Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

moli

Trådstartare
Det är något som jag funderat mycket på och kommit fram till en del slutsatser. Jag vill gärna höra vad andra kommit fram till så kan vi jämföra! Mina slutsatser är mer att ta som fördomar egentligen, och det finns alltid undantag. Men vissa saker stämmer ganska ofta.

Jag lägger upp några bilder på hästar med olika exteriör, sedan kan ni utifrån era fördomar dra slutsatser om hur de är att rida och hur de rör sig. Jag har ridit in eller varit med när de ridits in alla fem, så de vet jag hur de var att träna från början. Gissa gärna om de är fyr eller femgångare och alla möjliga ridegenskaper ni kan komma på. Vad som kan vara deras svagheter etc. De som känner igen hästarna får inte svara. Såklart! Jag har ridbilder och andra rörelsebilder på flera av dem som jag kan visa senare. Tyvärr är de flesta bilderna från tidigt i inridningen så de visar ju inte hela sanningen, men visar iallafall deras naturliga förutsättningar inbillar jag mig. Och det har ju en hel del med exteriören att göra. Några nytagna bilder har jag inte då de flesta är är sålda nu. Plus att jag inte jobbar hos uppfödaren längre så att jag kan ta nya på den som finns kvar.

Ha lite överseende med at de är feta, de är inte ridna så mycket, eller knappt alls på de flesta bilderna. Jag vill gärna se fler bilder med facit där man kan se hur hästarna såg ut som unghästar (och inte har ridmuskler) och gissa hur de skall bli att rida. (Det måste vara hästar som nu är inridna alltså) I brist på andra bilder så går det bra med exteriörbilder på inridna hästar också så kan man gissa utifrån det hur de är att rida.

Häst nummer ett

bruppst.jpg

Häst nummer två väldigt fet och uppställd

hremsfet.jpg

Lite smalare och lite mer smickrande bild

hremsny4.jpg

Häst nummer tre

perlakveikja4.jpg

Häst nummer fyra

snorstar.jpg

Häst nummer fem

sorliuppst.jpg

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Nummer 1: Det är som du säger svårt att avgöra exteriören på en så här pass tjock och omusklad häst men jag ska försöka. Tror hon är 5-gångare elr åtminstonde har passanlag. Hon har nog antydan till att bli framtung, något för lågställd för att vara den ultimata ridhästtypen.

Nummer 2: Som du sa dålig uppställningsbild. Hon är lågställd och har kort lågt ansatt hals vilket förmodligen gör att hon "går på bogarna", blir framtung. Ser ut att ha frambenen något långt under sig också.

Nummer 3: Denna häst har stoltare hållning och mer resning fram. Tycker det ser ut som en trevlig ridhäst! Är nog femgångare elr har passanlag.

Nummer 4: Tycker denna ser ganska korrekt ut och har bra möjligheter för att lämpa sig som en bra ridhäst. Kanske tendenser att gå på bogarna?

Nummer 5: Den här hästen tycker jag om! OK ansatt hals vilket medför stoltare hållning. Något överbyggd bak (?) men det är ju svårt att avgöra på en omusklad häst som sagt. Kan ju jämna ut sig med muskler.

Jag tänker inte skriva så mycket om exteriören på dessa hästar, orsaken är att det är svårt att se på dessa bilder.

1. Hästen är ej riden under ett tag, eller så är den väldigt lite riden när denna bild är tagen. Den har en klassisk "har inte gjort så mycket" profil med bristande muskulatur både i överlinje samt rygg, samt att den ställer sig långt bakom vilket brukar vara ganska klassiskt för hästar som ej är ridna på ett tag eller precis igångsatta.

2. Förmodligen en häst med nära till passtakt i tölten, men kan säkert bli riktigt trevlig när den väl funnit takt och är igångsatt ordentligt.

3. Ser ut som den skulle kunna bli travtaktig (reservera mig lite där), men förmodligen utan några större rörelser. Har lättare för formen än de tidigare hästarna.

4. En vådligt lång överlinje, men är som tur inte så väldigt grov. Då hade det blivit som att rida en stenröse, hästen hamnar säkert väldigt lätt på framdelen och kan förmodligen bli passtaktig i tölten.

5. Persikopvarning med sänkt rygg, jag tror inte alls att denna häst är så överbyggd som bilden vill göra gällande. Förmodligen en häst med lite svårt för tölten, och blir lätt travtaktig, men är antagligen riktigt trevlig när man väl får den att arbeta mer korrekt.

Det är ju alltid lättare att se en häst som är riden än den som är icke igångsatt, silhuetten skiljer sig så oerhört på en riden vs oriden häst att man inte alltid tror att det är samma häst efter ett tag.
När hästen är riden, är det lättare att urskilja hur hästen kan bete sig, det avslöjar kroppen men inte på en oriden häst.

Vilken intressant tråd!! Vågar inte ge mig på att gissa än dock ;)

Rolig tråd. Vad tror ni om den här?
extbilder2.jpg

Hejsan!

Kul att det kommit lite svar. Jag väntar på fler innan jag berättar om det ni skrivit stämmer. Hur exteriören är rent poängmässigt behöver ni inte fundera så mycktet på, de är ju inte till sin fördel när de är så tjocka. Det är mest vad ni drar för slutsatser om hur ni tror att de "borde" vara att rida när ni ser dem som de ser ut på blderna som jag tänkt ekunde vara kul att höra. (Inte mycket ridna eller inte ridna alls)

Här vill jag också vara med :D

Varsågoda att gissa, rörelser i alla fall:)

5698588.jpg

5698589.jpg

5698610.jpg

Häst nr. 1 har ett väldigt sluttande bakparti, och kan tänka mig att den har lätt att sätta under sig. Passkanon?
Häst nr. 2 är på bilden rätt rund, men ser smäckert byggd ut. Tror att det är en fin tölthäst.
Häst nr. 3 ser rätt medioker ut. Eller har jag fel?
Häst nr. 4 har en vackert välvt halsöverlinje, och bra proportion. Borde vara en trevlig ridhäst.
Häst nr. 5 Med den resningen borde den ha lätt för en flott tölt.
Ja jisses vilken gissningslek! Blir kul att läsa facit :)

Rolig tråd..FINA hästar på alla bilder tycker jag:love:
Lägger in en bil på min 3½ åring.. nu växer hon iof så man ser väl inte till 100% hennes extriör så man får väl gå på för dagen extriör istället:D

Berätta hennes fördelar och hennes nackdelar gärna och vad de olika för och nackdelarna påverkar ridning=)

Hstarna15nov06020.jpg

Hstarna15nov06016.jpg

:love: Jag tror denna är en 5 gångare snygg var den iaf

Hon har lågt ansatt och tjock hals samt stupande bogar.
Bra manke litet lång rygg och kort kors.
De stupande bogarna och halsansättningen kommer att göra det svårt för henne med resning och samling.
Manken och ryggen kommer det att vara lätt att hitta en bra sadel till.

Jag har gått kurser i att bedöma extriör.

Jag måste göra ett försök, trots att jag är oerhört okunnig att bedöma exteriörer. Men det är ju görkul att försöka!

Häst 1: Tror jag är en ulv i fårakläder. Hästar som ser ut så har jag ridit på Island, de har töltat fram överallt. Tror att det är en 5-gångare, rolig att rida.

Häst 2: Den andra bilden är ju oerhört mycket bättre än den första. Jag tycker dock att hon har en väldigt kort hals, kan tänka mig att hon har lätt att komma på bogarna. Fin överlinje på bild två dock.

Häst 3: Tycker jag om. Fina bogar och hals. Lite slimmade ben, kanske? Tror att den är en trevlig ridhäst, troligen 4-gångare.

Häst 4: Jättefin överlinje och sitter ihop fint på alla sätt och vis. Tror på femgångare, trevlig ridhäst med jämna gångarter.

Häst 5. Hästen står inte till sin fördel precis med huvudet upp och ryggen ned. Men om man tänker sig ett sänkt huvud och hals och ryggen mer uppåt så är detta nog en fin häst. Skulle tro på fyrgångare med bra gångarter.

Oj, så svårt detta är. SKa bli jätteroligt att höra verkliga verkligheten!

OA

Det här var en rolig tråd. Kan ni se något på de här kortet på flodhästen :d . Hittade inget annat kort från sidan.

tyra_aug_06.jpg

Denna då!

Kanske svårt att se direkt på denna bilden.
13juli001.jpg

Tar denna med, OBS! Smal som en sticka, samma dag som han kom hem från hingstflocken! Bilden ovan är c:a 1 månad efter att han kom hem.
felholl.jpg

EDIT:
odinn7.jpg

Kastar in den med, den andra var ju riktigt kass. Här står han i nerförsbacke tyvärr. Kanske kan få fler bilder när han kommer hem om ett par veckor!

Senast ändrad:

Intressant tråd, har bara nyss börjat intressera mej för islandshästarna och jag tänker att det kan lära mej mycket mer om detta med hur exteriören hänger ihop med hästens rörelsemönster :).

Gissa hejvilt med mer "vanliga ridhäst"-ögon färgat av fysiologi/anatomi-studier;

Häst nr 1; Kraftigt överbyggd med "mycket" svag rygg.
Jag vet att man inte kan lägga för mycket vikt vid detta men jag tycker det är intressant att den står "passartat" i sin uppställning. Dvs den har inte en kort sida och en lång sida, utan två "lika långa" sidor.
Långa bakben ger mycket kraft och stora hävarmar, men kan ha svårigheter med aktionen på grund av dem. När den väl lärt sej att bära upp väl över ryggen - tar lång tid för en sådan häst - så kan den nog ha en sjujäkla kraft i bakpartiet.

Gissar hejvilt att det är en 5-gångare eller i alla fall 4,5-gångare :D

Svårt att säga något om bog och hals då bilden är lite dålig här, tycker jag.

Häst nr 2; Är verkligen min typ :o
Jag gillar hennes linjer. Hon har en kort underlinje och lång överlinje, så långt jag kan se. Stark länd och rygglinje. Kanske lite väl stupande kors.
Står dock kanske lite under sej med frambenen, beroende på en något lågt ansatt hals och en bog som är mer åt det "stupande" hållet möjligtvis - MEN sådant är i mina ögon underordnat ifall hästen har 1 En stark länd och rygg 2 Har en bra bakdel. Och det tycker jag att hon har!

Tycker dock att hon känns något lateral på skrittbilden - något "seg" i det bak som just ska till att lyfta.
Jag gissar att hon har en bra tölt men svårare med traven. 4-gångare, eventuellt naturtöltare.

Häst nr 3; Svår bild på grund av ojämnt underlag.
Inte lika "klockrena" linjer på denna tycker jag, men den är betydligt bättre i linjerna än den första hästen. Ok framdel. Rejält kors. Långa bakben, vinklade haser. Inte den starkaste länden men relativt ok rygglinje ändå.
Framförallt gillar jag uttrycket på huvudet! :)

Tror att den är 4-gångare med en okej trav men kanske emellanåt lite grisepass-dragning i tölten.... (haha jag är road åt att jag ens FÖRSÖKER gissa gångarterna, man får ta mina gissningar med en nypa salt :) )

Häst nr 4;
Harmonisk i proportionerna. Bra linjer dock korta lårben och eventuellt lite spänd länd (?) (bäckenet framdraget... för lång sadel?). Fin framdel, fina vinklar baktill. Långa bakben, ej så vinklade haser.

Tror den har en BRA trav!
4-gångare lutar jag åt :).

Häst nr 5; Kort överlinje på just denna bild (ser ut som om den kan bli kort i överlinjen under ryttare också, relativt "lätthänt"). Liggande bog och rel högt ansatt hals. Antagligen väldigt rund frambensaktion.
Väldigt kort och något framåtvinklad i bäckenet.
Ser ut att hålla i sej rätt rejält runt sina bakknän, funderar på om det beror på ett "för" stupande kors och lite väl mycket vinkel i haserna, men är inte säker. (ont?)
Tror det är en 5-gångare. Svag trav.
Notera att även den står "passartat" i uppställningen..... :)

Egentligen en svår bild - men jag reagerar på att den är så kraftigt vinklad i sina bakben, både haser och bäcken. Sådana vinklar ger visserligen bra aktion när koordination, teknik och styrka går hand i hand - men kräver en hel del jobb för att hästen inte ska "hålla i" sina bakben och därmed bli obalanserad/något "stel" (ovillig att förändra sin form) och eventuellt känna av sina bakknän efter träning. Den måste helt enkelt lära sej att slappna av i de stora rörelsemusklerna kring bakknäna, och måste tränas upp koordination och finmotorik i de mindre "hållningsmusklerna".
Jag tänker att såna här hästar ibland blir rädda att de håller på att "ramla baklänges", så därför blir de något framtunga ibland - de är bra placerade över länd och bakdel men släpper ner sin bröstrygg.

Sååååå en lång utläggning, men det var bara något jag kom att tänka på och gärna skulle diskutera egentligen.... Jag är inte helt hundra i dessa tankar, men har träffat en hel del såna här hästar senaste tiden (behandlingstränar) och intresserar mej särskilt för dem, eftersom jag har en egen :).

Ingen som har några kommentarer om den här? 4 år på bilden, knappt riden.

Man har typ 300 kort på henne men hittar bara ett med huvudet uppe från sidan :D . Vet inte m det hjälper men tror att hon kommer att vara väldigt lik sin far efter magen försvunnit (hon har i princip stått i 2 år med fri tillgång på hösilage med höga näringsvärden):
toti.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Fin.
En himla massa korrekta vinklar och proportioner där.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama