Troligen inte. Det händer att de har koll, men jag har tex ofta hamnat att få förklara för butikspersonal hur olika fodersorter "fungerar" eller hur man ska säga. Det finns inget generellt krav på att butikspersonal faktiskt ska kunna något om det som de säljer, de ska kunna få varor sålda och ge råd till djurägare som låter tillräckligt bra för att de inte ska bli missnöjda.Om jag åker till ex Arken Zoo, brukar personalen vara kompetent nog att hjälpa en med foderrådgivning? Det känns väldigt rimligt att börja med färskfoder! Hur funkar det rent praktiskt? Hur länga måste det tina upp osv?
Om du googlar "färskfoder hund" så får du fram en mängd olika tillverkare. De flesta djuraffärer har i alla fall någon sorts färskfoder i sitt sortiment och eftersom du har en så liten hund lär det inte kosta mycket alls oavsett vilken sort du väljer. Själv blandar jag mellan alla tänkbara sorter som finns, beroende på vad jag får tag på till bra pris (för en vecka sedan hade tex närliggande djuraffär utförsäljning så då köpte jag typ 30kg av något för oss nytt foder, det gick bra det med ). Det enda jag undviker om möjligt är kyckling och gris, samt allt icke-nordiskt kött pga hur slaktdjuren hanteras.
Jag brukar göra så att jag ställer fram på kvällen det som mina hundar ska ha dagen efter. Det tinar dåligt i mitt kylskåp, så jag låter det stå på en bänk. Sedan portionerar jag upp frukost och sätter in resten i kylen under dagen. Har jag tid så ställer jag fram lite mat direkt efter jobbet och sätter in i kylen på kvällen för att det inte ska stå ute i rumstemperatur för länge.
Och justja, räknar du på 2-3 % av hundens kroppsvikt så får du fram ungefär hur mycket du ska ge per dag av färskfoder, åtminstone som utgångsläge, sedan får du såklart anpassa efter hundens hull osv. Har du bara plats i frysen och ser till att hålla normal hygien kring hundmaten (dvs diskar ordentligt, tvättar händerna om du hanterar det med händerna osv) så är det inte speciellt mycket krångligare att ge färskfoder än att ge torrfoder.