får man ingen mat.

Men jag KAN verkligen inte stå ut längre än den lilla, jag klarar bara inte av att se henne rata maten i tre veckor och ställa henne på vågen och se hur hullet faller av. Hon väger 3 kg i normalhull och gick ner till två när jag höll ut längst. Sen pallade jag inte mer.

Tillbaka till ämnet så var jag inne och köpte både Eukanuba och Royals Sensible idag, så tack så jättemycket för tipsen! nu är det bara att hoppas fröken kan tänka sig äta det.

escodobe - Vilket färskfoder ska man köra på isf? Har noll koll på sånt, funderade på att BARF:a henne men det verkade lätt bökigt. Hade varit smidigt med nåt färdigt..

Hoppas hon gillar Royal.

Min valp blir som galen av det. Lite som när det vankas rester av grillad kyckling. Just av grillad kyckling blir alla mina hundar riktiga vildingar.

Min papillon är precis likadan. Han har fått de mesta i foderväg äter ett par kg sen är de tvärnit. Han får nu Standart extra sen 2 mån tebax o han äter varje dag inte alla 2½ dl men en större del av det. enda maten som funkat på han.
Prövade oxå att vänta ut honom men efter 11 dagar o en mycket magrare hund så kunde ja inte svälta han längre.

// Jessica

Liknande trådar

Hundhälsa Känner mig som en väldigt uråldrig hundägare som bara fodrat med torrfoder. Men nu vill ju lilla hund inte äta det (hon är under...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 267
Senast: snorp
·
Hundhälsa Lilleman (chihuahua/lhasa apso) här hemma är dålig på att äta. Och är en riktig smalis. Nu är han för smal. Han fixar inte färskfoder...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Rouise
·
Övr. Hund Jag har aldrig valt att byta foder efter att jag tog över hunden. Han är rätt så kräsen när det kommer till det, han ratar foder med...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: astronaut
·
Hundhälsa Jag behöver lite hjälp. Jag är rädd för att min 8 månders blandrastik(schäfer/gråhund) äter lite för dåligt!:( Hon äter helst bara en...
Svar
18
· Visningar
6 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka