Är den sjuk?
Ser extremt tunn och muskelfattig ut
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är som sagt en akhal teke och de är betydligt tunnare än halvblod och även fullblod.Är den sjuk?
Är den sjuk?
Ja, han hade varit sjuk där strax innan, men som @Mia_R säger så är det en ras som ser ut så.
Min är bara fyra år och vi försöker jobba mycket på det där med överlinje.... Den där halsansättningen ger väl inte de bästa förutsättningarna
Absolut att det är en väldigt lätt typ av häst. Men de jag har sett har haft betydligt mer muskler, därför jag undrade .
Har du sett många?
Ett gäng på uppvisning och prat om rasen.
Intressant! Vi är ju inte så många i Sverige, och sen är det skillnad mellan linjerna också. Min häst är mer åt utställnings-hållet.
Men nu blir det helt OT.
Jag lovar att han får mat!
Varsågod!Tack Han är en akhal teké så en annan exteriör än halvbloden..
@tolksele Spännande ras tycker jag! Angående halsen så tycker jag inte den är så dåligt ansatt, utan att det är just musklerna i överlinjen som saknas. Och det är arbete i rätt form och rätt foder utöver det som kan hjälpa till med de sakerna tänker jag. Han kan säkert bli riktigt snygg.
Jag tror man hade behövt böja lite på knäna för att denna bilden egentligen ska vara helt från sidan. Nu är det lite "uppifrån" ner. Det gör det svårare att ge kommentarer om extremiteterna.
Nej, framtung är ju mer en benämning, det kan göra det lite svårare att samla sig.@Pilot Tack
Jag tycker att sånt här är jätteintressant, även om min lilla pojk inte är avlad som ridhästarna idag. Håller med om att "svagheten" är i halsen främst..
Men han är absolut inte tung att rida utan ger alltid en väldigt lätt känsla
Kraft i bakbenen, absolut! Idag går många akhal tekéer som galopphästar (främst i Ryssland/Turkmenistan).
Om man skulle exteriörbedöma denna häst, hur hade utlåtandet låtit då?
Är medveten om att bilden inte är den bästa, och att jag inte är någon expert, men spontant känns han något rak-hasig? Eller? Och ganska grov i typ? Sen naturligtvis "liten" - han är ju bara 162 cm.
Inte "något" rakhasig. Extremt. Inte grov, men lågställd. Markerad manke, lite öppen ländrygg, välformat kors. Lite grovt huvud, ngt lågt ansatt hals, brant bog. Djup bål.
Av muskulaturen att döma en häst som inte är helt enkel att rida rätt med undersatta bakben?
Åh vilken rolig tråd! Jag kapar den lite också @Dressyrtjejen_97, och hoppas på att du tycker det är ok!
Det här är min (dock några år yngre än idag, men det är utan tvekan den bästa uppställningsbilden på honom).