Expressen har granskat hundpratare

Dentaku

Trådstartare
Finns ett väldigt intressant webtv-reportage som Expressen gjort där de låtit en reporter låna en hund och sedan träffa några olika "hundpratare". Hos alla berättade hunden olika saker om sin "matte" men inte hos någon av dem att de faktiskt inte ens kände varandra. Såväl ursäkterna som hunpratarna kommer med när de får veta sanningen som den kommentar som informationschefen på veterinärförbundet ger är klart sevärda!

Länk

Sv: Expressen har granskat hundpratare

Tanken som dök upp hos mig var om något av det hunden "berättade" stämde in på hennes verkliga matte....?
Det var i o f s väldigt generella grejor.

Haha va spännande:p

Jag skulle gissa på att de inte är "hundpratare" i rätt bemärkelse, däremot rätt bra på att läsa människa och kanske hund. Något som de sedan sätter i sammanhang typ att ser ägaren orolig ut och hunden är lite nervös så kan de berätta att hunden sagt att den blir orolig för att dess älskade husse/matte är det. Kan de sedan läsa ägarens reaktioner på deras generella påståenden tror jag det går att gissa ganska rätt på något mer specifikt också.

Skulle vara spännande att se vad en som enbart träffat hunden skulle påstå, alltså innan de ens haft chansen att träffa ägaren och "läsa" denne. :)

Det var i o f s väldigt generella grejor.

Djurpratare gör som siare,medier och liknande: börjar med generella grejor och öppna frågor. Sedan fyller den som blir spådd (eller djurägaren, eller den sörjande anhörige) i men egna tolkningar, och berättar mer än de är medvetna om att de gör.

Det har gjorts tester bl a på människor som fått sitt horoskop tolkat, när man bandat samtalet astrolog/klient. I alla fallen tyckte klienten att astrologen berättat personliga saker som h*n inte kunde veta. När man lyssnade på bandet var det tydligt att klienten hade berättat det mesta.

I det här fallet fick djurpratarna problem eftersom människan inte kunde hjälpa dem...

Jag har själv använt mig av djurkommunikatörer....2 super :bow:bra som faktiskt berättade om händelser som bara jag och ingen annan kunde veta. En tredje hon babblade på i alla evighet om allt och ingenting så till slut frågade jag om hon inte kunde säga något konkret om just den hunden eftersom det hon sagt stämmer in på minst 10 andra hundar jag kände...ne...hon kunde säga att hunden var stressad men det var kunde vem som helst ha räknat ut genom att bara titta på hunden....:cool:

Jag har en bekant som regelbundet går till djurkommunikatör, hennes hund har vid några tillfällen visat prov på att både kunnat räkna och hålla reda på dagar, månader och år.

Jag antar att man vill bli lurad.

Jag har själv träffat en av djurtolkarna i filmen som påstod till en tjej, som stod i samma stall som jag, att hennes hund inte längre vill leva. Helt befängt i mina öron.

Bandade du samtalen så du är säker på att djurprataren berättade ingående om dessa saker, utan att du fyllde i detaljer och svarade på deras antaganden?

Jag har en bekant som regelbundet går till djurkommunikatör, hennes hund har vid några tillfällen visat prov på att både kunnat räkna och hålla reda på dagar, månader och år.

Jag antar att man vill bli lurad.

Jag har själv träffat en av djurtolkarna i filmen som påstod till en tjej, som stod i samma stall som jag, att hennes hund inte längre vill leva. Helt befängt i mina öron.

Men fy f*n! Hur man man vräka ur sig nått sånt :eek:

Jag är tämligen skeptisk men flera i stallet som träffat Emelie Cajsdotter är helt övertygade om att hon kan kommunicera med djuren.

Min hund Leia har vid två tillfällen fått vara övningsobjekt för blivande djurkommunikatörer som gick kurs, vid båda tillfällena hade hon bara "berättat" sådant som man kunde se när man träffade henne.
Glad, pigg, busig, nyfiken, älskar människor och att vara i stallet.
Jomenvisst.
Sedan hade hon "sagt" att hon saknar sina kullsyskon och att hon gärna vill ha valpar fast när hon blir lite äldre :rofl:(hon var vid detta tillfället ca 6 mån.).
Hon skall också ha sagt att hon tycker mycket om när hon får mat vid bordet vilket hon ALDRIG får, det sade jag också.
Då ändrades det till att andra ger henne vid bordet vilket heller ALDRIG sker eftersom jag är järnhård på den biten, hon får bara äta specialfoder pga sjukdom. Nähä, då drömde hon om det i stället...:bump:

"Min" häst har också "pratat", han hade då stått i boxvila i drygt två månader pga en hovböld som skurits upp och hade sannolikt haft rätt ont. Han var uppenbarligen rätt less på det hela men det sade jag såklart inte till "prataren".
Om detta sade han dock ingenting, däremot "berättade" han att han gärna ville dra en grön vagn, det hade han gjort hos sin tidigare ägare. Ehh, Baldur är inte inkörd. Nähä, då drömde även han om det, han hade sett andra dra vagnar och det såg så kul ut:angel:.

Sen tycker jag rimligtvis att det borde synas på djuren när de kommunicerar, varken Leia eller Baldur såg annorlunda ut, vid det ena tillfället brydde sig Leia inte om kommunikatören överhuvudtaget.

Ja kära nån, vad ska man säga. Några i ett stall där jag tidigare jobbade tog ut en hästpratare. En häst som varit halt under lång tid tog tydligen tillfället i akt och anklagade min häst för att ha sparkat honom. Ja jösses! Det fånigaste var att hästägaren faktiskt trodde på det, anklagade mig för att hennes häst var halt, samt att somliga blev rädda för att låta sin häst gå i samma hage som min.

Ja jösses!

Jag kanske borde ha kallat dit en hästpratare jag med så att min häst kunde fått försvara sig mot anklagelserna. :angel:

Det värsta är väl de som säger att de kan "prata" med redan avlidna djur. Skulle hemskt gärna vilja vet hur det går till,för mig är det bara ett sätt att lura sörjande djurägare på dyra pengar.

Jag har stått i samma stall som en "djurpratare"...

Hon sa till oss att våran kanin var redo att bilda familj....:rofl:

det där är ju ett rätt säkert kort att ta till, vilken kanin vill inte föröka sig? :D

Inte helt oväntat. Folk vill så gärna tro att om de bara betalar XXX kronor till YY så får de reda på hur mycket Fido älskar dem... Så funkar marknaden - är någon villig att betala, finns det säljare.

Rent generellt brukar det vara rätt harmlöst, Min hund tycker jättemycket om att gå i skogen och få kram av matte. Men det blir obehagligt när folk går till djurpratare istället för till vet, eller ignorerar vets rekommendationer för att djurprataren sade att...blablabla.

Ja kära nån, vad ska man säga. Några i ett stall där jag tidigare jobbade tog ut en hästpratare. En häst som varit halt under lång tid tog tydligen tillfället i akt och anklagade min häst för att ha sparkat honom. Ja jösses! Det fånigaste var att hästägaren faktiskt trodde på det, anklagade mig för att hennes häst var halt, samt att somliga blev rädda för att låta sin häst gå i samma hage som min.

Ja jösses!

Jag kanske borde ha kallat dit en hästpratare jag med så att min häst kunde fått försvara sig mot anklagelserna. :angel:

Ursäkta men....:rofl: Alltså vad har vissa människor innanför pannbenet egentligen? :crazy: Får jag fråga hur du hanterade denna absurda situation (vad sa du när ägaren kom med sin hästs anklagelse)?

OT men jag har blivit utskälld i ett tidigare stall för att min häst "hade lärt" vederbörandes häst att rulla sig i hagen så att täckena blev leriga och skitiga:eek:. Ehum...

OT men jag har blivit utskälld i ett tidigare stall för att min häst "hade lärt" vederbörandes häst att rulla sig i hagen så att täckena blev leriga och skitiga:eek:. Ehum...

Fortsatt OT.

Men det är väl självklart att normala hästar inte rullar sig. Usch så onaturligt. :eek:

:D Haha...gunghäst kanske vore lämpligare för den personen. :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 544
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 069
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V