Okej, jag tycker man iaf ska informera om att enligt studien som pågått sedan 2018 visar att det finns en ökad risk DCM om man ger spannmålfritt. Och det är ganska enkelt att utesluta den risken genom att blanda in lite torrfoder med spannmål i blötmaten då och då.Jag har inga problem med spannmålsfria foder. Det behövs väldig mycket mer studier som bevisar sambandet för att kunna gå ut med en generell rekommendation om att alla hundar ska avstå spannmålsfritt foder. Inte heller FDA avråder eller säger att det finns ett definitivt, klarlagt samband utan tvärtom att det behövs mer forskning (https://www.fda.gov/animal-veterina...work-potential-causes-non-hereditary-dcm-dogs).
Vi skulle ha betydligt fler fall av DCM i Sverige om det var så farligt, med tanke på hur många hundar som äter spannmålsfritt foder idag. Det kan hända att vetenskapen ser annorlunda ut om några år, men jag sitter lugnt i båten just nu och tycker att Magnusson är ett mycket bra också seriöst företag, som gör väl sammansatta foder med svenska råvaror. Jag har inte några problem att rekommendera det till någon som önskar tips på blötmat.
Det finns för och nackdelar med de vanligaste hundfoder, och jag tycker det är viktigt att man informerar om dessa när folk ska välja foder.