P
Pellis
Vad får "dålig" exteriör för effekt på ridningen?
Tex vad får kohasighet för effekt , rakhasig ...
Kort hals, lång rygg...etc etc
Tex vad får kohasighet för effekt , rakhasig ...
Kort hals, lång rygg...etc etc
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst med lågt ansatt hals får i mina ögon balansproblem. För att få den hästen att komma i närheten av hur en häst med "perfekt exteriör" rör sig får man kämpa bra mycket. Det är helt enkelt SVÅRT för hästen att gå i form.
Samma sak om den är lågställd, eller har för korta framben så den verkligen rör sig i nedförsbacke. Inget kul. Du har hela hästen i handen hur du än gör. Stor risk för att kotorna fram ryker tidigt.
En häst med raka haser borde vara lite oelastisk i sina rörelser. Men där har jag haft en unghäst som bevisat motsatsen. Han hade oerhört lätt för samling och var mkt elastisk.
En häst med lång rygg blir ofta lite svag i ryggen, iaf som unghästar. Har lite svårare för samling och är ofta lite senare i hoppningen då det kräver lite mer kroppskontroll att få med allt.
En häst med raka haser borde vara lite oelastisk i sina rörelser. Men där har jag haft en unghäst som bevisat motsatsen. Han hade oerhört lätt för samling och var mkt elastisk.
Jag hade en sådan häst innan nuvarande. En rakhasig alltså. Han hade inga som helst problem med samling heller. Piaffer, passager, pituetter ja han hade inga störreproblem med dessa rörelser. Och oelastisk var han långtifrån.![]()
Kul att höra från ngn annan som har upplevt samma upplevelse
En väl inskenad häst har bättre fjädring att ladda med.
Kan du förklara vad du menar med "väl inskenad"?
Finns det en lista på de godkända hingstar som han anser ha bra DAP?
U