Extra energi?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fire-Eye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 004
F

Fire-Eye

Jag kom på en (förmodligen) ganska ovanlig fråga idag. :D

Vad är bästa sättet att få energi i en hund som inte orkar så länge?
(nu menar jag inte uppfostran, upplägg av träningspass, kondis osv)
Utan finns det energifoder som till hästar? (Havre kanske? ;) )

Om hunden ska ut och jobba på kvällen, kan man då få i mer energi i hunden innan man ska ut så den orkar jobba i värmen?

:bow:

Sv: Extra energi?

Hundar som utfodras med färskfoder eller BARF brukar bli värmetåligare, detta beroende på att de naturligt får i sig mer vätska.
Om det är energickick du behöver så är det fett som gäller, som tex Klass köttkross eller Nordics lax.
Fast utfodringen bör ju inte ges för nära inpå arbete.

mvh

En tanke till.
Om hunden ratar vatten trots att den behöver det så kan man spetsa med lite mjölk eller osaltad buljong, då brukar det slinka ned.

mvh

Eller så lär man hunden kommandot "drick" :p
När det är riktigt varmt ute så vill min vovve inte dricka, så jag får helt enkelt säga till henne att göra det när hon behöver det.

Det funkar säkert inte på så många hundar så det var ett jättebra tips! :bow:

Finns ju även "vanligtfoder" till hundar som kräver mer energi...

Torrfoder saknar nästan helt vatten medans färskfoder innehåller mängder av vatten. Därför måste hundar som äter torrfoder dricka mycket mer vatten för att klara av värmen.

En tanke till.
Om hunden ratar vatten trots att den behöver det så kan man spetsa med lite mjölk eller osaltad buljong, då brukar det slinka ned.

mvh

Jag brukar använda äggula eller lite nötblod (finns att köpa i frysdisken) för att få hunden att dricka, samt ge lite extra energi.

RC har både Recovery och Rehydration - blandas med ca 5 dl ljummet vatten - som hjälper till att återställa energi/electrolyt balansen vid HÅRT arbete. (Båda används främst för eftervård vid sjukdom/skada men de fungerar perfekt som "extra kick" på hårda arbetsdagar).

/Ulga

Torrfoder saknar nästan helt vatten medans färskfoder innehåller mängder av vatten. Därför måste hundar som äter torrfoder dricka mycket mer vatten för att klara av värmen.

Okej, har aldrig märkt på min hund att det skulle vara nått problem med vattnet. Blötlägger hennes mat och sedan fri tillgång till vatten så klart..

Ja men jag antar att om man har problem att få i hunden vattnet, så prövar man att blötlägga maten..eller? Menar, varför skulle ett torrfoder med extra energi inte vara bra ?:)

(när jag läser tidigare så har du svarat att hundar som äter torrfoder måste få i sig mer vatten, men jag tipsade ju just bara om ett foder med extra energi till TS....jag fatta aldrig varför du börja..är jag trög?)

Ja men jag antar att om man har problem att få i hunden vattnet, så prövar man att blötlägga maten..eller? Menar, varför skulle ett torrfoder med extra energi inte vara bra ?:)

(när jag läser tidigare så har du svarat att hundar som äter torrfoder måste få i sig mer vatten, men jag tipsade ju just bara om ett foder med extra energi till TS....jag fatta aldrig varför du börja..är jag trög?)

Jag tolkade ditt inlägg som ett svar på Vallhunds inlägg om torrfoder och blötfoder, men nu såg jag att det inte var det. Så vi pratar om lite olika saker, jag fokuserar mer på uttorkning som problemet, likt vallhund (?), medans du pratar mer om mängden energi. (Så nej.)

Ja, fast frågeställningen/problemen hör ihop.
Vall o jakthundar med extremt långa arbetspass kräver mer booster än bara vätska, lite grann iofs beroende på vad de utfodras med naturligtvis.

mvh

Här tolkade jag TS inlägg som att det var frågan om kortare pass eftersom frasen "inte orkar så länge" användes. Men självklart spelar dessa faktorer ofta sida vid sida.

Det är alltid svårt att tolka korta texter, det mesta sägs i mellan raderna.

Iofs
Men trådar har en tendens att få egna liv.
O denna frågeställning är ju väldigt spännande för mer än TS.

mvh

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: Otherside
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: Edla
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 999
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!

Hästrelaterat

Tillbaka