Exteriöra överdrifter: päls

Takire

Trådstartare
Vad är egentligen överdrivet när det gäller hundens päls? Vad tycker ni? :) Var går gränsen?

Jag har en långhårig hund (sheltie) men jag tycker inte att hans päls känns så överdriven. Fast ibland behöver han sköljas under magen och på frambenen på grund av kisslukt...

Är det när pälsen inte längre är funktionell i den miljö hunden är avlad för att fungera i som den är överdriven/fel?

Det här med hundars pälsar alltså. Jag har nog aldrig levt med en ras där jag är helt nöjd med pälsen, helt ärligt.
Broholmern har en funktionell päls men de fäller så kopiöst mycket. Inte mycket, utan sjukt mycket.
Nakenhunden har päls från Broholmern på alla sina klädesplagg.. :angel:
Pälsar som tex Sheltie och BC räcker sällan att torka torrt med handduk om de är smutsiga. För när de torkat så släpper all torr smuts och golvens blir grusiga/sandiga. Hundar med längre päls, så som Bichon Havanais får hem hela skogen i pälsen. Eller för att inte prata om kramsnön som fastnar som stora kockor.
Finns det en PERFEKT päls? :p

Exempel:

teaserbox_2478380416.webp

Hundar med längre päls, så som Bichon Havanais får hem hela skogen i pälsen.

Jag var hundvakt åt min kompis havanaise och tog med hundarna på långpromenad i skogen. Jag tänkte inte på att titta hur kompisens hund såg ut i pälsen efteråt, utan lämnade tillbaka honom som han var.

Kompisen klagade inte men berättade sedan att han haft ett styvt jobb med att städa sin hund 🙈. Hunden har det väldigt besvärligt i tösnö också.

Är det när pälsen inte längre är funktionell i den miljö hunden är avlad för att fungera i som den är överdriven/fel?

Du har ju liksom svarat på din egen fråga, naturligtvis är pälsen "fel" när den inte längre är ändamålsenlig.

En av anledningarna att vi valde bort sheltie som ras var just pälsen då flertalet hundar vi sett är varit fruktansvärt överpälsade. Det finns även individer och linjer med mer funktionell päls men det stora flertalet vi haft bekantskap med har sett ut som päls bollar.

Överlag så har tyvärr många hundar som blivit poppis i utställningsringen även haft en "showcoat" som inte överensstämmer med rasstandarden. Sett att vissa domare premierat masar som varit väldigt överpälsade när det i rasstandarden tydligt står "måttlighet är det övergripande intrycket av pälsen. Håret är av medeltextur, rakt till vågigt, vädertålig och av medellängd..." Då har hundar dömts fram som sett ut pälsmässigt som bcn i posten överst av @Fruentimber och det övergår mitt förstånd att dessa pälsmonster döms fram..

Du har ju liksom svarat på din egen fråga, naturligtvis är pälsen "fel" när den inte längre är ändamålsenlig.

Jo, i och för sig. Men innebär det då att de långhåriga sällskapshundarna inte har överdriven päls? 🤔 Vissa raser hade kanske mindre päls förr dock. Det stämmer in på sheltie åtminstone utifrån de bilder jag sett.

Har en släkting som har sheltie. Helt ärligt så har jag svårt att se hundarna då jag bara ser päls.

Jag utesluter inte att jag är hemmablind när det gäller min 🤗. Hans päls verkar dock funktionell vad gäller värmereglering i alla fall, åtminstone från minus 20 till plus 20.

Jo, i och för sig. Men innebär det då att de långhåriga sällskapshundarna inte har överdriven päls? 🤔 Vissa raser hade kanske mindre päls förr dock. Det stämmer in på sheltie åtminstone utifrån de bilder jag sett.

Jag tycker många sällskapshundar gått till överdrift pälsmässigt (och även på andra sätt). Ta tibetansk spaniel, när jag var ung hade de både längre nos (om än kort) och "normal" ganska funktionell päls. Såg en från crufts härom året som såg ut att ha sprungit in i en vägg och knappt kunde ta sig runt ringen i sin oerhörda skrud 🙄.

Well, därav att jag skrev "ett till exempel" ;) Tycker att det syns tydligare på ståbilder hur skillnaden är jämfört med springbilder framifrån.
Hah jag tolkade det annorlunda. Jag tänkte att man ju ser att pälsen faktiskt stör då de springer. Det är ju liksom en flygande pälsvirvel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
561
Senast: Jeps
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 522
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 204
Senast: Rie
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka