Jag har inga problem med spannmålsfria foder. Det behövs väldig mycket mer studier som bevisar sambandet för att kunna gå ut med en generell rekommendation om att alla hundar ska avstå spannmålsfritt foder. Inte heller FDA avråder eller säger att det finns ett definitivt, klarlagt samband utan tvärtom att det behövs mer forskning (https://www.fda.gov/animal-veterina...work-potential-causes-non-hereditary-dcm-dogs).
Vi skulle ha betydligt fler fall av DCM i Sverige om det var så farligt, med tanke på hur många hundar som äter spannmålsfritt foder idag. Det kan hända att vetenskapen ser annorlunda ut om några år, men jag sitter lugnt i båten just nu och tycker att Magnusson är ett mycket bra också seriöst företag, som gör väl sammansatta foder med svenska råvaror. Jag har inte några problem att rekommendera det till någon som önskar tips på blötmat.
Okej, jag tycker man iaf ska informera om att enligt studien som pågått sedan 2018 visar att det finns en ökad risk DCM om man ger spannmålfritt. Och det är ganska enkelt att utesluta den risken genom att blanda in lite torrfoder med spannmål i blötmaten då och då.
Det finns för och nackdelar med de vanligaste hundfoder, och jag tycker det är viktigt att man informerar om dessa när folk ska välja foder.

Jag har inga problem med spannmålsfria foder. Det behövs väldig mycket mer studier som bevisar sambandet för att kunna gå ut med en generell rekommendation om att alla hundar ska avstå spannmålsfritt foder. Inte heller FDA avråder eller säger att det finns ett definitivt, klarlagt samband utan tvärtom att det behövs mer forskning (https://www.fda.gov/animal-veterina...work-potential-causes-non-hereditary-dcm-dogs).
Vi skulle ha betydligt fler fall av DCM i Sverige om det var så farligt, med tanke på hur många hundar som äter spannmålsfritt foder idag. Det kan hända att vetenskapen ser annorlunda ut om några år, men jag sitter lugnt i båten just nu och tycker att Magnusson är ett mycket bra också seriöst företag, som gör väl sammansatta foder med svenska råvaror. Jag har inte några problem att rekommendera det till någon som önskar tips på blötmat.
Ja, med tanke på att man har 1100 fall rapporterade på 6 år i ett land med 75milj hundar så behöver man nog inte direkt oroa sig även om det ev skulle finnas ett samband. Även om bara en 3e del äter spannmålfritt(taget ur luften) så är ju risken minimal.

@Dopy Det är ju snarare så att den här historien har fått folk att panika helt i onödan. Det är intressant att forska på, men på individnivå tämligen ointressant när det gäller val av foder.

Okej, jag tycker man iaf ska informera om att enligt studien som pågått sedan 2018 visar att det finns en ökad risk DCM om man ger spannmålfritt. Och det är ganska enkelt att utesluta den risken genom att blanda in lite torrfoder med spannmål i blötmaten då och då.
Det finns för och nackdelar med de vanligaste hundfoder, och jag tycker det är viktigt att man informerar om dessa när folk ska välja foder.

Men det är ju inte ens spannmålsfritt det gäller? Det samband man sett handlar om baljväxter(förutom soja) och gäller foder både med och utan spannmål. Däremot är det vanligare med större andel baljväxter i spannmålsfria foder - när det kommer till torrfoder. Men jag vet inget färskfoder som innehåller baljväxter och Magnussons ångkokta gör det inte heller.

Dessutom har @Wingates helt rätt i att detta är långt ifrån någon färdig studie, det är bara ett tänkbart samband som man utreder. Än så länge ser inte FDA någon anledning att avråda från vissa foder.

Nu drar du dock slutsatser som inte är klarlagda. Det KAN finnas en ökad risk hos foder som innehåller en viss typ av baljväxter, men man vet inte med säkerhet och man vet inte varför och man vet inte hur stor risken är (troligtvis inte jättestor) och därför kan man inte heller gå ut med en generell rekommendation. Så varför skulle jag, eller någon annan här i tråden, behöva hänvisa till en studie som inte ens är avslutad och utvärderad? Eller menar du att jag som veterinär har skyldighet att informera varenda person som frågar om fodertips om alla för- och nackdelar som kan förekomma? Det är ingen medicinsk behandling vi pratar om utan en privatperson på ett forum som frågar en
annan privatperson om tips på blötfoder, och då får tips om ett foder som inte ens innehåller baljväxter.
Dessutom är det väldigt få hundar som enbart får sitt foder idag och inget annat utöver det.

Nu drar du dock slutsatser som inte är klarlagda. Det KAN finnas en ökad risk hos foder som innehåller en viss typ av baljväxter, men man vet inte med säkerhet och man vet inte varför och man vet inte hur stor risken är (troligtvis inte jättestor) och därför kan man inte heller gå ut med en generell rekommendation. Så varför skulle jag, eller någon annan här i tråden, behöva hänvisa till en studie som inte ens är avslutad och utvärderad? Eller menar du att jag som veterinär har skyldighet att informera varenda person som frågar om fodertips om alla för- och nackdelar som kan förekomma? Det är ingen medicinsk behandling vi pratar om utan en privatperson på ett forum som frågar en
annan privatperson om tips på blötfoder, och då får tips om ett foder som inte ens innehåller baljväxter.
Dessutom är det väldigt få hundar som enbart får sitt foder idag och inget annat utöver det.
Magnussons Ångkokta Jakt & Sport innehåller potatis. Potatis i spannmålsfritt foder är en av de ämnen man kollar på i studien hos FDA.

Det handlar inte om spannmålsfritt vs foder med spannmål.
Det man verkar vara mest fokuserade på i de studier som bedrivs utifrån de fall som FDA samlar in är proteinkvalitet och taurinbalans.
Stämmer inte riktigt. Man har sett ett samband emellan DCM och taurin brist.
Men spannmålsfritt foder i sig har inte visat sig ge taurin brist. Därför utreder man varför hundar som står på spannmålsfritt foder verkar ha ökad frisk för DCM, med fokus då på ärtor, linser och potatis skulle kunna ha något med det att göra.

Stämmer inte riktigt. Man har sett ett samband emellan DCM och taurin brist.
Men spannmålsfritt foder i sig har inte visat sig ge taurin brist. Därför utreder man varför hundar som står på spannmålsfritt foder verkar ha ökad frisk för DCM, med fokus då på ärtor, linser och potatis skulle kunna ha något med det att göra.

Jag tycker att du ska läsa vad FDA själva skriver om detta. I sin Q&A-del svarar de nämligen just att detta inte är något som har med spannmålsfria foder att göra men att dessa troligtvis ofta har ett högre innehåll av baljväxter.

Jag föreslår också att du läser de senaste studier som gjorts och presenterats för detta. Det handlar fortfarande om ett så litet antal hundar att det inte går att dra några som helst säkra slutsatser över huvud taget och det blir ännu svagare av att det nästan uteslutande handlar om retrospektiva analyser. Ett eventuellt samband med potatis/sötpotatis var dock mycket svagt. FDA:s representant säger också att det är en liten andel av inrapporterade fall där hunden fått ett foder innehållandes potatis/sötpotatis, så att börja oroa sig för att ett foder med stora mängder animaliskt protein innehåller potatis är verkligen att sila mygg och svälja kameler om man går efter vad FDA kommit med för info i den här frågan.

Ruben äter Vom og hundemat active med lax.
Det är små köttbullar, inga ben eller något annat hårt i.
Plockar fram dagen innan och lägger i matlåda i kylen :)

Vi skulle vara nerlusade av DCM-hundar om spannmålsfritt foder i sig orsakar taurinbrist och DCM. Vi har under de fyra år jag arbetat på min klinik mig veterligen bara haft en hund med DCM pga taurinbrist. Den hunden åt ett insektsbaserat foder.

Baljväxter och vissa fibertyper kan binda taurin i tarmen så för hög halt fibrer eller baljväxter (alternativt för lite kött) kanske är ett mer rättvist sätt att beskriva risken på.

Efter att ha läst på lite vågar jag inte riktigt mig på fätskfoder. Det måste vara lättuggat och vill absolut inte att det ska finnas ben i maten. Ska försöka få tag på Magnussons korvar. Även om det blir lite dyrare än färskfoder så var det inte så farligt.
Kan du inte varva med egenlagad mat? Det borde bli ganska mycket billigare än att köpa färdig blötmat.

Kan du inte varva med egenlagad mat? Det borde bli ganska mycket billigare än att köpa färdig blötmat.
Just nu är jag sjukskriven pga hjärntrötthet och depression. Jag orkar inte ens laga mat till mig själv, än mindre till hunden. Blötmaten är inte särskilt dyr alls tycker jag. Hon ska äta 200 gr/dag och det blir 10:-/dag. Det är ingenting att hänga upp sig på. Nu får hon iofs mer än enligt tabell eftersom hon ska upp i vikt. Hon har börjat pilla i sig torrisar också dessutom, så nu känns läget rätt stabilt💖

Efter att ha läst denna tråden kollade jag in Magnussons ångkokta foder och köpte hem "Nöt" och "Mild och Lätt" och hundarna är som galna i det, särskilt unghunden som får Nöt och har varit kräsen med det mesta vi testat, både torrt och vått. Detta verkar väldigt smakrikt!

Efter att ha läst denna tråden kollade jag in Magnussons ångkokta foder och köpte hem "Nöt" och "Mild och Lätt" och hundarna är som galna i det, särskilt unghunden som får Nöt och har varit kräsen med det mesta vi testat, både torrt och vått. Detta verkar väldigt smakrikt!
Försöker hitta utfodringstabell för magnussons men nix.

Med en kräsen hund vore det intressant att kunna räkna ut om det skulle vara möjligt att gå över till det.
Men han väger bara 5 kg och en 12-pack är inget man köper som chansning. Speciellt inte när det inte går att räka hur mycket han behöver äta.

Någon som har gett Bravo färskfoder? Bra eller dåligt?
Har gett det i omgångar.
+ Lagom stora burgare som är enkla att hantera och portionera
+ Många olika sorter och proteinkällor
+ Finns några med extremt låg fetthalt

- Svårt att få tag på här
- Hunden sket ofta och poröst
- Ganska dyrt

Med en kräsen hund vore det intressant att kunna räkna ut om det skulle vara möjligt att gå över till det.
Men han väger bara 5 kg och en 12-pack är inget man köper som chansning. Speciellt inte när det inte går att räka hur mycket han behöver äta.
Nätbutik på W(får man skriva ut hela namn?) säljer korvarna i styck. Dessutom har de billigare pris på 12-packen än tillverkaren själv har. Nackdelen är att dom ofta har slut.

Utfodringstabeller är ju ofta överdrivna och det är ju ändå individuellt hur mycket de behöver äta. Min flat äter ca 2 tredjedelar av en korv per dag men hon är extremt lättfödd. Mina dalmatiner behöver nog äta en hel korv om dagen.

Jag utgår från vad som står på korvarna just nu och så får jag anpassa sen. De anger att en 5-kgs hund ska ha 240 g/dag, en korv väger 650 gram. Jag ger lite mindre än så trots att jag har en växande unghund på fn 6 kg, vill kunna fortsätta ge lite torrfoder också.

Någon som har gett Bravo färskfoder? Bra eller dåligt?
När jag började ge färskfoder (för ca 8-9 år sedan) så var det just Bravo jag började med. Jag gav en sort som skulle vara för tjocka hundar, och det innehöll en hel del ren "utfyllnad" som jag idag inte skulle betala det priset för. Min hund som jag hade då mådde dock utmärkt av det och efter någon månader på det fodret kunde jag för första gången i hennes liv ge vanligt foder (alltså, inte för tjocka hundar) i normal mängd utan att hon blev tjock. Hon hade nog något litet problem med ämnesomsättningen/magen eller så, men på färskfoder och barf så fungerade allt utmärkt.

Idag har jag inte möjlighet att få tag på Bravo, och när det tidigare såldes i närliggande djuraffär så var det dyrt. Men om man tycker att priset är ok och kan få tag på det så är det säkert ett bra foder. Själv är jag inte så mycket för att ge bara en sorts foder, jag blandar helst hejvilt mellan olika sorter så länge det är rått. Det enda jag är noga med är att det ska vara nordiskt (helst svenskt) kött och så undviker jag om möjligt kyckling, kalkon och gris pga hur slaktdjuren ofta behandlas. Men, när min ena hund behövt ett foder som innehållit just kalkon eller kyckling så har hon såklart fått det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka