Exteriör på islandshäst, version ?

Tussilago

Trådstartare
Letade reda på den gamla, men den var låst, och jag har inte sett att nån ny skapats! Här hjälper vi varandra att tycka och tänka om hästarnas exteriörer!

Jag lägger ut på min nyinköpta lilla donna. Så, vad säger ni? Var ärliga, och inte snälla nu! Jag tycker hon är fin ändå!

25711286.jpg

25711323.jpg

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Ser ut att vara medelstor och medelgrov. Tror hon har/får fyra taktmässiga lättridna gångarter men inte har jättemycket kapacitet.
Samarbetsvillig men kan bli tjurig om man pressar henne. ;)

Oj vilken rolig tråd! Jag har en 2,5-åring och kastar in några bilder där han var nybliven tvååring.

IMG_8485.jpg

IMG_8521.jpg

IMG_8431-1.jpg

IMG_8216.jpg

I dagsläget ser man inte mycket av honom med all hans vinterskrud=inga färskare bilder.

Lite kort och felvänd hals, lång rygg, kort stupande kors. Inte troligt att hon har flygande pass.

Som sagt, lång rygg, inte så fördelaktig hals, men ser mkt trevligare ut i arbete. Hon har en väldigt välmusklad rumpa, särskilt baksidan av låren (läcker) men rätt så stupande kors. Lite överbyggd oxå kanske? Är en sån häst som min shire, som liksom delarna är rätt ok var sig sig, men de passar inte på en och samma häst..

Skreppur, svårt att säga utifrån bilderna.. Och en svår ålder att säga nåt om! Ser på sista kotet kanske något lång ut i kroppen, men tror det kommer ändra sig, ser ut att ha underhals när han står så, ganska grov hals, men men muskler på överlinjen rättar det nog till sig lite mer oxå tror jag! Blir nog fin som färdigväxt, vore kul att se nyare bilder!

Tack så mkt för era svar, håller med till fullo!
Ja hon är överbyggd också:D

Vad tycker ni om Glaesir, han är ju ung men säg vad ni tror det
kommer bli av honom som vuxen.

7 veckor
22170293.jpg

3 månader
23528654.jpg

5,5 månad på bilden, står i lutning
24810909.jpg

Långt och kraftigt kors. Fast det finns förstås undantag.

Sto med hög avelsbedömd passpoäng, visserligen väldigt mycket dräktig ca 3 dagar före fölning.

Kopiaav100_0003.jpg

Här är en gammal bild på mitt ena sto. Hon var dock otränad och omusklad på denna bild. Dessutom är tagen på sommaren 2007. Ska försöka fota en ny när det är fin sol ute!:D
binna-snygg_26283540.jpg

12351337_26371624.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag är jättedålig på exteriör, men har inte din häst ganska grov hals?

Smyger in några bilder,

Bilder på syrpa här får ni väldigt gärna kommentera :)

24427481.jpg

Och bilder på Draumur undrar jag om den går att kommentera, han fyller 3 i år...

25688098.jpg

Jag är inge vidare på exteriör, men jag försöker ändå :p

Jag tycker båda dina hästar har trevlig exteriör Michis! Fina i hull o muskler båda två, ser ut att vara resta och långbenta :)
Det är väl i princip det jag kan se utifrån mina bristfälliga exteriörkunskaper :angel:

/Anna

Halsen verkar vara typiskt för Geisliavkommor!Min Geislihäst har också grov hals..Får väldigt lätt proteinnacke..Utan att bli fet runt magen.Det var nån som frågade om han var sent kastreard på en kurs jag var på för ett par år sedan.(han var rätt så fet då med)Och jag sa nä det tror jag inte..Så när jag kom hem stog det i papprena att han var 1,5 år...:o

http://www.pixbox.se/pic_show_id23911244.html

Vad tror ni om denna fuxfröken?
Hon är 4 år och är efter Emil fra Vestri-Leirargördum
Jag har en bedömning på henne från en mönstring men är nyfiken på vad ni kloka människor säger, hennes man fluffar sig i blåsten så hon är inte rilktigt så fetnackad.

Shoot.....

Ojoj, jag är svag för skimlar! Fiint! Tycker det ser ut att vara en trevlig modell av häst, långbent.. Kanske lite överbyggd, men den kanske är ung oxå?

Draumur tycker jag oxå ser trevlig ut, rejäl typ men inte tung. Blir nog en riktigt trevlig ridhäst som kommer ha lätt för sig! (gissar amatören)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka