Exteriörfel-betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skrutt
  • Startdatum Startdatum
S

Skrutt

Har en unghäst som har en något "stupande" bogblad, hon är även något lågställd (armbåge lägre än bakknä), helt korrekta ben och så till frågan, ska man betäcka på henne??
Mor lämnat svårklassavkomma, export mm.
Stoet ifråga är 3 år och ej färdigväxt, knappt 160 hög... skulle nog vilja betäcka så hon får ett år på sig att växa å frodas.
Vad säger ni om detta?

Ett tips är att visa henne på 3-års testet för att få en bedömning. Där visas de för hand, exteriört och löshoppning och poängsätts. Om man vill kan man också göra ett ridprov, skritt trav och galopp i båda varven. De hästar som får diplom eller blir klass 1 rekommenderar man för avel. Har sedan stoet ett intressant möderne är det ju ett extra plus. Lycka till!

Det finns få perfekta hästar...

Tänk på att välja en hingst som är bra där ditt sto har brister (och som förvärver det), d v s en högställd hingst med bra bogar.

Ett bra möderne är givetvis ett plus.

Ja, det är inte många som är perfekta, satt igår å titta på nätet efter hingst till henne, men det är inte så lätt.
Stupande kors får jag nog ta tillbaka lite, såg många som ser ut som henne, men en högställd hingst skall jag ha!
3-årstestet hinner jag inte med, men funderade på om jag skall be någon kunnig komma förbi å titta på henne.
Har fastnat för en del hingstar men det är ju inte dax än.
Skönt att benen är korrekta iaf.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
V
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick. Då jag vet att vissa här lätt kan lista ut vem jag är så ber jag er att ha vänligheten att hålla detta för...
2
Svar
21
· Visningar
4 116
Avel Hoppas tråden är okej, annars får moderator skälla på mig, den passar inte in i någon av de trådar som finns, då diskussionen uppkommit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 574
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"