Exteriör fråga - för brant bog?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PernillaS
  • Startdatum Startdatum
Sv: Exteriör fråga - för brant bog?

Om du letade häst, är detta en exteriör som får dig att tveka? Eller kan man anta att hästen ändå kan bli en bra hopphäst upp till 140. Har inte sett den löshoppa ännu, bara tittat på den i hagen och i en paddock. Men rörelser var svåra att se- då den mest sparkade efter äckliga blinningar... innan den hoppade ur paddocken och sprang till sina syskon:D

Som hopphäst tror jag inte det spelar så stor roll om den har kapacitet ändå. Bra halsansättning och bogar känns mer som att det är 'viktigare' för en bra dressyrhäst.

man måste se till helheten och inte fastna på smådetaljer
En brant bog skulle kunna ge en sämre frambensteknik men inte tvunget. Det finns hästar med branta bogar som haft briljant frambensteknik och det finns hästar med liggande bogar som ändå inte kan hoppa.

Se till att få se hästen löshoppad och se hur den använder kroppen.

nuförtiden talar man ju mycket om hästens interiör dvs temperamentet. Brant bog behöver inte vara ngn nackdel däremot "understucken" dvs lågt ansatt hals är inte så bra men allt kan kompenseras med rätt vilja.

Tycker du hästen på bilden har lågt ansatt hals?

bild 2 ja men på bild 1 nej! så mycket man kan styra ett utlåtande med bilder! ;)
repliken jag gav till TS var mer att TS skulle kolla hästens interiör och inte bry sig så mycket om hästens exteriör. :)
och eftersom den hoppade ut ur paddocken kan den ju hoppa och verkar vara modig...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 403
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 542
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka