exteriör och ridbarhet

fejko

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt men jag undrar över en sak. Jag har två hopphästar. Den äldre är en valack som är lite överbyggd och han går alltid i balans av sig själv, medan mitt sto som är jättesnygg och verkligen byggd i uppförsbacke har mycket svårare att gå i balans av sig själv. vad beror detta på?

Kan någon förklara?

Sv: exteriör och ridbarhet

Vet inte om tråden hamnar rätt men jag undrar över en sak. Jag har två hopphästar. Den äldre är en valack som är lite överbyggd och han går alltid i balans av sig själv, medan mitt sto som är jättesnygg och verkligen byggd i uppförsbacke har mycket svårare att gå i balans av sig själv. vad beror detta på?

Kan någon förklara?
jag tänker att rörelsemekaniken beror mer än just på "framändan".Hur är deas ryggar, ben och även om de tänker "framåt" eller ej.

Låter rimligt. Stoet har lång rygg (155 i täcke) och långt kors. Valacken har kortare rygg (145 i täcke) och kort, stupande kors som en del fullblod har.

Båda tänker framåt.

Jag skulle precis säga det, hennes obalans beror nog på hennes långa rygg och just att hon är så stor. Hon är lite "långbens-variant".

Jag känner fler såna... :angel:

Fast jag tycker nog att det brukar vara tvärtom att de lite långa brukar ha bättre balans än de som är åt det kortare hållet.

Då har vi helt olika erfarenheter. Jag tycker att unghästar som är kortare i ryggen har mycket lättare med balans, bärighet och samling. De har mycket lättare för galoppfattningar osv. De har mera "ett ben i varje hörn" än vad långa lite gängliga hästar har...

Jag har ju sett TS häst ganska mycket och hon är ganska lång och kräver otroligt mycket ridning för att komma i balans och bli "självbärande"....

Då har vi helt olika erfarenheter. Jag tycker att unghästar som är kortare i ryggen har mycket lättare med balans, bärighet och samling. De har mycket lättare för galoppfattningar osv. De har mera "ett ben i varje hörn" än vad långa lite gängliga hästar har...

Jag har ju sett TS häst ganska mycket och hon är ganska lång och kräver otroligt mycket ridning för att komma i balans och bli "självbärande"....

Fast korta hästar brukar ha svårt att "få plats" under sig. Rent hoppmässigt så är ju åt det "lite" längre hållet bättre.

Lång ger inte mig associationen gänglig, snarare tvärtom kort kropp långa ben ;)

Att det är svårt att få långa hästar bäriga beror ju till viss del på hur de ser ut fram. Är de låga fram så är det ju inte kul :crazy:

Nu har jag ju inte sett hästen som du gjort men de hästar jag ridit som varit lite längre har alltid varit bättre i balans framförallt i terrängen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 083
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 837
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31